Lagbygget 23/24

Är ju defensiven som är vårat stora problem och hans styrka är just de. Kan ju inte bli sämre iallafall och kanske kan ta bp tid från forwards som är mer offensiv begåvade och därmed få mer energi i offensiven. Kommer inte göra stor skillnad men förhoppningsvis nån procent bättre.

Synd man inte kunde låna ut han 1-2 veckor till allsvenskan för att få lite matchvana

1 gillning

Ett tecken på att vi letar med lykta och ljus efter något som kan vända på skiten är när man börjar se Herman Hansson som en injektion.

Kan meddela att Hansson fick allt mindre förtroende när Lindbom tog över efter Samuelsson. Istiden sänktes med runt två minuter (från 12 till 10 minuter per match). Från att ha varit den forward med tolfte mest istid blev han nummer 13. I BP var det fyra forwards som fick mer speltid av Lindbom.

Om Hansson inte hade Lindboms förtroende ifjol. Varför skulle han ha det i år? Vem ska han peta? Lindbäck och Önerud har gjort det godkänt. Tikka är inte bra, men spelar ändå bättre. Nättinen är på väg in i laget igen. I Hansson får vi max in en 13:e forward, som inte spelat sedan i mars, och som in worst case petar en junior (ja, ser hellre Träff eller Pettersson som nummer 13).

Inget ont om Hansson men hans intåg i truppen igen kan bäst liknas med en fis i rymden.

7 gillningar

Är det någon mer än jag som inte tycker att Lindbom fått till samma defensiv och tighta lag som slutet förra säsongen? För backsidan är ju inte sämre i år direkt! Vad är det som gör att vi fortfarande blir långa i laget? Han borde väl kunna korrigera ytterligare med tredje gubben hem.

1 gillning

Svårt att säga. Har gjort samma reflektion men inte kommit fram till något bra svar. Skillnaden är att vi har JD istället för Challe men det bör ju inte göra nån skillnad när både Peller och Lindbom finns kvar från tränartrojkan som avslutade säsongen.

2 gillningar

De är spännande då Hansson är 100% Lindbom värvning

1 gillning

Ja man greppar verkligen efter halmstrån, men tror på konkurrens och att även de i lägre kedjorna känner någon form av konkurrens kan skapa någon form av reaktion i positiv bemärkelse. Ett svagt lag som vårt behöver synas ordentligt, utan att det ska kunna skyllas på skador och att spelare saknas. Först när vi får full trupp kommer konkurrensen vara en faktor på såväl träningar och matcher varesig det är med befintligt manskap eller med nya tillskott i truppen.

4 gillningar

Är väl mest att vi inte är lika tunna om/när det uppstår skador. En kropp till som det så fint heter.

Vi behöver kroppar absolut. Men ett par tre kroppar som går direkt in i en toppformation och trycker ner övriga ett snäpp i hierarkin. Och då är Hanssons kropp rätt överflödig.

Mycket kroppsnack nu.

Hansson kommer förhoppningsvis in opåverkad av det som varit och bara kör. Detta kan förhoppningsvis smitta av sig på lagkamraterna i några byten iaf. Rent hockeymässigt har han troligtvis inte mycket att tillföra, speciellt då han inte spelat ishockey på väldigt länge. Men kan han sprida lite positiv energi genom att tackla några backar och vinna någon puck högt upp så är jag nöjd.

1 gillning

I månadsskiftet har vi sannolikt Nättinen tillbaka i truppen. Förhoppningsvis har HV laddat kanonerna inför de sista avgörande omgångarna och tagit in en, helst två toppforwards. Med en hel AP skulle vi kunna ställa upp med följande lag.

X-Borgström-AP
Lenc-Shore-OSL
Brännström-OFM-Nättinen
Önerud-Tikka-Tedenby
Lindbäck

I ett sådant scenario får väl Hansson åka runt på träningarna och mana på gubbarna med sin skridskoåkning.

4 gillningar

Skulle inte Nättinen vara tillbaka denna veckan enligt våran läkare Nubben?

Undra hur Borgström-Nättinen-AP hade funkat?

1 gillning

Tror AP behöver en spelskickligare center som han hade förra året när han hade Miele inledningsvis och Shore senare.

Ja kanske det. Eller så släpper det lös AP och Borgström lite om Nättinen tar det defensiva ansvaret.
OFM kanske skulle kunna centra? Han är fan värd ett större ansvar

Vi MÅSTE bli bättre mellan cirklarna i försvarszon. Vi släpper otroligt många lägen där och har gjort hela säsongen. Många livsfarliga lägen även mot Växjö som de dock brände. Kommer inte hålla om vi fortsätter som nu.

Man har försökt genom att vara mycket passivare och ställa upp på ”rätt sida” under press men det har inte förbättrat totalen något nämnvärt utan bara gjort att vi fått långa anfall mot oss där man bara väntat på mål i röven, vilket det oxå blivit i för många fall.

Pudelns kärna är att ha ett aktivt lagförsvar utan att gå bort sig och släppa lägen centralt. Det är det vi inte klarat av. Eller Pelle och Lindbom inte klarat av att pränta in. Det är det som skiljer oss från ett lag ovan strecket…

Jag hade velat att vi testa träff i en första femma med ap och Borgström

Finns det något litet rykte nu, svalt eller ljummet , om det finns någon enda spelare som det tittas på för att förstärka truppen?

Det känns ju ändå som att spelare i HV börjar vakna till. Tedenby har gjort bra matcher det sista, Önerud ser ut som han är 25 med rejält klipp i skridskoåkningen, Brännström ryggsäck känns lättare och Borgström producerar även på bortaplan.
Nu väntar 2 riktigt tuffa bortamatcher, hoppas på ngn poäng i norrlandsturnén.

5 gillningar

Lenc Shore osl

Borgy dansken bränn

Lindbäck nättinen AP ( värt att prova , än att bryta de som funkar)

Teden tikka önerud

Träff Pettersson

Utlåning av Åke och Hansson
Skeppa Foppa.

Hur ser vi på ett ev intåg av AP i kedjorna? Han är bra nog för att vara en del av våra toppformationer, men nu tycker jag att våra formationer börjar sätta sig och spelarna börja bygga kemi. Lyxproblem, var ska en ev. tillfrisknande AP in? Absolut en offensiv kedja, men vem ska bort?

Edit: jag röstar för att behålla förstakedjan intakt och peta in AP på Brännströms plats, med OFM och Borgy. Han är bra nog att kliva rakt in, han kommer göra skillnad direkt.