Lagbygget 23/24

Ja, har man orimliga förväntningar så kan man ju tro att vi kan värva en spelare som redan är en färdig Lasch eller Suomela. Har man rimliga förväntningar så ser man att om man värvar en förstecenter från ett lag som spelade final förra året så ska han nog hålla som förstecenter även i HV. Och som är ung och utvecklats varje år.

men men skitsamma. Jag är nyfiken på vilka spelare du vill ha in? Vilka är de här två DYNAMITcentrarna som är lediga, redan väletablerade och som vi har en sportslig chans att värva?

PS! Det är inte så lätt att veta vilken Lasch du åsyftar, men hans bästa säsong var ju förra året som 35-åring och “nära pension”. När han var i samma ålder som Isac är nu så blev han nedflyttad till farmarligans farmarliga.

2 gillningar

Tittar vi historiskt så är det inte många spelare, i SHL, som kommer in och gör ordentligt avtryck första säsongen. Det kanske börjar se bra ut mot slutet av fösta sässen för att sedan ta fart direkt i andra. Det är en omställning för samtliga.
Jag tycker vi fäster för stor vikt vid hur man presterar första säsongen, första hösten. Jag faller själv in i den fällan, så som jag varit kritiskt mot Sam.

Kan Nättinen bli en ledande spelare i HV? Troligen inte. Kan han bli en habil spelare, uppskattad i någon kedja, dag ut dag in? Troligen.

2 gillningar

Enig gällande Nättinen. Likt många andra, tyckte jag att han var närmre klappkass de få matcherna han spelade i början. Sen kom det en lunginflammation (som säkert legat och gottat sig ett tag innan den bröt ut), fortsatt klappkass efter denne och säkert fortsatt krasslig när han klev på igen. Detta följdes av ett brutet finger. Men efter att fingret hade läkt ihop tyckte jag att han klev in i sin roll rätt bra. Stark och slitvarg. Jag tror absolut att han kan bli nyttig till kommande säsong.

Ingen första- eller andrafemma, men han kan nog harva bra i en tredje, likt Hansson i en fjärde. Rediga grävlingar.

Men mitt minne kan vara färgat av faktumet att slutet blev bra, men inte var han dålig i det sista?

1 gillning

Håller med dig Dekman. Vet inte vad ni tjafsade om (raderat nu) men uppskattar de få tillfällen när du dyker upp med kloka tankar grundade i verkligheten.

Förväntningarna på värvningar är ganska orimliga om man sitter och väntar på betydligt bättre värvningar än Brännström. Potentiella nyförvärv bättre än en ledande förstekedje spelare i SHL, dessutom en HV-kille? Vilka är de liksom?

Men klart, alla har rätt till sin åsikt.

4 gillningar

Dessutom så har spelarna/tränarna/övrig ledning lärt känna spelarna som var här förra säsongen och på nära håll skapat en förståelse varför de presterat bra eller inte presterat. Då är det rimligt att man vill fortsätta med några och säga tack och hej till några. Jag tycker det är ganska rimligt med de 8 nyförvärv inför nästa år som Nubben har pratat om. Fler blir sällan bra. Vi ska också komma ihåg att vi bytte ut en stor del av laget under föregående säsong, så just kontinuiteten måste upp.

Håller med dig om att många av våra bästa nyförvärv historiskt har gjort mer avtryck från säsong 2 och framåt än första säsongen.

2 gillningar

Jag måste ha missat något här. Det är väl ingen som är missnöjd med värvningen av Isac?

Har inte läst en enda negativ åsikt till den värvningen. Kostar väl typ som Tedenby och Andre och lär väl prestera närmare som Andre skulle jag tro.

Dessutom en HV kille som som fortfarande troligen utvecklas. Viktigt nu när vi saknar HV killar i laget som spelar i toppfemmorna.

Enda diskussionen är väl rollen. En etablerad storstjärna för en lagbärande roll tror jag inte vi ska förvänta oss utan en forward för de två toppkedjorna som kompletterar lite mer etablerade och bärande spelare är min förhoppning.

På sikt ta över Andres roll när åldern tar ut sin rätt där. Prestera som vi hade hoppats på att Tedenby skulle göra men inte var i närheten av är väl nivån vi förväntar oss.

Helt enkelt en ersättare till den Miele vi fick se efter att S & S fick kicken. Jag ser honom inte som en Ryan Lasch i hans prime eller liknande. Absolut inga förväntningar om att han ska dominera ligan på något sätt utan en topp sex forward i HV i många år framåt.

Gott så.

1 gillning

Min poäng var att det är svårt att tänka sig vilken spelare vi skulle kunna värva där man kan förvänta sig dominans i ligan eller en ny Lasch.

AP är väll det närmsta man kan komma men det är inte en värvning man kan räkna med varje säsong där en toppforward i KHL kommer rakt in i laget.

Ett annat exempel var väll när Omark kom hem en sväng till Luleå eller när Jocke Lindström kom tillbaks till ZAIK.

Vi kan ju alltid hoppas på sådanna värvningar men vi kan inte förvänta oss det.

2 gillningar

Att förvänta oss att vi ska få in spelare som redan håller yppersta SHL nivå och garanterat kommer leverera, ha klubbhjärta och inte vilja lämna efter en säsong. Ja då är det nog upplagt för besvikelse. Vi fick in AP och Släggan förra året. Får vi in en toppspelare om året är det bra. Sen gäller det att hitta rätt med spelare från hylla två och tre och hitta de som kan få bra utväxling . Skulle nog säga att det är de värvningarna som avgör hur det går. Jag tror Sam kan få ett genombrott i SHL i år. Tyvärr i någon annan klubb eftersom vi redan har fyllt tredje center platsen.

Angående Brännström så är han väl inte tänkt att leda varken laget eller formationen?
Han är väl tänkt att passa bra med AP?
Och nu söks det en center som skall passa dessa två. Att det även nästa år blir AP som driver offensiven i den formationen står i mina ögon bortom alla tvivel.

1 gillning

Vad är en ledande spelare enligt er? Skulle gärna vilja veta, vad ni tolkar som en ledande spelare?

1 gillning

Som du säkert förstår av mitt inlägg ovan skiljer jag på en ledande spelare och en som leder laget/formationen. Brännström kommer (enligt mig) bli en ledande spelare sett till produktion och nyttighet. Men detta året leder han inte formationen. Det gör AP.

Davidsson. Där är en som är ledande/leder laget.
Pettan med inställning.
Thörnberg gjorde det. Önerud likaså. Lite olika sätt.

Längre tillbaka: keskinen.

De gör sin grej. Oavsett omgivning. Lika bra.

3 gillningar

Med AP och Brännström har vi två tredjedelar av en förstakedja klar. Två HV-killar som ska leda laget. Centern ska vara av hög klass. Pilut verkar ju ha skitit sig vilket möjliggör att vi lägger mer pengar på andracentern. Tror därmed Shore kan vara nära påskrift. Spelare som jag tror lyfter denna säsongen är Tedenby, Nättinen och Forsberg, men är ju bara spekulationer. Vi har inte så mycket mer utrymme för chansspelare, utan sista Fw som ska in bör vara en för andrakedjan.

2 gillningar

Något som jag absolut inte trodde för bara några dagar sedan, men som smugit sig på nu, det är att jag är rädd att det bara kommer in en center (utöver Tikka). Att vi alltså har andracentern i laget redan nu.

Det som talar för det är Nubbens uttalande i Sportbladet, där han han sa att han letade efter en center för första, och en till (Tikka). Men också att truppen bara ska bestå av 13 forwards.

Det som talar emot det är ju att vi var intresserade av Borgström, samtidigt som inte Shore (eller Vigneault för den delen) är avtackad. Hur tror du det blir centermässigt?

2 gillningar

Hoppas verkligen vi behåller Sam Vigneault. Han kommer att vara riktigt riktigt bra nästa säsong.

1 gillning

Vigneault kan vi nog glömma, finns ingen plats för honom i lagbygget. För dålig för topp 6 och botten 6 är i princip fylld. Jag gissar på att Shore blir kvar och centrar en andrakedja samt att en riktigt vass playmaker plockas in och sätts mellan André och Isac. En Camper-typ.

1 gillning

Jag undrar vem Nubben tänker sig som ”ersättare” till Routsalainen… Förlåt min okunskap men var han tänkt som center eller ytterforward?

Det vet nog ingen av oss.

Från JPs senaste artikel så säger nubben,

• Gunnar får fortsätta om han vill med begränsad speltid
  • torp, önerud, vigge och shore samt bödker klarnar det för nästa vecka
  • jobbar med 4-5st tränarnamn
  • en första center skall in mellan Brännan och AP (så dessa herrar blir våran första line)
  • en till center skall in
  • förmodligen så lämnar westerlund och bengtsson

Typ så…

Nästa vecka skall det klarna betydligt mer vad som händer i truppen.

1 gillning

Centersidan blir därmed fortsatt vek.

1 gillning