Lagbygget 23/24

Jag vet inte, jag ser ändå en större potential i Vigneault. Kollar man på stegen han har tagit i sin karriär så kan man ana en uppåtgående trend. Det här var ju hans första år i SHL och då ska man räkna in att det blev bättre under säsongen.

Bödker däremot är ju svårt att se annat än en starkt nedåtgående trend. Men visst Bödker är ju mer rutinerad och kanske bättre defensivt. Sen beror det helt på om han haft skador annat som är bättre nu. Han har ju haft en betydligt högre nivå tidigare än Sam. Går det att hitta tillbaks till den eller är det ett sluttande plan?

3 gillningar

Håller med om att Sams potential är högre än Boedker. Men det beror ju som sagt på vilken roll de “tävlar om”. Tävlar de om samma i en mindre roll. Ja, då vettetusan vem jag föredrar.

Sen som sagt. Varken Sam eller Boedker borde vara aktuell med tanke på vad Nubben fyllt på med. Men man vet ju aldrig. Det snackades om Stenlund, Pilut, Rutsolainen och guld och gröna skogar när Silly drogs igång. Med tanke på alla nej tack hittills så blir man ju lite orolig för att vi står där i höst med både Sam och Boedker på isen.

1 gillning

Man ska inte glömma bort att Sam vanligtvis har behövt lite längre anpassningstid när han byter upp sig. Tittar man på historiken så är det nog den riktige Sam vi såg i slutet av säsongen.

Jag hade gärna behållt Sam, men jag ser inte var det finns plats för honom. Tikka har fördelen att han kan användas på fler positioner och i fler lägen på isen och kommer nog bli en publikfavorit.

Men jag tror den klubben som tar Sam gör ett kap. Han är god för 30-35 poäng på SHL nivå.

2 gillningar

Får känslan av att han är klar för MoDo om dom går upp

Sam gjorde 6 poäng på 14 matcher efter att Tommy sparkades. Att jämföra med Matsons 4 poäng på 14 matcher eller Nättinens 3 poäng på 9 matcher. Med tanke på att Sam egentligen aldrig varit någon poängmakare på högre nivå (DEL2 och allsvenskan är inte högre nivå) så synar jag det påståendet. Han fyller dessutom 28 år i september.

1 gillning

20-25p. Som bäst. Tror inte det finns mer att få ut av honom. Alla sånna spelare har streaks. Man kan inte räkna med den nivån en hel säsong.

Nu kan det inte va lätt att komma från Allsvenskan in i ett ej fungerande spelsystem och ett för kast lag. Hade Sam spelat i Växjö hade han säkerligen gjort bra mycket mer poäng.

Även efter tränarbytet var ju HV oftast utspelade stora delar av matcherna och det är ett mirakel (Ortio) att vi slapp kval. Sam var dock stabil som fan och jobba hårt så hade gärna sett han kvar i ett fungerande spelsystem.

1 gillning

Jag tror faktiskt inte det. Så otroligt klappkass som han var, i alla moment, under större delen av säsongen, det är ingen slump. Precis samma som vi alla såg med Kokkonen. Skillnaden var att Kokkonen hade med sig Dirlanda, så han bidrog.

Bara hoppas att han inte blir en ny Max Wärn.

Efter att ha kikat på Sverige -Danmark matchen senast där AP20 och Brännström spelade i samma lina så slog det mig hur lika de är i sin spelstil.

Båda lever mycket på fart och teknik, båda försöker ibland spela hockey i 300% fart vilket innebär att det antingen blir highligt mål eller tappad puck och ingenting.

Uppenbarligen har det ju funkat ganska bra för dom eftersom de nu fick chansen i tre kronor men vete fan hur det kommer se ut med dom tillsammans. Säkert roligt och många snygga mål i höst men det kommer också bli många gråa hår.

1 gillning

Varför stör jag mig så mycket på att det knappt är några nyheter om spelare in :joy: :joy:?

Samma här, hettsen på refresha sidor varje dag och att det itne händer något

Trots risken att få hela forumet över sig så måste jag säga att jag är glad om det stämmer att Bødker får ett nytt kort kontrakt. Det verkat bara vara jag och nån till som ser storheten och potentialen i honom:) Han gjorde bitvis saker som INGEN annan klarar i ligan. Täcka pucken i trånga situationer och hålla ifrån motståndare i fart med sin låga tyngdpunkt. Problemet är att många hade förväntat sig en målsprutare eller assistkung men det har han aldrig varit och kommer aldrig att bli. Däremot jävligt stark över puck som nån bättre vetande hade uttryckt det. Det som är märkligt är att han började riktigt visa vad han gick för i skarven när Lindbom tog över och sedan inte fick spela mer. Han har mer att ge i det fysiska spelet så kanske han spelat lite småskadad i år. Who knows!

5 gillningar

Ja det kan finnas potential. Och självklart mycket vi inte känner till. Kan vara bra att ge vissa spelare chansen att hitta rätt. Nytt in är också en risk.

Diabolics vurmade/vurmar för Boedker om jag minns rätt… Jag gillar också Boedker. Trodde inte han skulle bli en mål- och poängspruta. Problemet var att han inte ens levde upp till det man förväntade sig. Men ja, visst finns det saker i hans spelstil man gillar.

Med det sagt. Vi kan inte behålla Boedker om vi gör oss av med Önerud. Finns ingen logik i ett sådant, eventuellt, beslut.

Läser här och var att vi tydligen fått nej från flera gamla “guldhjältar”. Vilka är dessa och varför får vi nej? Skulle vara intressant att få veta lite mer om det om det är någon som vet. Är det helt individuella, olika, skäl från dessa eller går det att skönja ett mönster? Är HV inte tillräckligt attraktivt för dessa spelare? Har de andra alternativ på samma nivå som HV eller är det på en högre nivå som de har sin förhoppningar? Många frågor, men blir ju lite nyfiken och artiklarna är antigen låsta (jnytt) eller ganska intetsägande, typ bara en rubrik.

Min gissning är att det är individuella skäl. Folk är inte redo att återvända. De är påväg någonstans i livet.

De är bara och inse att pengar och att spela på så hög nivå som möjligt naturligtvis går före att spela i HV. Det är bara vi supportrar som drömmer om att det är ALLAS dröm att spela här. :slight_smile:
Det vi i bästa fall kan hoppas på är att våra forna spelare väljer att avsluta sin karriär hos oss och att de gör det innan de tappat för mycket.

1 gillning

Det är därför de behöver en defensivt skicklig center mellan sig. Då kan det bli riktigt jävla bra.

1 gillning

Vidhåller att Johan Larsson vore som klippt och skuren för att centra IB och AP. Defensivt skicklig med en hel del offensiva skills på SHL-nivå.

2 gillningar