Bödker kanske ska in också…
Tror det är så det kommer att se ut faktiskt som du ställt upp det.
Kan tänka mig en ny förstacenter in och sen Sam eller Shore in också.
Bödker förstår jag inte hur han skulle få plats så han kan nog inte bli kvar.
Strålman eller en annan ny stjärnback måste in som också är bra defensivt, förutom Seppelä.
De tre som ska in som inte är “klara” ännu blir otroligt viktiga att de blir ledande spelare.
Tedenby i en andrakedja känns ju inte helt stabilt precis och krävs ju att han helt plötsligt börjar prestera nästan i klass med lönen.
Sen krävs nog att fler än Tedenby presterar klart bättre än denna säsongen för att det ska bli toppstrid.
Nättinen och Foppa främst förutom Tedenby behöver prestera klart bättre.
Nubbens lag kommer nästa säsong att behöva prestera efter kostnaden för truppen och det betyder i min värld en topp fyra placering, minimums minimum topp sex.
Får inte glömma att vi presterade som ett topplag sen februari och att laget vi ställer på isen i höst är ännu bättre.
Med samma resonemang skulle Malmö bli ett topplag om de behöll samma trupp som de avslutade säsongen med. Jag tror ingen här inne skulle vara nöjd om vi ställde upp med en sådan trupp.
Går inte att välja ut en enskild del av säsongen och ha det som argument för att det trots allt ser rätt bra ut. Det misstaget har HV som förening gjort alldeles för många gånger, cherrypickat det som talat “för” istället för att se till helheten. Lite som man gjorde säsongen 19/20 där man tolkade ett bra avslut som att man “var på gång” när verkligheten egentligen var den att det sett för jäkligt ut under större delar av säsongen. Hult och föreningen baserade sina beslut på en liten, liten del, som talade för "deras sak och kompetens”, vilket fick förödande konsekvenser.
Sam kan väl omöjligt vara ett alternativ om det endast ska in två forwards förutom Tikka?? Dom två platserna måste vara av absolut spets karaktär annars går vi återigen in i en säsong med alldeles för många frågetecken.
Håller definitivt med om det sista. Har man en topp 4-budget ska man kräva topp 4 osv. Och där grundar sig också min glaset är halvtomt-inställning till föreningen. Man värvar, agerar och sätter upp mål som att man är ett bottenlag när man i själva verket sprider pengar omkring sig som ett topp 4-lag.
Jag har sett Tikka i 5 playoff matcher för Ilves. Vad jag har sett av honom så kommer han inte kunna bära en andrakedja i HV tyvärr. Men han kommer att bli väldigt nyttig om han används korrekt. Tikka är en rejäl uppgradering på Hansson/Lindbäck typen av spelare som kan spela PP, BP och spela vinge i topp-6/9 eller fjärdecenter. Men Tikka är en spelare som tar kliv varje år och som jag tror kan bli värdefull. Givet att man använder honom rätt.
Har man varvat Tikka som en av de två förstacentrarna då har man tyvärr inte scoutat honom jätteväl. Han saknar skridskoåkningen och spelsinnet för att kunna centra i SHL. SHL är en skitsvår liga för centrar att komma in i. Kolla bara på Jukka Vuotilainen som kom hit som center men hamnade på kanten efter ett år (tur var väll det). Se på Miele som började producera när han kom ut på en kant.
Skulle man typ ha en andralina med Foppa - Tikka - Teden. Ja då blir botten igen även om AP gör 65 poäng och Isac 40.
Liiga är betydligt bättre än allsvenskan. Du hade spelare som gick rätt in i KHL och gör det i NHL. Det ser du inte från allsvenskan. Men spelet är annorlunda, ska du hitta guldkorn måste du ha en bra scoutingverksamhet med folk som kan både svensk och finsk hockey.
Blomberg skrev två centrar av klass. Frågan är bara vem som gjort bedömningen av “klass”. Såg att Blomberg själv placerat Tikka i en fjärdekedja i sina truppbyggen. Men det är väl inte säkert att han vet namnen? Men istället fått till sig att två klasscentrar är på in, och någon annan, av någon konstig anledning, ser Tikka som klass.
Jag delar den uppfattning om Tikka till 100%.
Han är inte en topp 2 C i Shl så enkelt är det.
Han har inte spelsinne och skridskoåkningen.
Men nyttjas han rätt som du skriver så kan det absolut bli en bra värvning.
Jag är ödmjuk inför att centrar är den svåraste positionen att fylla. I SHL måste du ta jobbet defensivt som center så som spelare behöver du vara komplett för att producera dvs. i princip för bra för SHL.
Skulle söka spela med bra skridskoåkning och arbetskapacitet men som saknar fysiken för nordamerika.
Nu är kronan svag men NCAA tror jag är en liga där det fortfarande går att fynda.
Min fördom om Nubben är att han jobbar som på 90-talet och pratar med agenter istället för att göra en bred analys->intensiv scoutning som gör att man kan hitta guldkorn.
I princip behöver du hitta talanger med fel du kan rätta till eller egenskaper som gör att de fungerar i SHL.
Å var sjutton sätter norberg in tikka då om en av sam och shore ska behållas plus en till förstecenter?
Inte ens den mest optimistiska kan se tikka som förste och shore/sam är alltså tänkt som andre.
Tikka i tredje och nättinen i fjärde alternerat med lilldansk?
Känner ju mig lite lugnare om det skulle bli på detta sätt.
Finsk bronsmatch idag f.ö sedan är tikkas säsong över.
Sedan är jag lika tveksam som många andra till att banta forwardssidan, satt snarare och hoppades på 14-15 man så det finns utrymme för skador och formsvackor på gränsspelarna typ hansson och F-M , hade även gett utrymme för nån förlängning som annars varit/blir konstig om man nu vill ge nån en chans till.
För övrigt så tycker jag resonemanget kring Shore och Vigneault tyder på att Nubben inte har ordning på grejerna. Att spelare, i den utsträckning som det sagts är klara verkar inte vara fallet för då hade han aldrig haft sådana funderingar kring Shore och Vigneault. Känns som att vissa saker inte gått i lås för uppenbarligen verkar Nubben inte veta vad han vill ha…
Om Vigneault blir kvar så blir jag besviken även om det är en spelare i Lias kaliber som kommer in.
För var det något alla såg ifjol var det väl ändå att centersidan var riktigt svag och behöver förstärkas.
Går vi in i säsongen med X-Tikka-Nättinen/OFM-Vigneault blir jag sjukt sjukt besviken.
X-Shore-Tikka-Nättinen/OFM är väl minimum
Återigen Big Sam har fått ett erbjudande från Aik som bör vara av intresse för honom.
Förstår att man kan tänka sig behålla Shore som 2a center. Klockrent om det går att lösa. Han är pudelklok.
Kan ligan och klubben. Kommer göra sina poäng och är bra i alla zoner.