Lagbygget 23/24

Nej det var lite fel ordval av mig.
Enforces → Retsticka → 2023 version.
Jag håller med dig om Sylvegårds till Växjö (båda).

2 gillningar

Det diskuteras mycket om c-platserna, är det givet att Tikka går in som center? Har dålig koll på honom :thinking:

Just nu ser jag inte riktigt hur HV ska lyfta i tabellen. Addera Montén till det hela och det känns ännu mer oklart.

Backsidan känns väl visserligen redan nu uppgraderad, men forwardssidan. Vigneualt inte avskriven, Tikka ryktas in. Vi behöver bättre spelare än så… Tyvärr känns det som att vi precis som för ett år sedan står inför precis samma problem.

4 gillningar

Börjar väl få samma oro som dig. Tycker hela tiden att dina analyser stämt till 100%

Hoppas dock bara att vi alla blir överbevisade att så inte är fallet, och att vi förhoppningsvis får njuta som ett mittenlag.

Det bästa förra säsongen var att se shitkicker, från att vara helt negativ, till att bli en gullig skribent :wink:

I mitt tycke är du allt för negativ (och analyserande) i detta tidiga skede. Att jämföra med vad som hände förra året vid den här tiden är inte riktigt relevant.

Ny SC kom in sent. Blev klara föf SHL sent. När spetsspelarna skulle (kunde) värvas fanns endast lite gammalt och skadat gods kvar.

Som jag skrivit tidigare, har jag själv hört Nubben säga att fem landslagsspelare är klara. Detta var före näst sista matchen mot Skellefteå. En (Brännström) är hittills presenterad. Nubben har också sagt att det kan ta tid innan alla presenteras.

Det borde betyda att det handlar om spelare som ännu spelar. Och de som spelar fortfarande är de som spelar finaler i Sverige, Finland och Schweiz samt i början av slutspel i NHL och AHL. Det känns ändå som om vi väntar på bra spelare.

Jag gillar även det jag hör att man gör…MAN BYGGER LAG. Bra backsida, har förstått betydelsen av en bra centersida, spetsiga målskyttar och lite mer storlek och grit.

Men ok, lite fundersam är även jag, för det är mycket som ska in (om inte Nubben är ute och seglar) och det är få platser kvar. Men mitt slutgiltiga omdöme om lagbygget får anstå tills det är kkart.

2 gillningar

Förmodligen därför besked dröjer. Man vill behålla Shore, men inte till lönen han hade när han kom in (som troligtvis var rejält tilltagen)

Är det bara jag som är svagt positiv till Tikka? Jag tyckte vi saknade lite tuffhet i sarghörn. Lite som Huthala var i allsvenskan. Jag ser inte Tikka leda en toppkedja, men han kan understödja en på samma sätt som Huthala gjorde med Vesel och Forsberg. En som tar energi och ger utrymme till övriga spelare. Jag tror inte nubben ser han som 1 center men kanske 2 bero på vad man hittar. Önskvärt kanske han kan bli ytter i en andra formation med t ex Forsberg -ny center- Tikka

1 gillning

Baksidan kommer att var den starkaste på väldigt länge.

Kan vara så. Jag resonerar som sagt utifrån det vi har att gå på och då finns det en del frågetecken. Jag ser inte riktigt hur man ska få ihop det, i synnerhet inte med Nubben som SC. Lägg till att de heta spelarnamn som ryktades in när silly drog igång har strukits ett efter ett så ja… Oron kan jag tycka är befogad.

1 gillning

Jag kan hålla med om att det finns fog för oro och att forwardsidan känns lite trubbig med för många ”bottom six” spelare, för räknar jag rätt så har vi bara tre platser kvar att fylla där om vi ska ha dom 13 forwards Nubben pratar om. Då är det alltså Tikka plus två till. Det känns helt klart oroväckande.

Däremot ser backsidan sjukt spännande ut, jag tror vi har en stor uppsida i Kaski, två år i rad topp 3 i backarnas poängliga i KHL och sen LaLeggia så där har vi två av seriens bästa offensiva backar,. En Andrae som fortsätter utvecklas och ta kliv, defensiva klippor i Sjöholm och Seppelä, utvecklingspotential i Strandell och Fransson, sen en riktigt bra tvåvägsback på det som jag räknar med kommer in. Den här backsidan jämfört med den vi gick in med i förra säsongen är som att jämföra blodpudding med oxfilé!

3 gillningar

Tikka kommer från finska ligan, jag ser det lite liknande som allsvenskan. Spelare kan komma därifrån och visa sig passa perfekt för SHL tex Lehtonen, spelare kan också komma därifrån och inte alls passa i ligan som tex Kokkonen från Allsvenskan. Att värva från Allsvenskan och Liiga är en chansning, och att då tro att någon som inte sprutar poäng i Liiga ska komma in och vara vår andra center ? Det känns som en sjukt vild chansning. (Om det nu är så att Tikka är tänkt som vår andra center, där ser jag tom hellre lill dansk även om det också är en chansning att lita på att han ska hålla så högt upp i hierarkin)

2 gillningar

Jo jag vet att han kommer från Ilves (finska ligan) tänkte mer på om dom använder honom som center eller om han kan användas som ytter ?:thinking:

Jag har sett Ilves i fyra-fem matcher under slutspelet och då har han spelat center i deras tredje line, jag gillar det jag ser och tror att Tikka kommer att bli en nyttig rollspelare, nåt vi saknat! Han är ett ”svin” på isen som retas och munhuggs, påminner en hel del om Ledin med hyfsade händer. Han är en bra teckare och aggressiv men inte speciellt snabb. Men han är ju definitivt ingen ledande spelare i Ilves och då lär han knappast heller bli det i SHL och HV.

1 gillning

Brännström-X-Petersson
Tedenby-X-Lenc
Forsberg-Nättinen-Tikka
Lindbäck-Fisker Moelgaard-Stakkestad
Hansson

Så här skulle kedjorna kunna formeras om Tikka nu är klar och två forwards till ska värvas. Helt omöjligt att få in Vigneault i den här uppställningen. Att han inte är avskriven är således en gåta.

Jag tycker helt ärligt att det här inte är en särskilt stor uppgradering jämfört med senaste säsongens extremt trubbiga och oflashiga forwardssida. Spelare som Lenc, Tedenby och Forsberg ska i alla fall från start INTE vara aktuella för en andrakedja. Men blir det som vi befarar så är det precis så det kommer att bli.

Allt känns högst osäkert. Många frågetecken, flera spelare som måste bevisa att fjolåret bara var en engångsföreteelse. På det en bredd där jag egentligen bara ser Lilldansken som det enda potentiella utropstecknet med en offensiv uppsida.

2 gillningar

Ah men precis, tror också han kan vara nyttig men man kan ju inte gå från att vara tredje center i finland till andra center i SHL, känns som ett lustigt hopp kan jag tycka

Ser ganska trubbigt ut absolut, centern som ska in i första måste vara absoluta super klass.
Även andra centern måste vara riktigt riktigt bra för att kunna ha chans att få ut något från Lenc och Tedenby. Tredje kedjan tror jag kan bli en riktigt bra tredje kedja och även fjärde kedjan. Men som sagt, saknas spets i våra två första kedjor

Just nu skulle jag ge laget:

Målvakter 3/5
Backar 5/5
Forwards -/5

Målvakt: En utvecklingsbar backup bra nog att utmana Ortio och vi är uppe på 4.5/5

På backsidan har vi redan klass, svårt att misslyckas.

På forwardsidan så är vi fortfarande sämst i ligan på pappret och allt handlar om vilka nyförvärv vi landar.
Centersidan är just nu Mølgaard…

Ja frågan är hur status är med Tedenby, han var ju totalt iskall förra säsongen, en Tedenby i skick är ju iaf stark 3a av 5 i SHL kvalite om kanske tom inte än 4a men är det åldern som fått han att bli så iskall eller kan han göra en bra säsong igen, det är frågan

Laleggia Seppäla
Kaski Sjöholm
Strålman Andrea
Strandell Fransson

Tror backsidan kommer ut så. klart är iaf att vi ska gå på 8 backar och Fransson är en av dom.

Tycker backsidan ser helt ok att börja med faktiskt. Finns mycket offensiv spets.
BETYDLIGT Bättre på pappret inför denna säsongen om man jämför med förra då den såg super blek ut inför säsong och bevisligen var super blek också