Lagbygget 23/24

Nej, han är inte redo. Vi har inte råd med misstag just nu. När vi etablerat oss på övre halvan av tabellen så kan han få sina chanser.

Jag vill inte ha honom som 5-7e. Jag vill ha honom som top 4 och där är han inte ens nära just nu. Där av bättre för hans utveckling att lita HA under början av säsongen.

Bra att han går på lån men det här är anledning till att jag ville ha kvar Torp. Hjärta med hyfsad lägstanivå.
Om någon blir skadad ska Fransson in i hetluften igen då? Taskigt för hans utveckling om han inte kan få en fast roll.

Har inga problem med att man går på sex backar. Däremot belyser planerna på en eventuell utlåning av Strandell den oro man kände när Andrae försvann. Vi är fortfarande en gubbe kort.

Fransson och Strandell är inte redo för spel i SHL. Att den förstnämnde inte är det är inte direkt oväntat. Däremot fattade ju vem som helst att Strandell är en chansning. En bra säsong i allsvenskan, spel i hockeyettan för så sent som för två år sedan. Det har onekligen gått väldigt fort för Strandell.

Visst, de kanske gör “en Sjöholm”. Men det är inget vi kan förvänta oss. När dessutom Maalahti inte visat upp sig från sin bästa sida så här inledningsvis av säsongen skulle jag säga att Nubben behöver hålla ögonen öppna för en ny back. Vi kan absolut gå på sex backar under matcherna, om det nu är vad vi vill, men vi kommer behöva sju BRA backar om vi vill att det ska bli en lyckad säsong. För vi har ju redan fått uppleva hur skadekänsliga vi är.

3 gillningar

Snackas det om utlåning av Strandell ?

1 gillning

Tror jag inte, då har vi bara 6 ordinarie backar kvar.

Isåfall tror jag man gör som med Sjöholm han får lite stormatcher i allsvenskan för få matchtempo

"För ett par veckor sedan pratade JP/Jnytt med HV:s sportchef Kent ”Nubben” Norberg. Då berättade han att inget beslut var taget gällande Hugo Franssons framtid.

– Nej, det är inget beslut vi tagit. Men det är klart, vi kommer gå på sex backar. Så vi kommer titta på möjligheterna. Både Hugo och Olle (Strandell) har gjort det bra här på försäsongen men vi måste se till att de får spela. I deras fall är juniorlagen inget alternativ. Är det så att de behöver matchträning kommer vi titta och kanske sätta dem i allsvenskan, svar ja, sade Kent Norberg då."

Detta är väl det som har sagt om Strandell.

2 gillningar

Tack! Gårdagens nyhet som diskuterades redan då, om nu någon missat.

För att förtydliga och summera det Nubben alltså sagt till JP.
– HV kommer gå på sex backar.
– Det kan eventuellt bli en utlåning av Strandell.

3 gillningar

Lite hårt att såga Strandell efter en SHL match :slight_smile: Man kan inte begära att en spelare som är tänkt som sjundeback ska komma in dag ett och leverara på SHL topp nivå. Det tar lite tid att komma in i SHL tempot. Men jag håller med om att han var mer än svajig i träningsmatcherna, men tyckte han var mer rejäl mot silver. Det tog några matcher även för Borgman innan han började komma igång. Viktigast blir att se en uppåtgående kurva på Strandell, då utveckling är kontinuerlig inte binär. Det måste alltid finnas spelare med utvecklingspotential i truppen, annars kommer man aldrig vinna något. Den typen av spelare kommer alltid att göra misstag på vägen uppåt. Mot LHC tyckte jag mig se att Strandell överglänste en väldigt för matchen medioker Maalahti t ex.

1 gillning

Ingen här förväntar sig att Strandell ska leverera på SHL-toppnivå. Men nu verkar ju uppenbarligen tränarteamet och Nubben ha en plan för Strandell. Och den verkar inte nödvändigtvis gälla i SHL den här säsongen, om inget drastiskt förändrats efter LHC-matchen. De verkar alltså på en försäsong fått ett rätt bra intryck av vad Strandell går för.

Sen att jämföra med Borgman. Borgman hade spelat landslagshockey på juniornivå hela vägen upp till seniornivå. Strandell spelade i hockeyettan för två år sedan. Inte konstigt om han behöver en säsong till på allsvensk nivå.

Sen tycker jag ju Fransson fyller kvoten på utvecklingsbara spelare. Lägg till att vi även har ett J20-lag.

Tycker vi ofta hamnar i sådana här diskussioner på forumet. Hult eller Nubben har värvat någon utifrån med en enstaka bra säsong på sitt cv. Vissa menar att man inte kan förvänta sig att spelaren fortsätter utvecklas med raketfart. Spelarna ifråga försvinner under säsong eller blir inte kvar.

2 gillningar

Pelle G bekräftar i uppsnacket att man (han) vill spela med sex backar. Skönt tycker jag – har aldrig förstått nymodigheten att snurra på sju.

8 gillningar

Har inte heller fattat det här med sju backar. Backar spelar oftast bättre om de får spela mkt och med samma backpartner. Tre backpar under match känns optimalt.

1 gillning

Jo det är helt klart att det är bättre att rulla på 6 backar. Men förstår inte hur de tänkt då de vill låna ut back 7? Strandell är väll inte så ung att man kan plocka honom fram och tillbaka från en HA klubb vid skador? Vad ska man med en uttalad sjunde back till om man lånar ut honom? Nubben levererar igen ifall han först värvar och sedan vill låna ut Strandell…

Nu är ju inget klart. Kan ju lika väl bli så att han får sitta på bänken i SHL. Men ja, det var väl lite det här vi flaggade för när Andrae försvann. Det går inte att ersätta honom med Strålman, som i första hand sågs som en bonus. Andrae måste ersättas fullt ut. Sen om det är en back för tredje backpar eller en klassback vi söker låter jag vara osagt. Men det måste vara en back som konkurrerar om att få spela. För där är uppenbarligen inte Strandell eller Fransson än i tränarnas ögon.

Problemet är att steget mellan juniorlag och HA till SHL är ganska stort. Bara de absolut största talangerna tar det steget snabbt, typ NÖ i VL, JL i ÖHK. Steget har blivit ännu större efter KHL har slutat att norpa spelare. Vill man då ha utveckling på spelare så måste man ge dem chansen att få tid att ställa om till det högre tempot. Till och med en relativt stor talang som Emil Andrae behövde ganska mycket tid. Engvall och Ejdsell behövde också tid även att de dominerade HA på en nivå över Strandell, dessutom var SHL en sämre liga pga KHL konkurrensen på den tiden. Ändå så var 10 SHL klubbar och högg på Strandell enligt media, det tyder på att han faktiskt har något. Det är egentligen ganska ointressant om han spelat ett par U19 och U20 landskamper som Borgman gjort. Hans senaste säsong är självklart det han ska bedömmas på. Det kan t.o.m. vara svårare att få initial istid i HA om man kommer från Div 1. än att blivit dumpad från ett SHL lag.

Sedan så vet jag inte vad för HA spelare du vill värva? Spelare som gjort en bra säsong i HA hamnar alltid i SHL. Har de gjort mer än en bra säsong så brukar det betyda att det är äldre spelare med mindre utvecklingspotential. Det är i så fall därför de inte plockats upp. Självklart kan man fynda i den lådan som OIK gjort, men jag skulle kunna se framför mig hur en sådan värvning skulle tas emot på forumet ex ante.

1 gillning

Du kan värva Strandell om du har sju bättre backar på pappret. Då skulle jag säga att man har råd med den chansningen. Nu har vi inte det pga att Andrae lämnade. Och då skärps kraven direkt på Strandell. Vilket jag inte tror är särskilt nyttigt för hans utveckling.

Du nämner själv att talang kan vara en faktor för att steget åtminstone ska bli enklare. Jag tycker landslagshockey på juniornivå skvallrar en hel del om spelarens talang.

I fallet Strandell har vi EN bra säsong i allsvenskan att gå på. På så sätt skiljer han sig egentligen inget alls från Karlström. Och då värvade vi honom när vi var ett allsvenskt lag… Och det gick ju bra.

Så ja. Spelare med en dokumenterad talang skulle jag säga att man ska gå på. Inte spelare som gjort det bra någon säsong hit eller dit. Då är det nog bättre att låta något annat SHL-lag stå för den chansningen, alternativt avvakta ett år och se hur utvecklingen ser ut i Allsvenskan. Således ser jag inga som helst problem med om Nubben skulle låna ut Strandell. Gör han det bra, kul! Gör han det dåligt, och inte når upp till samma nivå som ifjol. Bryt kontraktet.

3 gillningar

Ja tycker både Hugo och Fransson gjort det helt ok. Mahalahti har varit sämre till exempel.

Saku Mäenalanen fick inte fullfölja sin tryout med Colorado pga. skada. Skulle sajna honom ASAP. Riktigt bra tredjecenter i SHL med potential för mer.

3 gillningar

Jag vill veta när vi trycker på knappen! Kan någon berätta?!

1 gillning