Enligt media har både Brännsröm och Lyrenäs sedan tidigare NHL-ögon på sig .
Och mindre producerande backar än La Legia brukar ju kunna få kontrakt i Khl eller schweiz.
Fast i NLA är nästan alla importplatser fyllda nu och LaLeggia börjar komma till åren. De få platser som finns kvar kommer att gå till vassare spelare. Brännström har precis fått barn och ville flytta hem igen av den anledningen.
Den som möjligtvis skulle kunna försvinna är OSL men även det känns högst tveksamt, riktigt den nivån håller han inte ännu. Jag tror att vi kan vara lugna angående alla tre.
Vad sa vi mer, att en till toppback skall in? Mikko Lehtonen, är det troligt?
Tyvärr har han kontrakt i Schweiz men annars är han mitt drömnamn att få tillbaka
Han har kontrakt i Schweiz nästa säsong också, så troligtvis inte.
Tänkte börja skriva ett inlägg och göra en jämförelse mellan våran forwardsida och Timrås. Gnälla lite över att våran är tandlös och deras är full av namnkunniga spelare så som Wedin, Päärjärvi, Lander och Dahlén. Allting är självklart inte poängproduktion men när jag jämförde poängen på tänkta toppspelare i varje lag är vi ändå inte ljusår ifrån varandra. Blev lite positivt överraskad
Som sagt handlar inte allt om poängproduktion och ovan nämnda herrar bidrar med ledarskap och rutin. Men fan vi några intressanta young guns som jag är hoppfull om Foppisov, OSL och Brännan. Till detta kan vi lägga motherfuckin AP!
Namnkunnig absolut men skulle ej påstå att Pääjärvi är ledande spelare för dom direkt. 4st av deras spelare gör fler poäng än Foppa som ärligt är stendöd sista halvan av säsongen men mäktar ändå med poäng varannan match. Dessa 4st i Timrå ska va just ledande spelare tex.
Tar man Foppa och Wedin får man typ samma resultat, poäng varannan match. Så bara antalet matcher och poäng som skiljer sig på dom, jag skulle tro att Wedin är något dyrare trots allt. (vet om Wedins skada men ändå)
Man önskar dock att foppa skulle lägga mycket tid på att få upp sin skridskoåkning så han blir lite kvickare på isen. Han ligger ofta rätt i banan och den offensiva delen vet man att han besitter men det är just åkningen han faller på tycker jag och han fått spela med fel spelare i mitt tycke.
Timrå lever mycket på Anton Landers centerspel. HV saknar en center som Lander. Shore var ju bra men knappast på den nivån. Knappast Borgström eller Tikka heller.
Att ha en center som Lander som är duktig över hela banan är värt förbannat mycket. Svårare för t ex en vinge som AP att bidra i båda zoner och i alla spelformer
MagnusB
Hur ser du på HVs lagbygge i år?
Vad har du för förväntnkngar på tabellplacering i nuläget ?
Det beror helt på vad man får för centersida. Defensivt ser det bra ut även yttrarna ser bra ut. Men låt säga att Tikka och Shore tar centerplatserna. Då blir man kanske någonstans i spannet 6-10 i tabellen. Det skulle vara en ganska stor förbättring mot i år.
Men finns ju en hel del osäkerheter med tränartrion och det är en del nya utan SHL erfarenhet (Seppälä och Tikka bla.) som förväntas ta ganska stora roller.
Sen kollar sig folk är extremt blinda på kedjorna/forwards men glömmer HV har typ bästa i alla fall topp tre backsida i hela SHL. Jämför det med att de hade den sämsta backsidan senaste säsongen. Kommer vara extremt skillnad både för pp, uppspel mm allt grundar sig i backarna, stommen i hela spelsystemet.
Är backsidan verkligen topp 3 i shl ?
Med Mikael Seppälä och Emil Andrae absolut. Är ju en otroligt bra blandning mellan rätt typer. Har ju minst 3 backar som är goda för 30p var. Bra stabila defensiva pjäser, alla är bra på rören. Ser riktigt bra ut. Bästa sen 2017 helt klart.
Sen tror jag inte folk fattar hur bra tex Mikael Seppälä är. Hoppas nu bara han e klar.
Tidigare tänkte man, vilka lag kommer vi ha framför oss? Nu tänker iaf jag mer, vilka två lag kan vi ha bakom oss?
Oavsett vilka vi får in som centrar kommer tyvärr alltid oron finnas där att vi ska landa på plats 13-14. Finns inte räddningsplankor på samma sätt som ’förr i tiden’.
HV gick emot strömmen och är en av få nykomlingar som inte hamnat i kval. HV har helt andra förutsättningar än Modo, så rent logiskt borde en av kvalplatserna vara vikt för Modo.
Sen ska ju Malmö göra en jäkla resa för att inte vara inblandade i streckstriden igen. På det hoppas och tror jag det är slutlekt för Leksand och Oskarshamn och att verkligheten kommer ifatt dessa föreningar. Och på det har vi ju ett LHC som är ett snedsteg från att bli ett allsvenskt lag igen…
Så rent logiskt sett till förutsättningar och trend.
10. Leksand
11. Linköping
12. Malmö
13. Oskarshamn
14. Modo
Sen är ju problemet att HV inte varit kapabla till att få ihop det sedan tio år tillbaka. Gör det de inte den här sässen heller så är ju risken återigen att vi blandar oss i bottenstriden.
Seppälä är väldigt bra på Liiga nivå.
Vart en gigant i hela slutspelet.
Jag har sett alla matcher som sänts på Cmore och antalet misstag han gjort under alla dessa matcher ryms på 1 hand.
Jag tror absolut att Seppälä kommer bli riktigt bra även i Shl.
Enig med dig.
Säsongen som vart har vår C-sida vart på tok för dålig.
Menar klubben allvar med nästkommande säsong så behöver den delen lösas.
Tror man ska vara försiktigt positiv till Seppälä. Det är stor skillnad på SHL och Liiga. Som exempel kan man ju se på gamla HV-spelare som bröderna Davidsson. Stor bidragande orsak till att Tappara vann guld. I Sverige har dom haft svårt att ta plats i SHL överhuvudtaget senaste åren. I allsvenskan har dom varit bra, men inte dominanta. Likaså Kelleher. Va i final med sitt Pelicans. Gjort en hel del poäng för dom denna säsongen. Suverän för oss förra året i allsvenskan. Men också haft svårt att ta plats i SHL. Och nästa år spelar han i allsvenskan igen. Seppälä kommer förhoppningsvis va en stabil och bra back. Men han kommer få större konkurrens och därmed inte lika mycket speltid. Å andra sidan kommer han ju spela i en bättre omgivning, och därmed bli ännu bättre!
Skillnaden på de andra och Mikael Seppäla är ändå att han har 2 raka VM turneringar, de tycker jag bevisar att han hänger med på bättre nivå.