Lagbygget 23/24

Fast jag tycker ändå man ska köra på Lenc Shore OSL och sedan sätta ihop AP Borgström Brännström igen.

Tycker det är vår absolut bästa chans att va kvar i SHL. Förutsatt att inga nya forwards kommer in.

3 gillningar

Egentligen spelar det ingen som helst roll hur man blandar och sätter ihop våra top 6 forwards, AP, Borgström, OSL, Lenc, Shore, Brännström. Det kommer se likadant ut oavsett. Det är ju längre ner i laget det blir problem.

Forsberg har ju tyvärr tappat ALLT. Jag förstår inte varför man inte plockar upp Hugo Pettersson. Bra i J-20, bra de gånger han fått spela med A-laget och är riktigt bra de träningar han varit med på.

Själv skulle jag nog sätta allt på ett kort och köra så här.

Borgström, Shore, A Petersson
Brännström, Nättinen, Stål-Lyrenäs
Lenc, Moelgaard (i brist på annat) Hugo Pettersson
Önerud, Tikka (i brist på annat) Lindbäck

Eller, för all del, sätt in Tedenby (han bör ändå va med) i fjärdelinan med Önerud som center och Lindbäck.

Ahhh…detta lagbygget, signerat Kent Norberg, alltså. Det är fan inte lätt att få ihop nåt vettigt och hållbart.

2 gillningar

Redan innan säsongen börja var både Tedenby och Foppa svårplacerade och absolut inte i samma kedja. Det visade sig vara sant då båda inte platsar i HV.

1 gillning

Precis så som du beskriver läget har det sett ut i många år. Spelar efter spelare blir medelmåttor i föreningen och klubben HV71. Därför tror jag att problemet ligger i hur föreningen sköts. Utan tvekan. Jag menar, spelare har bytts, sportchef har bytts, tränare byts på löpande band. Det måste jobbas på helt fel sätt i föreningen.

Nä felbyggt är det allt hela laget.

Hugo P tror jag kommer göra det bättre än Foppa som är iskall OCH hans skridskoåkning gör det inte bättre.

Träff då? Tyckte han kändes ganska lovande på försäsongen så han borde väl kunna slå sig in i laget också?

2 gillningar

Träff är väl nr 2 av juniorforwards att ta klivet upp. Om han nu inte väljer Rögle som det pratades om.

Men han har haft en ganska lång skadefrånvaro så han har en resa att göra innan han blir aktuell för SHL, misstänker jag.

Håller med om att det inte spelar någon större roll hur man formerar laget, eftersom allt för många saknar en tydlig plats i truppen.

Utöver det så är den stora bristen och det största problemet att vi i princip helt saknar bärande spelare.

De som ska och måste bära laget blandar och ger alldeles för mycket. Goda prestationer, helt i linje med vad som både förväntas och krävs, varvas med rena kalkoninsatser.

Tänker här i första hand på spelare som:
Ortio
Strålman
AP
Borgström
Shore

Spelare som inte har varit bärande och som aldrig borde fått en sån roll men där det ändå förväntas men där det inte alls har fungerat:
Brännström
OSL
Tedenby

Bärande spelare saknas eller klarar inte av uppgiften. Där är skillnaden mellan bottenlaget HV71 och topp-/mittenlagen.

1 gillning

Med det sagt är frågan om vi inte måste göra förändringar i både stab och trupp.

  1. Sparka Nubben. Han har gjort sitt. Tack och adjö.
  2. Bryt med eller låna ut Stakkestad. Han håller inte. Vid skador, kalla upp en junior.
  3. Bryt med eller låna ut Strandell. Han håller inte.
  4. Bryt med Brattstöm. Värva en målvakt som faktiskt kan konkurrera med/konkurrera ut Ortio, som är alldeles för ojämn.
  5. En till spetsforward som faktiskt bidrar med mål.
8 gillningar

Detta visste vi ju innan säsongen. Många tjatar om dålig center sida men de facto har vi seriens sämsta yttrar och laget är byggt på offensiva skills på just dem. Märkligt. Men vi kan ju börja med att köpa en riktig målvakt som håller över tid.

Borde väl iaf ge Hansson en chans att höja energi nivån i laget innan han skeppas? (isf för alltid) Han är väl den enda som har stärkt sina aktier…

1 gillning

Har han verkligen det? Stod ut i ett uruselt HV där supportrar och de som bevakar HV desperat sökte med lykta och ljus efter varje liten positiv tendens de kunde se. I det här fallet räckte det med att åka skridskor och kämpa liiite mer än de andra. Hansson var sedan helt anonym i det HV som gick bra.

Vet inte hur mycket den typen av breddspelare kan höja energin i ett lag. Tror det är bättre att se om han håller ens i allsvenskan. Inbillar mig fortsatt att Hansson är närmare spel i Hockeyettan än spel i Sveriges bästa liga.

2 gillningar

Gärna en ytter och en center till men frågan är vilken typ det ska vara.

När alla är tillgängliga så ser uppställning hyfsad ut ändå.

Problemet är ju när skador kommer och vi behöver ge massor av istid åt spelare som inte håller.

Bredden är helt enkelt för dålig. Av den anledningen och av den anledningen att vi antagligen inte har råd med nya spettsspelare så tycker jag det vore lämpligt att värva in några SHL brunkare, säkra kort som man vet vad man får av. Energistarka och rutinerade breddspelare helt enkelt.

Då får vi möjlighet att stänga ner matcher och vi kan bänka de som tyvärr inte riktigt håller nu.

Oj, vilken sågning utan att ha spelat en sekund denna säsong. Men varför inte ge det ngn match för att se om du har rätt eller fel? Är ju för tillfället inte världens mest konkurrens starka lag så speltid för att visa upp sig borde ju vara det minsta problemet. Sen om det blir hockeyettan eller allsvenskan vid ev. misslyckad comeback det skiter jag i.

2 gillningar

Det räckte inte med att se vad han gick för en hel säsong förra året, menar du? Nej, men visst. Hansson, som missat en halv säsong, kanske kommer in och höjer både defensiven, offensiven, målvaktsspelet och PP bara genom att bidra med sin energi…

Om det vore så enkelt att det räcker med att addera lite energi från brunkspelare så skulle nog övriga hockeysverige redan börjat följa HV:s exempel med att fylla på laget med en massa brunkare, fast den kvoten sedan länge redan är fylld.

3 gillningar

Ändå en ny spelare in som kan öka konkurrensen i bottom 6 och som spelade ganska bra under Lindbom.

Har inga stora förväntningar, men det är ju ändå ett klart plus att han är tillgänglig jämfört med att han inte är det.

Har någon en teori om varför Tikka inte lever upp till den hårda spelstil vi förväntade oss? Han verkar undvika att tackla, kämpar inte framför mål och vi ser inte de där typiska handskarna-i-ansiktet-momenten. Om han spelade med den attityden skulle han säkert bli en favorit bland fansen.

1 gillning

Öh, nu pratar vi om olika saker. Jag har aldrig hävdat något om det du skriver om. Utan att vara en stor fan av Hansson så är han trots allt en energi spelare så varför inte ge honom en chans att ge laget just det när han trots allt är på lönelistan. Blir det inget bra av det, då blir det utlåning. Men ge honom en chans 1-2 matcher åtminstone. Den typen av spelare har en tendens att kunna lyfta andra om allt faller på sin plats.

1 gillning

Hänger man inte med i tempot så blir det svårt med fysisk närvaro.

Sen verkar ju domarna hata honom redan innan han kom hit då han fick två oförtjänta matchstraff direkt. Kan ju ha tonat ner det fysiska pga det med.

Visst är det en besvikelse med en sådan start. Men tänk att ha en spelare med den stilen i HV nu! Det verkar som om just den typen av spel är en av sakerna som HV saknar just nu.

Min teori är att han blivit återhållsam efter alla utv han fick i början av säsongen + försäsongen…

2 gillningar