Lagbygget 23/24

Har inget emot Larsson men han är mer av en idealisk tredjecenter. Han var en grym fjärdecenter i NHL och hade bra statistik mot motståndarlagens stjärnor.
I SHL tycker jag att Shore varit några snäpp bättre än Larsson.

Lias
Shore
Larsson
Vigenault
Skulle vara en hyfsad uppsättning centrar :partying_face:

Det hade varit en grym centeruppsättning. Kul att nån mer vill ha kvar Sam.

Utan att ha koll på deras trupp tror jag LHC kommer gå hårt för Larsson då deras GM/sportchef gillar han och försökt värva honom i flera år.

Ska vi ha in någon center så ska det vara som C1 el C2.

Björninen skulle nog funka som C2 och ett plus är att han är bekant med Kari Eloranta.

Linus Ölund är bra men som C3 och den typen har vi redan potentiellt många av. Sam, Tikka, Nättinen, Moelgaard så inte intressant.

Så i Brynäs är det väl mest Björninen jag kan tänka mig. Ev Niklas Friman som en defensivt stor och stark back om vi måste ha in en sådan och inte hittar på annat håll.

Sklenicka har varit OK under säsongen men känns ändå lite tveksam att ta in.

Absolut inte Johannesson eller Kinnvall. Bedrövliga i egen zon och Samuel väldigt klen dessutom.

2 gillningar

Nu ska ni få vad jag tror är helt realistiskt.

Forwards

Isak Lias AP
Frödén Tikka Teden
Lenc Nättinen Forsberg
Hansson Fisken Stakke
Lindbäck/ Junior

Tveksam på Teden i en 2a kedja här han har EXTREMT mkt att bevisa för han ska vara godkänd poängmässigt vill jag han gör minst 12+15. 3e kedjan känns rätt stabil tror Nättinen kommer vara en annan spelare fick aldrig chansen pga skador mm. Lenc känns rätt klassisk 3e kedja lirare lite uppochner men 10+9 tycker jag är oki av han i ett bottenlag han har nog 15+15 i sig tror jag.

Backar
Kaski-Pilut
Laleggia-Strålman
Andrae-Sjöholm
Torp-Fransson

Säga vad man vill om Strålman men backsidan om vad vi än tar in i stort sätt kommer vara 3ggr bättre redan vid start jämfört med senast. Joey vet vi vart vi har 38p totalt (16+17 i HV) 2a totalt i backarnas poängliga något jag kanske tycker borde uppmärksamas mer. Kaski garanterat en back som kommer ligga på 30p nästa sässe tror jag. Lägg på Andrae gör ca 25-30p och tex Pilut 40p och Strålman ca 20p

Ortio i målet är givet ingen oro där om HV ställer på med bra backar och spel.

Sen styr Montén upp detta och de blir guld :wink: Skämt åsido men detta lag på pappret är rätt bra en då. Ska absolut vara topp 8a.

1 gillning

Precis, både han och Larsson är från Gotland

Jag tycker det känns som ett rimligt lag och nånstans var vi kommer att hamna, dock känns den centersidan väldigt tunn och går emot vad Nubben sagt. Jag skulle vilja flytta ner Tikka och Nättinen varsitt fack och sätta in en bättre andracenter, lite mer i nivå med typ Shore.

1 gillning

Jag tar med hellre Shore före Tikka men så där är laget jag tror de typ kommer se ut faktiskt. Tror inte nån mer forward kommer lämna heller, men håller med andra center med mer spelsinne vore bra.

Kikar på finska slutspelet.
Tikka till Westerlund-pang-MAALI!!
Stenhårt jobb på Tikka och spelar smart.
Helt uppenbart hård i kroppen och jäkligt jobbig att ha att göra med.
Sätter lite frågetecken för skridskoåkningen och om han hänger med i Shl tempot?

2 gillningar

Förhoppningsvis gör norberg inte om misstaget att ha en för (poäng)svag centersida, två playmakers behövs om vi ska ha slutspelsambitioner.

Brännström- lias-petersson
Forsberg- ny t ex joakim nordström-lenc
Teden-tikka-ny
Stakke-nättinen-lindbäck
Hansson fisker

Ingen önskelineup mer gissning.

Kul att höra !
Frågade på hfboards om Tikkas “skills” och en person svarade och menade att han var ungefär en snittspelare i Liiga.
Bra på tekningar och agitating (menar väl lite småbråkig-bökig antar jag).
Han verkar väl vara rätt stor så kanske liknande Vigneault?

Hoppas på några klassvärvningar också så vi slipper negativt kval nästa år. En ny Christensen eller liknande hade varit kanon.

1 gillning

På det man hört verkar han vara lite lik Tyrväinen i Luleå, kanske inte samma offensiva uppsida men mer i spelsättet.

Spontant känns väl inte Tikka som en center för 1-2 femman.?

1 gillning

Låter som liknade uppfattning som jag fått.
Tror inte Tikka är bättre än högst 3C på Shl nivå.
Om Tikka är klar måste det väl innebära att Sam eller Nättinen ryker?
Som sagt stor,stark och jobbig att möta.
Men är inte helt säker på att han fixar Shl tempot :thinking:
Vill inte vara neggo men någon topp 2 C är det inte på Shl nivå är min bedömning.

2 gillningar

Ja, man blir lite orolig att man handlar klart en massa tredjelinespelare så att man köper fast sig i botten av tabellen. Scouting är väl den viktigaste biten.

Målet måste ju vara att närma sig lag som Färjestad och Co.

Spelare som inte har nån direkt uppsida är väl typ 70% av HV:s lag .
LaLeggia, Petersson, Ortio sticker ut positivt men det behövs fler. Pilut hade ju varit en grym förstärkning t.ex. , typ AHL-spelare med spets som inte riktigt fastnat i NHL .

Borde väl tyvärr vara Sam som får lämna eftersom nättinen har kontrakt men inte Sam.

Tikka spelar i 3e linen i Ilves. Så skulle nog tro att Nubben ser honom som 3/4e Center

Precis min oro också. Känns som vi har ett överflöd med spelare för 3-4 femman. Och om Tikka och Stakkestad är klara borde det innebära att vi inte kommer förlänga med någon av dem med utgående kontrakt då jag anser att alla förutom Miele och Shore (och dem tror jag vill lämna) är spelare för 3-4 femman.

1 gillning

Med ett sånt här lag tror jag man är ett topp 6 lag nästa säsong. Och då är det verkligen upp till bevis för foppa.

Fröden/Ny - Ryfors/Ny - AP Kan bli ligans bästa kedja
Brännström - Shore/Lias/Ny - Forsberg En mycket potent 2:a kedja
Lenc - Nättinen - Teden En klockren 3:e kedja som kan göra en del poäng
Lindbäck - Tikka - Stacke Sen en checkingline som är jobbig att möta
Herman/Lilldansk

Absolut en topp 6 backsida

Pilut/Ny - Kaski
Laleggia - Seppälä
Andrae - Sjöholm
Hjalmarsson/Ny - Fransson

Ortio visade verkligen vilken klass han håller

Ortio - Gunnar/Ny

1 gillning

Lehtonen har kontrakt

Håller med om att prio måste vara att hitta rätt namn till toppkedjorna och där platsar inte Tikka. Har väldigt svårt att se honom vara en producerande spelare i SHL, om han skulle platsa alls. Ser hellre en Vignault på uppgång eller en pålitlig Vesel kvar och slåss om den platsen. Nej tack nr 2 från min sida blir Lodin som nog visserligen skulle kunna producera, men när det är omklädningsrummet i TIK som sagt nej till en återkomst så drar iaf jag öronen åt mig. Stakke däremot gillar jag och hade känts klart spännande! Därmed är kedja 3-4 fylld i min värld.

2 gillningar