Lagbygget 24/25

Han är alltså på 45 plats i AHL regular season på räddningsprocent. Innan alla hoppar på mig och talar om att % inte betyder allt så innehar han också hedrande 29 plats på GAA.
Motivera gärna varför du tror jag kommer ha fel.

1 gillning

Du skriver att HV misslyckats brutalt och sågar bägge målvakterna. Där håller jag inte med dig.

Helt ok att du inte gör det. Men motiveringen haltar :wink:

De hade varit perfekt med bara ett år för Hugo. Väldigt många målvakts kontrakt går ut efter nästa säsong . Då finns betydligt mer att gå efter.

3 gillningar

Intressant att se vad hugo har på kontraktet. Ett år, eller har man lockat med ett längre kontrakt? Nästa år blir ju Söderström ledig, kanske är en go plan i längden att vara där och hugga.

1 gillning

Jahopp då blir det ytterligare en säsong av klagande på målvakterna från Grga :smile:. Det börjar bli en tradition.

3 gillningar

Tänker såhär… Sist Hugo var i HV så gjorde han det riktigt bra med sin unga ålder. Han åker över till AHL och får spela en annan typ av hockey på mindre rinkar där det skjuts från alla vinklar och pucken förflyttas snabbare.

Håller med dig att hans siffror inte är lysande, men eftersom han nu antagligen då är klar för HV där tempot i SHL är betydligt lägre än AHL så tror jag att han kan lyckas.

Kan ju knappast ha sämre statistik än Ortio över en säsong får man hoppas

1 gillning

HV har testat “etablerade” förstamålvakter sedan Liv. Och ingen har gjort det positiva avtryck man önskat. Faktum är att det är när vi haft våra mest osäkra målvaktspar som någon faktiskt klivit fram och blivit en stjärna på SHL-nivå. Tänker på Liv som konkurrerade ut den mer haussade Fransson. Tänker på Söderström som gjorde PW till andrakeeper.

Jag hoppas på något liknande med Dichow och Hugo. Som jag skrev förr. Så här på förhand helt omöjligt att peka ut vem av dem som kommer ta förstaspaden. Min magkänsla säger dock Dichow…

13 gillningar

Bara att hoppas att Grga inte får rätt denna gången också.

Har han fel så lär det inte bli något klagande från hans sida.

Jag är inte lika säker som du verkar vara på att målvakterna kommer att floppa även nästa säsong och att Grga får anledning att klaga men en stor risk är det för detta tyvärr.

Känslan är att vi inte kommer att ha både den sämsta förstamålvakten och den sämsta andramålvakten nästa säsong som var fallet förra säsongen innan Dichow kom in.

Jag är nöjd om vi totalt sett på båda målvakternas statistik hamnar topptio. Då är det en förbättring i alla fall.

Kan se att vår förstamålvakt hamnar långt ner, botten fyra, och att vår andramålvakt hamnar på övre halvan bland andramålisarna.

Förstakeeperns snitt viktigast givetvis så tror att vi hamnar på nedre halvan men kanske inte bottenfyra förhoppningsvis.

1 gillning

Jag har tjatat tidigare kring laguttagningarna där vissa spelare haft en mer eller mindre gjuten roll i laget. Vilket gjort att vissa spelare inte alls levererat i HV. Men så fort det lämnat HV så har det tagit fart. Elvenes i Leksand är ett lysande exempel.

En spelare som jag är ganska säker på att skulle kunna axla en betydligt större roll i HV är Radan Lench. En spelare som dessutom skulle kunna stå för riktigt hårt jobb i en första kedja. Vilket jag tycker har saknats lite hos Borgström och Peterson. En spelare som dessutom kan bryta mönster och på egen hand hänga en kasse.

Killen tar alltså en tröja i Tjeckiens VM- lag med åtta NHL proffs. Han ses alltså som en av landets bästa forwards (utanför NHL). Vilket enligt mig tyder på klass. Hans siffror i landslaget är riktigt vassa, fyra mål och fyra ass på 10 matcher under säsongen. Förra året 4 mål och 5 ass på 13 matcher.

Här har vi enligt mig en möjlig lösning för att göra vårt kära HV71 bättre. Jag anser att stjärnorna ska leda laget i alla lägen - tror den gode Lench skulle passa perfekt i den rollen. Det skulle garanterat höja moralen i hela laget och spelarna under skulle ha någon att ta rygg på. Lite likt Peterson avslutning på hans första säsong i HV återkomsten.

Ibland behöver vi inte ta oss över ån för att hämta vatten…

11 gillningar

Håller med föregående talare .

Radan är klass !
Extremt hårt jobbande och dessutom rättså spetsig .
Kan deginitivt ta en större roll i HV71 .
Han gör lika mycket poäng som den såå hypade filip sandberg fast i ett sämrer lag och i en mindre roll. Mindre istid ?!?

Får han spela brevid Lias och Peterson gör han 15 pinnar ytterligare .
Plus tar jobbet hemåt.

7 gillningar

Radan LENC är jätteduktig.
Hoppas verkligen han leder vägen i höst.

7 gillningar

Skulle haft Smejkal bredvid honom

3 gillningar

Radan är fin, men hörni om vi diskuterar enskilda spelare, så gör vi det i de spelarnas egna trådar. Härinne ser vi helheten, hela lagbygget.

6 gillningar

Något nytt idag vad tror ni?

Tror det är tyst idag för att presentera minst en sportchef imorgon

1 gillning

Surrades det inte om att Shore och Laleggia, jag parafraserar: “gled in i gymmet” och bidrog till en slappare stämning? Kan vara jag som kommer ihåg fel men om så är fallet går ju en värvning av släggan emot den nya kravbilden som Blomman ska stå för.

Killen kan ju leverera poäng det vet vi men inte bra om han har fel attityd.

1 gillning

Dom lär ju ta det med honom isåfall “vi vill ha dig men nu kommer vi träna hårt som fan så du vet, är det ok ?”

2 gillningar

Det kommer inte jag ihåg det enda är väl att dom vill sköta sommarträningen på hemmaplan.

Personligen tycker jag det blir svårt att diskutera lagbygget utan att prata om enskilda spelare. Det är ju den enskilt viktigaste variabeln för hela tråden.

Lagbygge = hur spelare sätts samman

Vad ska vi annars diskutera i denna tråd?

3 gillningar