Lagbygget 23/24

Hoppet om Lias är som nån skrev om han är trött på att åka buss, vill stabilisera sin tillvaro, och inte får rätt typ av avtal nästa år.

1 gillning

Till skillnad från många andra skulle jag gärna ge sam en säsong till i shl. Tror han blir bättre och tekade bra på slutet så han får gärna centra en 3/4 kedja

5 gillningar

Tankar angående Fisker, Tikka och Nättinen?

Att han fått nej av Stenlund och Pilut var inget att HYMLA om enligt JP…

1 gillning

Nä precis. Lias har varit i Nordamerika så länge nu att jag tror att han vill ha i princip en garanti att han spelar i NHL, tror han är jättetrött på att pendla mellan ligorna och alla bussresor. Han vet att han är älskad i HV.

Please. Det kommande lagbygget har väl i stort omfattat Simons vara eller inte vara, och nu diskuteras det beslutet, vad det betyder, samt om Bødker får kontrakt istället för Simon.

En reflektion från mig,

Under den säsongen som var, så var det ofta Petersson stod och klagade och såg allmänt irriterad ut över lagets prestationer.

Man såg också tidigt vilken klasskillnad det var mellan honom och övriga allsvenska spelare.

Han sa en gång ”Folk måste höja sig, bättra på lägstanivån”.

Och med detta relaterar jag nu till våra kära kulturbärares avsked, dem har helt enkelt blivit för dåliga. HV måste förändra för sporten och stadens skull, vi måste förändra för att nå toppen.

2 gillningar

Nu har läget kring truppen klarnat lite de senaste dagarna. Men vilka är det som vi fortfarande inte vet om de blir kvar nästa år? Bödker, Shore, Vigneault? Är det någon jag glömt?

I teorin ska väl både Westerlund och Bengtsson in på den listan också.

1 gillning

Mycket snack om Bödkers vara eller icke vara, men gick inte HV ut med att man sagt upp hans kontrakt? Det känns ju som en icke-fråga, hur fantastisk och fin än han må vara som person så höll han inte måttet, inte på långa vägar!

Man har sagt upp optionsåret på hans kontrakt, han hade 1+1 men man valde att inte nyttja det sista året (då han förmodligen tjänade alldeles för bra sett till prestation). Men så som jag har tolkat det har man varit öppen till att förlänga till en rimligare peng.

Men imo finns det ingen rimlig peng. Det är väl 0 då.

3 gillningar

Vet någon hur troligt det är att d gustafsson skriver på för hv? Eller är det större chans att fröden/ryfors kritar på?

Förmodligen nära noll på DG.

Ryfors ryktas till Frölunda

Är du säker? För jag hittade oficiella presentationen av Boedker från Hv O där stod de att han signat för 1 år? Eller har jag missat nåt? Var kan man läsa att han hade 1+1?:thinking:

Kanske skulle länka också.

Jag vet inte varför de väljer att inte skriva ut optionsåret. Det var likadant med Vesel och Billins, vi trodde att de inte hade kontrakt men sen visade det ju sig att de hade ett år till som aktiverades. Går att läsa här:

– Jag ska prata med Mikkel en gång till i dagarna. Honom var jag tvungen att säga upp före den 31 mars oavsett, bekräftar Norberg för HockeyNews.se.

Blir ganska märligt när man bryter en spelares kontrakt och petar honom sista 10 matcherna men sen vill man ändå ha kvar han till nästa år. Hur går det ihop liksom?

Han är ju bara 33 så att det skulle handla om någon annan roll än som spelare tror jag inte. Otroligt att en etablerad nhl spelare inte håller ens för shl spel redan vid 33. Man kan ju undra vad som hänt. Nån skada som gör att han inte är densamme?

2 gillningar

Det enda man kan tänka sig med Bödker är att han dragits med nån skada stora delar av säsongen om man nu vill ha han i laget. Han var liksom “för” dålig mot som var rimligt.

Han tappade skridskoåkningen 19/20. Innan dess var han ruskigt snabb, ett ok skott men medelmåttig eller usel gällande allt annat. Han har varit slut i flera år, ingen seriös sportchef skulle värvat honom.

2 gillningar

Ang. Boedker bedöms han ju efter en annan måttstock än exempelvis Vigneualt.

Ser man till arbetsinsats skulle jag nog säga att Boedker var betydligt jämnare och mer stabil än Sam sett över en hel säsong. Sen råkade Sam spela upp sig den sista femtedelen av säsongen i samband med att laget började gå bra och då vill folk plötsligt ha kvar honom. Man ska inte heller glömma att det är lättare att se och framför allt hylla Sams resa eftersom han gick från direkt oduglig till bra, medan Boedker låg kvar på habil nivå säsongen igenom.

Nu tycker jag visserligen inte det finns plats för vare sig Boedker eller Sam i kommande års trupp. Vi har tillräckligt med habila breddspelare i laget. Men om nu Nubben faktiskt överväger att behålla någon av dem så kan det ju helt enkelt vara så att de tävlar om samma roll (breddspelare med rutin) och då kan prislappen spela in. Kan Boedker tänka sig att gå ner ordentligt i lön förstår jag att valet mellan de två (ja, jag är medveten om att den ena är center, den andra vinge) inte är lika självklart. För samma lön skulle jag säga att det är otroligt jämnt mellan de två sett till hur lite (mycket?) de bidrar.

1 gillning