Tommi Tikka -19. Håhåjaja. Men jag ska försöka hitta något positivt.
Sa inte Anton B nåt om finska spelare som bara spelat i finska ligan - att man inte kan förvänta att de anpassar sig till SHL med en gång?
Tikka hade en taskig start. Avstängd. Sedan som de flesta roterad i HV:s coachcentrifug. Spelare med massa minus ska inte lastas helt. Det är också ett tecken på dålig matchning.
Jag har en bestämd känsla att Anton och Stillman redan har en idé om hur spelare kan användas bättre. Hittar ingen tekningsstatistik men visst kan Tikka teka bättre än andra?
Det är en rejäl fördel vid special teams och i matchavslutning. Tikka spelade sju A kamper för Finland säsongen innan han sänktes av HV. Snittade 0,6 poäng två senaste säsongerna i Finska ligan. Plusstatistik.
Jag kommer inte bli helt förvånad om en välcoachad Tikka spelar andrecenter.
Jag hoppas att du har rätt, men jag tror inte Tikka har skillsen som krävs för andra center alls faktiskt.
Visst han var säkerligen coachad dålig och fick spela med samma skit spelsystem som alla andra i Hv. Visst finns kanske mer att hämta, men andra center ? tvivlar väldigt starkt på det.
Såg absolut noll från Tikka när det kommer till skott, passningar, offensiv spelförståelse, gamesense
Det jag såg ok eller bra med Tikka är, villig att ta stryk, hyffsad på att skymma, tekar bra men detta är ju inte skills hos en andra center alls enligt mig, jag gillar inte att en center ska vara brunkare och stå framför mål, det blir för trubbigt, bättre att en fw tar detta jobbet och där kan ju tex Lenc göra detta SAMTIDIGT som han faktiskt kan passa och skjuta bra också
Jag tycker det börjar bli dags att fundera över lagbygget istället för att stirra oss blinda på enskilda spelare och deras spets eller bredd osv.
Kommer gubbarna komplettera varandra och kommer de att kunna fungera som lag? Om svaren är ja så behöver vi nog inte vara oroliga för vem som ska vara första-, andra- eller tredje-nånting.
Det viktiga är att få ihop lagbygget för första gången på bra länge. En solid bottenplatta som kan leverera i match efter match. Det behöver inte vara flashigt. Det behöver fungera. Det är det viktigaste.
OBS: mina tankar - ingen kritik mot någon.
Ja.
Och för att citera vår nya tränare:
“Någonting jag lärt mig är att duktiga hockeyspelare inte vinner matcher utan det är duktiga lag som gör det. En grupp som vet vad som krävs för att vinna.”
Borgy hade bättre tekningstatistik totalt, men Tikka var bäst i laget i defensiva tekningar. 57%. Ingen annan i laget hade över 50% i vunna defensiva tekningar.
Obekräftat och icke namngiven källa på följande rykte:

Finns många med “säkra källor”…
Är det dessutom felstavat så faller ju trovärdigheten lite…
Det finns bara en säker källa: Nybergs bil.
Vi har ju åtminstone en medlem här på forumet som faktiskt jobbar på Nybergs Bil. Dessvärre är han den minst aktiva av alla med konto… ![]()
Jag känner personen i fråga och träffade honom nyss.
Han hävdar att det är sant men vill inte avslöja källan.
Dessutom sa han att han såg Forsberg ute på solo-springtur på förmiddagen.
Jag tycker det är töntigt. Framförallt när man läser kommentarsfältet och hans svar där. Att droppa ett rykte, som dessutom redan är mer eller mindre bekräftat av Mrmadhawk sen tidigare, är bara ett försök att göra sig själv aktuell/plocka lite egopoäng. Skulle inte förvåna mig om han droppar något löst rykte i framtiden och refererar till att han hade rätt om dessa två herrar. Störande.
Sen lär det ju stämma då all form av logik tyder på det. Kan hoppas att någon av Stakke eller Herman joinar dom.
Man hade ju velat få in en Johan Åkerman-typ i backuppsättningen. Finns det nån sån?
Precis. Lös ryktesspridning är totalt meningslöst. Hade jag släppt allt man själv får höra så hade det inte funnits några överraskningar längre när saker presenteras. Finns ingen anledning till detta, speciellt om man har respekt för sina ”källor”… Vill man få reda på saker och ting så gäller det att bygga upp ett förtroende till folk, missköter man det så är man körd.
Det där ”jag hörde det först” är så otroligt tröttsamt. Särskilt när det sällan ligger nånting i det.
Och nej, jag tänker inte delge saker jag hör av just den anledningen. Jag har hellre ett förtroende och god kommunikation med folk som är insatta än att springa runt och läcka saker.
Titta bara på glappkäft #1 och glappkäft #2 vi har i föreningen. Hur förtroendeingivande är dem?
Herre gud de heter ju silly season av en anledning. Palla bli sur på honom och hur vet ni han har fel och är en pajas? Han kan likaväl ha korrekta källor det kommer vi aldrig få veta.
Pallar ni inte läsa rykten, seriösa som oseriösa ska ni inte följa silly season ![]()
Tycker det är konstigt att vi inte fått höra mer om Kaski Nardella och Önerud än
Jag har funderat på en sak. Det pratas mycket om att Anton och Stille har lämnat in en önskelista till Nubben gällande spelare de vill ha. Tror ni att det finns en risk, vad gäller lagbygget, med att Anton kommer från en längre serie/aldrig har tränat på SHL-nivå och således kanske överskattar truppen? Vet Anton på vilken nivå en trupp behöver vara för att prestera bra på SHL-nivå? Han kommer ju från HA och jämför man med han är van vid i AIK så är ju vår trupp mycket bättre spelare för spelare. Tror ni att det finns någon risk i att han “sätter ribban för lågt”? Vi vet ju sedan tidigare att Lindbom, Nubben, AD och övriga inte ser saker ur ett nyktert perspektiv (så där får Anton ingen hjälp). En tanke som kan oroa.
Anton sa i Aftonbladets video att han förstår att han inte kan få allt han vill ha, att en coach alltid önskar mer, men accepterar det han har.
Han sa också att HV som organisation måste förstå att vi inte är ett topplag som läget är nu. Att det kommer ta “några år”.
Jo men frågan är om man vet vilken nivå man bör lägga sig på för att ha en vettig chans att klara de mål man satt/kommer sätta upp? Säg att vi hade fått in Martin Filander, Anders Karlsson eller Tomas Kollar (enbart exempelvis, inget annat). Då hade vi haft en tränare med erfarenhet av SHL och vad för typ, och nivå, som krävs för att ett lag ska hålla i SHL. Anton har inte den erfarenheten. Stillman har kanske det till viss det i och för sig men det är ändå en liten varningsflagga. Nu tror jag ändå att det kommer lösa sig (försiktigt positiv etc) men det är likväl en tanke som huserat hos mig. Vi har fått in SHL-erfarenhet i spelartruppen men på ledarsidan så gapar det ändå relativt tomt.
På ledarsidan har vi haft massor med SHL-erfarenhet.
Hjälpte inte mycket.
Ändå har vi knappast mindre nu när Stillman kommer in.
Få ville väl ha kvar Lindbom?
Tror inte du behöver ligga sömnlös för detta. Istället kan vi oroa oss för vår offensiva spets.
AP är bräcklig och blir allt äldre. Det är ett skört hopp att tro att han ska prestera bara vi får in en center.