Lagbygget 23/24

Nästa vecka ska stora delar av tränarstaben presenteras, enligt snubben i HVTV. Montén, Helmersson och Pelle G?

Tror ni vi kan räkna med att man meddelar några av de som försvinner redan nästa vecka? Och ev. något nyförvärv beroende på om dennes lag spelat klart (om det inte gäller Schweiz, hehe)?

Jag vill ha HV-nyheter, haaaallå!

1 gillning

Inte Helmersson, Karlskoga spelar fortfarande. Högst troligen Joel Gistedt dock

Tror det är bäst att se Tedenby som en möjlig positiv överraskning. Skulle planera laget med honom som en av ett antal extraspelare.
Är man en total sabotör för laget defensivt så måste man bidra offensivt på ett annat sätt.

Men är det rimligt att ha en av lagets högst avlönade spelare som extraspelare?

Jag har lite svårt att förstå hur Teden kunde vara så blek som han var innan sin skada. Men teori är att han låg efter fysiskt när säsongen drog igång. Om det var skada eller lathet etc vet jag ingenting om. Men visst var där något extra trivselkilo?

Du är helt rätt ute.
Tedenby hade tveklöst en del trivselkilon.
Sen drar man igång stenhårt och skaderisken minskar ju inte då direkt om man inte är i tillräckligt bra fysisk status när försäsongen drar igång.
Sen kan man såklart alltid skada sig iallafall oavsett.
Även Ortio hade lite trivselkilon när säsongen hade startat.

Jag blir gärna rättad om jag har fel då jag också vill ha nyheter, men brukar man inte släppa en lång lista först när alla exit-möten är avklarade? Ja, förutom med Ullström förra säsongen då…

Tedenby har uppenbart kommit hem för att chilla av slutet av sin säsong, trivselkilon och noll kämpar inställning i matcherna, precis som Martinsson, visade noll känslor under hela säsongen. Hoppas dom bryter med Tedenby också.

Sunk cost fallacy. Kontraktet med Tedenby är redan skrivet, spelar ingen roll vad han tjänar om det finns spelare som är bättre. Skadar bara föreningen ännu mer att betala ett dyrt kontrakt OCH ge honom speltid.

Sanny i dagens krönika dömmer också ut Monten som ett trött alternativ…….

Är tveksam men hoppas vi alla har fel och han är rätt man

Tommi Tikka spelar idag ca. kl. 16, kommer försöka sitta och scouta lite. Förhoppningsvis blir man positivt överraskad

När vi lekmän kritiserar en värvning så finns det ändå en förhoppning om att Nubben trots allt har bättre koll än vad vi har. Man blir dock extra orolig när även någon med så god insyn gör det.

Vill du länka till krönika?

1 gillning

Nästan alla spelare som kommer tillbaks från KHL har behövt en säsongs anpassning. Det är något med KHL som gör spelarna långsamma där.

1 gillning

Vete fan, AP har varit där länge han dominerade Andy gjorde de med bra. Tror bara SHL är för svår liga för Teden med tanke på hur han är som spelare.

Under årens lopp har det varit få spelare som kommit in med ett bra tempo direkt. Det har ofta krävts en anpassningstid innan man kommit in i SHL-tempot.
Petrasek, Thörnberg och Laine är bara ett par exempel. Det går mycket fortare i SHL och det tar tid att återanpassas för många. Det gäller även utländska spelare som kommer hit efter en tid i KHL. Även om vissa klarar det bättre än andra. Jag tror vi kommer få se en bättre Tedenby nästa säsong. Sen är det nog så att han inte kommer upp i den nivån han hade innan han stack senast.

Skulle vilja hävda att Petersson också hade en inkörningssträcka, men att han gick från ”bra” till ”fantastiskt bra”.

8 gillningar

Absolut. Det är lätt att glömma alla matcher där AP var osynlig. Trist att Teden inte gjorde samma utveckling, istället blev man imponerad när han inte ramlade. Å andra sidan tycker jag att han steppade upp, likt många andra, rejält mot slutet.

Det är nog bara att inse att Tedenby är slut och att det var en bedrövlig signing sett till kostnaden. Bara hoppas att coacherna vågar bänka honom trots topplönen.

Har svårt att se någon annan klubb ta över kontraktet tyvärr. Tycker det är så fruktansvärt respektlöst och säger mycket om karaktären när man kommer med trivselkilon och har skrivit på, som man själv påstår, för klubben i sitt hjärta.

Säger tyvärr det mesta om honom och att han i stort sett kommer att spela ut kontraktet. Tror han kommer att vara en belastning för laget även om han skulle blixtra till någon gång då och då.

Dessa fyra år är hans kontrakt som jag förstått det värt runt 20 miljoner kr, + - någon miljon, med sociala avgifter. Sanslöst kontrakt på alla sätt och vis och helt bortkastade pengar som kunde använts mycket bättre.

Vi lyckades ju bli av med Martinsson på ett OK sätt men har svårt att se att vi lyckas bli av med Tedenby på ett lika bra sätt. Blir nog fortsatt att åka runt, runt med pucken tills han tappar den och / eller trillar tyvärr.

Tre säsonger till, hualigen!

1 gillning