Lagbygget 23/24

Har ärligt talat inget bra svar på detta… Jag tror helt enkelt inte det går med nuvarande trupp. Vi är flr dåliga, rakt igenom i alla lagdelar.

Ett rakt igenom uselt hockeylag helt enkelt.

1 gillning

Tyvärr är det så med. Mörk tid för oss supportrar nu.

Men det gäller bara att dom har mindsetet att flytta fram positionerna ett snäpp varje dag, och till nästa match vill jag se följande:

• Kasta om backsidan något så som @lejacques föreslog.
  • Ställ Dichow i målet, vi måste ställa en målvakt som kan ge oss chansen att vinna matcher.

Ber till högre makter att han ser stabil ut och får den hjälp han behöver.

Jag förstår inte vilka förutsättningar detta gäller?

På vilket sätt har ex OSL, eller andra som lyckats bra, fått rätt förutsättningar då de har varit bra som inte 95% fått? Dessutom med olika tränare

Har lite svårt att förstå, skulle verkligen vilja, varför man skyller på Nubben när spelare misslyckas men inte tvärtom. Om 95% stämmer så är det endast typ en spelare det inte gäller.

Att Nubben är kass och satt samman ett otroligt dåligt lag sett till kostnaden håller jag med om, 100%.

Dock tycker jag helt enkelt att spelarna är för dåliga och deras egen förtjänst att de inte lyckats.

Foppa, Tedenby, Ortio, Brattström, Tikka, Kaski, Isac, Borgy osv, Martinsson och övriga tidigare som inte presterar efter roll och lön anser jag vara deras egna fel och Nubben endast skyldig som den som tagit in dem till för hög lön och roll därefter.

Likväl som Nubben ska ha beröm för de lyckade värvningarna, oavsett hur de gått tiill.

Så jag skulle verkligen vilja förstå hur det kan vara Nubbens fel att ex Tedenby och Foppa är så dåliga och tokfloppat? De har fått chansen överallt och dessutom med olika coacher.

De skulle aldrig varit i truppen med sina löner och medföljande roller, absolut, men prestationen ska de själva ha cred för ihop med coacherna, inte stackars Kent.

4 gillningar

Det är Nubbens fel att han tog in Tedenby som en överbetald toppspelare att bygga laget kring (alla med något innanför pannbenet fattade att Teden inte är den typen av spelare). Med det beslutet gav Nubben varken HV eller Teden rätt förutsättningar.

Och det fick bli mitt God jul alla-inlägg!

7 gillningar

Saxat från Hökens genomgång av lagbygget inför kommande säsong:

“Henrik Borgström, André Petersson och Mattias Tedenby är riktigt välbetalda. Fredrik Forsberg, Isac Brännström och Tommi Tikka ligger också på en hög nivå. Detta gör att man satt stora delar av forwardsbygget. Det är möjligt att man kan klämma in någon ytterligare, men truppen är redan dyr, så räkna inte med något större”

Han skriver även att Seppälä sitter på ett dyrt kontrakt…

Ja ni. Skulle den här säsongen nu ändå sluta med att HV håller sig kvar så är det långt från över… Vi står med skiten upp till nästippen. Allt tack vare Nubben.

6 gillningar

Naturligtvis besvärande. Å andra sidan…många efterfrågar kontinuitet som något bra. Och med 16 kontrakterade spelare “klara”, är ju den saken tillgodosedd. Minns hur det var säsongen 16/17, då det inte kom in många nya.

Inte för att jag tror på samma utfall som då, utan situationen larmar väl mer om hur viktigt det är att Nubben avgår/avsätts innan nyår. Någon måste ju städa upp även om det kan bli dyrt.

1 gillning

Fuskbyggen tenderar att bli dyra…

+1
Det kanske någonstans hade varit tolererbart om det gällde en chansning över ett år, för att se hur bra han var, och sen om lyckat signa nytt.
Men att skrapa ihop sponsorer till att pynta för FYRA (4!!!) säsonger redan från början är ju helt huvudlöst. Ett av många bottennapp Norberg bjudit på.

1 gillning

Om det är spelarna med högst lön som ska bära oss blir man extra orolig inför kommande säsong. Antingen blir det till att bryta med någon så att vi ges möjlighet att ta in bättre ersättare alternativt hålla tummarna för att vi gör ett fynd på de lägre hyllorna.

Att ha sex högavlönade spelare på kontrakt, varav fem underpresterar. Det är dålig kontinuitet. Det kommer kosta HV multum att rätta till allt som sportchefen ställt till med de senaste 19 månaderna.

5 gillningar

Foppa som var på gränsen att ens bli kvar är välbetald? Trodde han var lågavlönad vilken katastrof.

Summa summarum: Foppa och Tedenby förtjänar all kritik då dom har betalt för att bidra.

1 gillning

Återigen. Kommer inte på nån bättre jämförelse. Men säg att du tar in en höjdhoppare för att hoppa 2,40 meter. I det här fallet vet vi ju att det är spelare som ligger på 2,10 i bästa fall. Ändå betalar du dem för någon som ska hoppa 2,40 och kritiserar dem sen för att inte hoppa tillräckligt högt. Logiken …

Kritiken ska riktas mot personen som betalat spelare för att hoppa så högt, som de alltså inte är kapabla till och som de heller aldrig tidigare gjort.

7 gillningar

Detta är vad man brukar kalla för “pudelns kärna”. Även om Foppa och Tedenby inte bara är tänkta att bidra med poäng, utan även som spelare som under lång tid ska representera HV71, och ska stå för nån form av “stomme” att bygga kring. I årets lag med massa finska importer och legoknektar så behövs såna spelare. Men de måste prestera på en acceptabel också. och det gör inte dessa båda herrar tyvärr.

1 gillning

Som du säger så är inte Tedenby eller Foppa spelare att luta sig emot när det blåser.

Tedenby är vek och är otroligt dålig i egen zon.
Foppa tycker jag är bättre men på tok för dålig ändå. Förstår inte de som försvarar Tedenby utan har man den lönen han har så ska man kräva därefter. Men känns bara för att han är en Hv kille så får man inte kritisera honom.
Han är för dålig för SHL numera då backarna är snabba och rörliga numera.

1 gillning

Om AP får bakslag igen in med Önerud där istället. Han sliter och har (hade) ett bra avslut. Han behöver bara få hänga några strutar så kan det lossna ordentligt.

2 gillningar

Riktigt dåliga siffror på en del av våra spelare.
Borgström och Brännströms ± siffror är verkligen inte bra.
Brännström 10p på 25m
Tikka 5p på 20m och -8 är riktigt dåligt.
Foppa 6p på 27m och -8 är bedrövligt.

Väldigt trist överlag.
Finns några få ljusglimter
Lenc
OSL
Shore
Nättinen
Strålman

1 gillning

Önerud +2 :+1:t4:

1 gillning

Största besvikelsen är Brännström, och då var ändå jag en av få som INTE såg Brännström som någon “super spelare för första kedjan” värvning från början, men så dålig som han är trodde jag verkligen inte… :frowning:

Du var inte en av få. Det var MÅNGA som ansåg att han inte är en förstalinaspelare.