Lagbygget 23/24

Han kommer självklart hålla på den nivån! Och jag hoppas verkligen att han gör skillnad under matcherna.
VM är väl knappt en merit längre. Känns som vilken landslagsturnering som helst.

1 gillning

Klokt resonemang kring finska spelare.

Jag tycker det är en spännande värvning men att som vissa ta höjd för att det blir en succé… Nä, då överskattar man finska ligan och, som du påpekar, tar inte hänsyn till att spelare som Marcus Davidsson kan bli guldhjälte.

Med det sagt. Jag gillar att HV testar finskt igen. Med rätt scouting kan det bli bra.

4 gillningar

Lite skillnad dock att jämför en spelare som inte ens är nära landslaget (Davidsson) med en finsk vm back som vann guld senast och va typ deras bästa defensiva back i hela VM.

Du sitter och tror man gör bedömingen av vilken liga spelaren är i, man får titta förbi det och verkligen kolla på det spelaren gör bra på isen och man ser ju tydligt att liga är en för dålig liga för han. Han är så mkt bättre än alla andra. Jag undrar ibland om du bara kollar EP och du lägger all din grund genom statsen där på hur spelaren är? Kollar du på nån hockey utöver HV71?

Jag tar höjd på Seppäla för jag vet hur bra back det är, sätt han både i VM och i finska slutspelet. Är ingen övetro vi ska ha höga förväntingar på en sån klass back allt annat vore fel.

Skulle vara intressant se när du skulle vara helt nöjd med en spelare som kom, vad de är för typ av spelare? Kan tänka mig du tyckte André Petersson va helt oki dock att han kom. Men förstår dock du är väldigt bitter för HV klantat sig så mkt genom alla år, det förstår jag. Man tappar helt förtroendet mm.

8 gillningar

Välkommen Tommi Tikka! 3år!

2 gillningar

Å nu blir det väldigt viktigt vilka till forwards som ska in, väldigt viktigt då tikka är en powerytter fångad i en centerroll.

Oj 3 år på Tikka, hoppas nubben vet vad han gör.

Om du jämför Sepällä med oscar engsund.
Vem är bäst enligt dig ?

1 gillning

När vi hade den här diskussionen för någon månad sedan tog jag fram siffror på hur spelare som värvats direkt från finska ligan presterat i SHL jämfört med senaste året i Liiga. Visade på att det fanns en skillnad. Sen är inte poäng allt. Men visar trots allt att det finns en risk med att hämta spelare direkt från Liiga. Jag gjorde exakt samma sak förra året med att visa på skillnaderna mellan SHL och HA. Men nej. Då var jag också negativ. Sam Vigneault skulle minsann bli en kanonvärvning.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag tycker Seppälä är en spännande värvning. Jag gillar att HV börjat blicka mot öst igen. Men som sagt. Grundresonemanget finns kvar. Med andra ord. Det finns en risk när man hämtar spelare direkt från Finland.

Vad vill jag ha för spelare? Ja, det kommer alltid finnas en risk. Det finns inga garantier. AP är väl så risklös en värvning kan bli. Att HV eller något annat lag skulle rada upp den typen av värvningar är dock en utopi. Det fattar även jag. Däremot vill jag att HV bygger ett lag där man riskminimerar så mycket man kan. Jag vill ha en låg fallhöjd. Och här tycker jag varken Hult eller Nubben jobbar så. Det är frågetecken och om och men mest hela tiden när lagen byggs.

Och det för vi oss in på vår nästa värvning. Tikka. Spännande. Absolut. Han står för saker som HV behöver och saknat. Men nu värvas han alltså som andracenter(?) - på tre år(!). Det är inte att riskminimera. Lite samma visa som ifjol när Nubben värvade Martinsson, Westerlund, Nättinen, Bengtsson med flera.

3 gillningar

Vi får hoppas att det är tredje linan han skall centra, Shore i andra!

Hur som helst, få lite Huhtala vibes av honom, är det så så blir det här kanon!

Två spelare som liknar varanndra enormt mkt Sepällä lite snällare i sitt spel men fortfarande fysisk. Engsund kan göra lite mer offensivt skulle jag säga och skulle ha han ngt snäpp över Sepällä just nu men mest för Oscar är van vid SHL. Sepällä har varit bofast i landslaget två år nu mest för han är enormt bra i egen zon. Spelar enkelt och försöker hålla med pucken mer och inte kasta bort den ser även Sepällä som lite mer rörlig back. Vänjer sig Sepällä vid SHL vilket jag tror han gör lätt skulle jag säga de är väldigt lika varanndra och ligger på typ samma nivå. Men just nu Oskar för man vet exakt vad man får. Engsund är faktiskt ruskigt bra!

1 gillning

Håller med. Om Tikka är tänkt som en andracenter eller om någon av våra nuvarande centrar ska ta den rollen är jag milt besviken…

Här håller jag med dig om mkt just detta med riskminimera men det tycker jag dock de lyckats bra med på backsidan faktiskt. Men offensivt på forwards är det mkt mkt åt olika håll och man ser inga tydliga roller mm. Men jag tänker de tar in Tikka som 2a center för skapa ytor åt bla Tedenby mfl får se hur väl det faller ut. För övrigt tror jag Nättinen har mkt mer att ge, ska ge han en chans till men håller med i övrigt.

Men i min bok ser det väldigt mkt bättre ut just nu än senast och mest pga de fina backarna Hv71 kommer ha. Men vågar ej ha HV högre än 10-8 nästa år.

1 gillning

Backsidan bättre ja.

Forwardssidan väldigt oklart.

Dessvärre måste vi addera att vi har Montén som huvudtränare och Nubben som sportchef (två riskprojekt). Så jag placerar HV just nu på plats 10-14. Resten av värvningarna som görs måste vara snudd på riskfria AP-nyförvärv för att jag ska placera HV högre.

2 gillningar

Är det troligen manninen eller Borgström som tar sista plats om shore blir kvar?

Svampen?? Är han avskriven?

1 gillning

Skulle lägga mina ägg på Borgström.

1 gillning

Hoppas på Manninen lite mer säkert kort och en håll käften värvning enligt mig. Borgström är mer chansning men som kan slå mkt väl ut.

Ser inget som säger HV skulle värva Svampen, för mig är det jätte konstigt med tanke på de forwards vi har. Då måste ju Lenc bort.

1 gillning

Skulle väll dock säga att HV71 kommer ha en bättre 1a kedja denna säsong från start. AP och Bränna går ju bra tillsammans. Hittar de rätt där är mkt vunnet. Hv hade typ en bra 1a kedja 12 av 52 omgångar. Nu kan vi hitta ngt bra från start.

4 gillningar

JATACK!

1 gillning

Så hur ser laget ut nu då?
Försöker mig på här,

Brännan - Borgström/Manninen - Petersson
Tedenby - Shore - Oskar Stål Lyrenäs
Forsberg - Tikka - Lenc
Hansson - Stakkestad - Lindbäck
Oscar Fisker Molgaard

Laleggia - xx
Kaski - Seppälä
Andrae - Sjöholm
Strandell

Lär ju se ut såhär någonting!

1 gillning

Om Shore blir kvar innebär det väl att ingen annan är aktuell?