Som sagt. Inte så jävla imponerad.
Inte heller imponerad av denna värvning på sista utposten .
Där hade jag helt klart önskat mig något bättre.
Simon är förövrigt någon jag hoppas blir assisterande sportchef.
Söger inte så mycket. Dichow var inte speciellt bra i Frölunda men storspelade i HV, Larsson var inte ens bra i HA hos HV men storspelade i SHL. Finns massa undantag. Han kanske kommer trivas i HV och bra med Gistedt som jag tror supermycket på som målvaktstränare.
OT.
Men Simon har väl i VGB-podden dementerat en möjlig återkomst i HV. Sen ska man aldrig säga aldrig, Nubben som sa nej till Simon har ju fått lämna.
Så är det, samtidigt så har vi just nu då om vi värvar Hugo, två OSÄKRA kort på målvaktsidan.
Hugo är jag STARKT tveksam till som första målvakt, vi får hoppas att vi fick han billigt och att Dicken kommer ta kliv och hålla som första målvakt, men det känns tunt på denna fronten absolut
Även om man vill göra klart med en så vass MV som möjligt på förhand så är i alla fall inte jag särskilt orolig över målvaktsposten. Dicken imponerar stort på mig och har med Joel vid rodret spelat fantastiskt bra både i KIK och HV. Det var utan Joel i VF som han inte spelade så bra.
Om Hugo inte lever upp i nivå är det oftast relativt enkelt att få in en någorlunda bra mv under säsong. Det är alltid målvakter som vill byta klubb, spela mer, ha annan roll osv. Vi har även en Glifford som jag ser stor potential i. I Dalen gjorde han det mycket bra på senior-nivå. Tycker tex han var bättre än Blomgren som var utlånad till Dalen men är i Malmös regi. Så målvaktssidan 24/25 kommer inte vara något problem, tvärt om! Här finns stor potential och nytänk mot hur det varit tidigare.
Tror inte vi ska förlita oss för mycket på att Glifford ev. ska komma och uträtta stordåd hos oss redan nästa säsong. Grabben stod en träningsmatch för oss förra säsongen och spelade två matcher i Dalen i Hockeyettan… Utlåning till HA hoppas jag på.
Med det sagt tror jag starkt på honom i framtiden.
I detta lagbygget tror jag absolut att två unga målvakter med potential är absolut the way to go. HV har testat att ta in äldre målvakter och det har ej funkat. Ortio är ett bra exempel på detta. Han förväntades stå 40 matcher förra säsongen och klarade inte det alls. Att ha två målvakter som man vet kan göra bra matcher och kämpar för sin förstaplats tror jag är mycke mer hälsosamt. Dessutom kommer HV ha en bättre defensiv backsida i år
Tycker att det Simon skriver är vettigt.
Hugo har inte imponerat på andra sidan pölen.
På pappret får väl målvaktsidan en svag 3a av 5.
Men verkligheten kan ju bli något helt annat får vi hoppas.
Förhoppningsvis kan Hugo och Dirre växa.
Ett tryggt och inkluderande ledarskap betyder jättemycket.
Sen gäller det att må bra och trivas även utanför isen.
Samtidigt så har många sökt målvakter och det är väl ingen “håll käften” värvningen på den posten från någon Shl klubb.
Hade jag hellre sett 1 på pappret tryggare post som tex Hellberg? Ja det hade jag.
Realistiskt? Inte en aning. Förmodligen inte med tanke på vilka målvakter andra klubbar presenterat.
Hugo har vart i HV71 förut och är väl bekant med staden och laget.
Förhoppningsvis sporrar dessa unga herrar varandra till stordåd.
Jag hade också gärna sett en sån som Magnus Hellberg men finns det ens på bordet att han ska vända hem till Sverige? Sen ska det inte heller glömmas att han börjar bli till åren och vill säkert maxa sin sista tid med guldchans varje säsong. Det får han inte här som läget är nu. Krävs två för att dansa tanga, även om vi slänger upp ett fett kontrakt på bordet.
Tittar man på Dicken och Hugo combon så hoppas och tror jag att det måste vara vår billigaste målvakts-lineup på länge ?
Vet han har kontrakt både nästa och säsongen efter det med Växjö och säkert skitdyrt att lösa men är det inte dags att Åhman får en ordentlig chans. 93.1 i räddningsprocent och. 1.63 i insläppta mål på 19 matcher säsongen som var. Och bakom larmi kommer han ju aldrig få chansen ordentligt. Hade inte det varit nått att lösa istället. Lär inte ha högsta lönen direkt då han aldrig riktigt gått som första utan de är väl mer va Växjö hade begärt för honom
Dementen gällde hv med Nubben om jag minns rätt. Nu är Nubben borta
Inte alls omöjligt att dichow kommer bli en given förstamålvakt nästa säsong, tycker han imponerade mycket på slutet och låg ålder.
Yepp, det kanske finns en öppning nu! Om båda parter vill
Given blir han pga utesluten konkurrens, tror jag.
Gjorde de jättebra mot ligans klart sämsta lag. Det kan ingen ta ifrån honom.
Gjorde det väldigt bra innan matcherna mot ohamn också men det kanske du missade
Jag tyckte han va helt ok, absolut!
Hellberg kanske den dyraste målvakt att få till SHL? Tror säkert han hade gjort de bra i Hv i 2 säsonger men vad hade han kostat? 200? 250? Över 300?
Spontant känns de bättre o lägga pengarna att få till en riktig bra center som kan bära en 1 kedja.