Lagbygget 23/24

skillnaden är att vi har brännström petersson o teden o inte frö… och hol…

2 gillningar

Hade gärna sett Simon få en plats, han hade tagit vilken roll som helst. Lite trist med det senaste strulande säsongerna och knäoperation som tog bort hela förra säsongen. Hade unnat honom en hel sommarträning och en chans att visa sig från sin bästa sida.

1 gillning

Det kan väl inte finnas på världskartan att Bödker kan få förlängt? Det skulle jag vara väldigt oförstående till.

2 gillningar

Tycker att det är rätt att låta Simon gå, även om jag inte hade haft något emot att ha kvar honom heller. Men en av HVs stora brister under ganska många år tycker jag har varit förmågan att “kill your darlings” i rätt tid. Det har varit långt i från Fergie klass som han höll på i Utd och skickade älskade och omtyckta spelare i rätt tid, ofta när fansen inte gillade det. Men han gjorde alltid det som ar bäst för laget och la det sentimentala åt sidan.

Men, och det är ett väldigt stort men. Om Simon får gå till förmån för att Bödker är kvar, då kommer jag tappa det helt och hållet.

2 gillningar

Simon kanske blir assisterande tränare. :wink:

1 gillning

Oerhört tråkigt att Önerud fick förlängt.
Visst att han varit skadedrabbad men hjärta för klubben är inget man skojar bort.
Vi behöver lite ryggrad med Hv hjärta. Önerud hade säkert mycket väl kunnat gå i lön och en mindre roll.

Vi alla minns när Thörna och Sundh fick lämna. Då blev vi ett lag utan någon som helst ryggrad.
Besviken då vi kommer få skador och en Önerud hade varit guld värd med sin blotta närvaro.

Man är nyfiken på vem det är som tagit beslutet, Nubben, Montén eller Lindbom?

Att Lindbom uttalar sig i officiella kanaler tycker jag signalerar att beslutet är förankrat över Nubben, iaf.

Herregud. Skärp er. :sweat_smile:

Detta är tråden om lagbygget. Inte om simon.

Handlar ett inlägg enbart om en spelare, skriv det då i hens tråd. Denna tråd handlar om det bygge vi gör och där är nu inte simon en del.

2 gillningar

Vi skriver här på forumet att HV måste spetsa och stärka laget för att på nytt etablera oss i SHL.

Vi skriver här på forumet att vi har gott om breddspelare redan, till 3-4:e kedjorna. Det saknas fortfarande spets med bara 3-4 forwardsplatser att fylla.

Önerud, snart 35 år, har bara spelat 31 matcher de två senaste säsongerna, har en starkt nedåtgående formkurva, en nuvarande lön på ca 200 000 kr (enl Expressen i höstas). Med den undanskymda roll han skulle fått vid en förlängning, hade han tampats med typ Hansson, Stakkestad och Lindbäck och borde då ha en lön jämförbart med dem, ca 50-60 000 kr.

Hur mycket jag än gillar Simon, anser jag att det är rätt att inte förlänga. Med ett nostalgiskt tänkande kommer vi aldrig att ta de kliv vi vill.

Men…som en del tidigare nämnt. Nu kan man INTE förlänga med Boedker!

27 gillningar

Förlänger man med Bödker nu fattar jag ingenting. Utanför laget sista delen av serien och var ju en riktig flopp under hela säsongen i stort sett…

Tycker också det trots allt är rätt att han får lämna. Känns som man denna gång varit noga med att ta hand om honom och signalera det utåt, att man gärna ser honom i en roll. Mycket viktigt.

Tänker också på frågan nån ställde häromveckan om spelare som får lämna. Helt rätt i svaret som då gavs, att dessa hjältar ska presenteras i var sitt inlägg med den uppmärksamhet de förtjänar. Mycket bra av HV71!

Och även om det är kultbärare och glädjespridare (Torp, Gunnar, Simon) som lämnar (gör det smärtsamt) och vi har få egna i laget är ändå de få vi har kvar spelare som styr laget framåt. Åtminstone AP, Sjöholm, Andrae, Isac.

Blir inte bra heller att ha kvar spelare som inte längre klarar prestera på rätt nivå. Bättre sluta i tid. Men viktigt ta vara på grabbarna och ge dem respekten de förtjänar, och kanske behålla i föreningen.

1 gillning

Det känns som att det var ett misstag att förlänga både med Hansson och Lindbäck. En frisk Önerud överglänser dem såklart. Sedan kommer han in med andra kvaliteer än de båda. Dessutom är både Hansson och Lindbäck i den åldern att jag ställer mig lite frågande till vilken uppsida de har.

Men jag förstår också att man inte förlänger med Simon. Hade det varit någon annan än Simon så hade alla skrikit över en sådan värvning då han inte spelat på en hel säsong typ. Och i de matcherna han gjorde, så höll han inte SHL klass tyvärr. Så det hade varit är en stor om och men förlägning. Boedker har rutin och ledaregenskaper, framförallt så har han inte varit skadad i en säsong. Men såklart gör detta ont i HV hjärtat.

2 gillningar

Håller med helt och hållet. Önerud har ju otroliga skadeproblem och borde inte varit kvar denna säsongen heller men hade väl redan ett löpande kontrakt.

Dessutom otroligt överbetald så har kostat oss enormt mycket pengar. Tycker det är bra att vi inte förlänger och överbetalar bara för att det är lokala spelare.

Räcker med Tedenby i den kategorin. Vi måste ju också kunna låta juniorer hoppa in och spela några minuter vid behov.

Klart att vi hade kunnat ha kvar Torp som åttonde, nionde back och Simon som 15e forward för kanske 40-50K i månaden som kulturbärare. Nu har vi valt en annan väg och jag tycker det är helt OK att istället satsa på yngre spelare.

Sen tycker jag att ingen av dem håller i SHL längre så svårt att kritisera att de inte blir kvar. Bättre att satsa allt krut på att få tillbaka ledande spelare med HV anknytning.

Vore bra med någon HV anknytning på en eller två av de återstående spetsvärvningarna.

Nu väntar vi på besked om Bödker och Sam och hur det blir med dem. Även besked om Westerlund och Bengtsson borde komma snart.

2 gillningar

Ja vi såg ju hur det blev med Ullström och inte heller Davidsson höll väl måttet hans sista år. Bättre sluta på topp och ibland får andra ta beslutet åt en. Tveksamt om Thörnberg hade hållit om han fortsatt även om nån journalist nu påstod att HV inte åkt ut med honom i laget. Tror inte det räckt. En kulturbärare är inte tillräckligt i sig om man inte kan leverera.

Tungt med Torp, Önerud och Gunnar. Väldigt tungt.

Men tycker inte riktigt det går att jämföra med när vi gjorde oss av med Sundh och Thörnberg. Jag var en av de första att kritisera Hult då och påtala att vi förlorade hjärta och själ.

Det fanns dock en viss skillnad jämfört med de senaste dagarnas beslut. Då handlade det mycket om vad Hult valde att behålla. Jag menar. Han gick in i en säsong med Fröberg, Holmström och Bergström som ledande spelare. Han valde att behålla breddspelare som Christian Sandberg(!). Vi var ett riktigt legoknektgäng, från topp till bredd. Det fanns absolut plats för Thörnberg och Sundh då. Både sett till deras kvaliteter som hockeyspelare och hjärta för föreningen.

Vad gäller Önerud, Torp och Gunnarsson handlar det mest om hjärta skulle jag säga. För Gunnar kommer inte konkurrera ut Ortio. Torp kommer inte ta en tröja (förutsatt Nubben får ordning på backsidan) och Önerud känns långt från given med tanke på sin skadehistorik.

I år kommer vi ha ledande spelare med HV-hjärta (Petersson, Brännström, Andrae, Sjöholm och kanske, kanske Tedenby). Samtidigt är vår bredd faktiskt på samma nivå eller bättre än den trio som lämnar.

Så hur tungt det än känns att göra sig av med spelarna ifråga så tycker jag det är rätt.

Med det sagt. Finns det inte plats för en sån som Önerud som breddspelare. Ja, då ska det naturligtvis inte heller finnas plats för Boedker eller Sam.

Vad gäller Boedker. Kan han vara tänkt för en annan roll i föreningen? Det är den enda förklaring jag kan tänka mig till att beskedet drar ut på tiden.

10 gillningar

Detta har jag också funderat en del på.

I övrigt så satte du ord på mina tankar! Tråkigt med våra hjältar som försvinner men tycker inte man ska jämföra med katastrofsäsongen.

1 gillning

Perfekt analys av läget i vanlig ordning, håller med! Känns som att utrensningen kommer att göra oss gott i förlängningen.

1 gillning

Skulle även kunna tänka mig addera Foppa som en framtida kulturbärare i föreningen. Visar onekligen att han har ett hjärta för HV, fansen gillar honom (generellt) och han producerar på en hyfsad nivå.

6 gillningar

Pilut och Stenlund kommer inte att komma enligt nubben från JP.

Erik Brännström har han inte varit på ännu.
Usch, vad har vi för spelare på väg in egentligen?

Han nämnde inget om Lias dock…