Hade man fått upp farten på Tikka hade det kunnat bli en jobbig kedja att möta. Tikka står för bufflighet, Borgström för skills och (om man får lita på Joensuu-liknelserna) Luoto för lite både och.
Det gör också att de tre toppkedjorna liknar varandra så till vida att de har en kreativ ytter, en powerforward och en defensiv/tvåvägscenter. Kan göra det enklare för exempelvis Lenc att hoppa in i de högre kedjorna när det behövs.
Spelar man dessutom Kaski - Sepp bakom andrakedjan får man en helfinsk femma. Vilket så klart inte har någon betydelse mer än att det är roligt.
Nackdelen är att man har de två bästa tekarna i samma kedja.
Sen tror jag inte det kommer bli de kedjorna, men tycker lite halvsent på kvällen att det är en spännande tanke.
Tikka kommer tyvärr aldrig få upp farten. Om Luoto värvas så luktar det flopp lång väg. Han och Tikka i samma kedja känns tyvärr som en mardröm. Tikka ska aldrig någonsin vara högre i hierarkin än i max en fjärde kedja. Luoto känns i den bästa av världar som en tredjekedja- mycket mera Wärn än Joensuu.
Missade att Växjö hade värvat en finne också. Vi drog verkligen det kortaste strået i dag. Är inte superimponerad av vad Abbott har lyckats värva hittills- hoppas att det är någon form av bigger picture värvningar som jag inte förstår än…
Ser vi till marknad och den sportsliga situation vi är i så känner jag att luoto är en klockren värvning. Snälla nämn en bättre och rimligare värvning??
Jag menar Frölunda kniper Ruotsalainen växjö kniper kuvolou och vi tar luoto med största sannolikhet. Känns som att alla tre lag får spelare av typ samma kaliber, klart det finns skillnader men det kan gå åt vilket håll som helst känns det som med dessa herrar.
Mkt åsikter som vanligt när nya förmodade spelare diskuteras, flopp och fiasko eller flipp och succé…jag tror nog inte på fiasko om Abbott håller i trådarna, är inte jätteimponerad men tror inte vi får ngt bättre
Vi surrade finska femmor ifjol också gick ju sådär.
Att Tikka skulle bli en andracenter… Hua. Hemska tanke. Om inte annat en sjuk högoddsare.
Tycker förövrigt Esas Wärn-parallell med Luoto summerar min känslor rätt bra inför den här förmodade värvningen.
Men, men. In Abbott we trust. Än så länge. På minuskontot med Luoto är att jag inte ser vad han kommer kunna tillföra på kort sikt. Och då snackar vi om ett lag som var ett av seriens två absolut sämsta ifjol, och som inför den här säsongen måste höja sig rejält för att undvika kvalspel.
På pluskontot. Abbott har förhoppningsvis en större plan. Han måste få möjlighet att bygga SITT Nubben-fria lag, och där kanske det finns en plats för Luoto de kommande åren.
Och som avslutning. Här kommer mina kedjor inför säsongen. Och nej, jag kommer inte placera Luoto i en toppkedja bara för att vi HV-fans önskar och hoppas, snudd på ställt in sig på att nästa värvning blir just en toppforward.
Nubbens Tikka är ingen andrecenter och Nubbens finska femmor är inte bra.
Men nu är det Abbotts Tikka och Abbotts finska femmor. Klart de är bra.
Det gör Nubben gjort är dåligt och det Abbott rör vid blir till guld. I alla fall fram till seriestart.
Men om vi skulle spekulera i att HV kunde fått Frölundas eller Växjös finnar istället lär det spela minimal roll jämfört med vad AB kan göra med laget.
En stabil 9-12-placering är inte direkt långt borta, men floppar AB likt Montén och Rahm så hjälper inga värvningar.
När man nu ser på samtliga värvningar iår även nubbens så är de endast 1 typ av spelare. Inga flashiga utan hårt arbetande spelare som tar defensiv ansvar. Är väll bara Alsing och Kaski förlängning som sticker ut lite. Tror detta är mycket styrt från Anton att han vill få in mer hårt arbetande spelare som tar ansvar över hela banan än mer rena offensiva spelare. Ingen taktik att gå långt i slutspelet med och komma högt upp i tabellen. Men kan ev funka för undvika kval o hamna i ingenmansland som är målet med säsongen
Ett stabilt lagbygge som går att använda på olika sätt — vilket kommer behövas under en lång säsong. Några exempel.
Bra centrar (balans defensivt / offensivt)
AP — Kero — Luoto (offensiva skills och Luoto som murbräcka)
OSL — Borgström — Brännström (fartfylld 2:a)
Lenc — OFM — Träff (3:e kedja med förmåga att göra mål som på gamla goda tiden)
WIN — Tikka — Tedenby (…)
Lindbäck — Stakkestad — Pettersson
Hansson
Bra förstakedja (fokus offensivt framför defensivt)
AP — Kero — Borgström (fantastiska offensiva skills)
OSL — OFM — Lenc (kreativ 2:a med målsinne)
WIN — Tikka — Luoto (tung 3:e som förstör allt motstånd)
Brännström — Stakkestad — Träff (…)
Om det blir Luoto så hoppas man ju att det faller väl ut. Såhär på förhand hade man ju velat ha ngn som gjort lite mer poäng. Förstår andras oro här inne på forumet om man bara kollar statistiskt sätt. Då känns värvningen inte optimal. Men marknaden är väldigt begränsad vad det verkar som. Som spelartyp så känns det bra iallafall. Men frågan är om han håller måttet?
Bara en sån sak som att vi i princip ”tvingas” centra Borgström och spela Brännström i topp 6 berättar hur otroligt tunn truppen är. Känslan är att det kan bli en jävligt smärtsam och lång vinter om inte alla frågetecken rätas ut till utropstecken.
Med tanke på förutsättningarna som Nubben givit sig själv och sin efterträdare i form av dåliga kontrakt som vi inte kommer ur så tycker jag att det kunde sett betydligt värre ut än det gör.
Målvaktssidan är ofta ett lotteri. De flesta var nog rätt trygga med Ortio inför säsongen men det blev katastrof. Alnefelt är en chansning men det är nästan alla målvakter i olika grad på SHL-nivå. Vi har 3 unga målvakter och att någon av dem ska slå igenom och etablera sig på bra SHL-nivå är ganska troligt.
Backsidan är inte så värst spännande, men den är något vi längtat efter ett antal år. Stabil. Etablerade SHL-backar utan enorm höjd, men med läget vi befinner oss i så är det en klok väg att gå.
Center och forwardssidan bjuder på flest frågetecken tycker jag. Men budgeten och vår attraktionskraft räckte nog helt enkelt inte längre. Man tog ett beslut att sluta betala dyrt för chansningar. Vi lär inte göra flest mål i serien, utan får hoppas på att våra coacher bygger ett system och ett lagspel som ger oss tillräckligt med poäng för att nå säker mark.
Sett quizet på hemsidan.
Får motsatta vibbar av Engsund jämfört med Allsing. Verkar vara en skön kille.
Isac verkar lite snurrig, antar att de nyss haft ett hårt fyspass.
Brännström ÄR ju dock en forward för topp 6 i SHL, det har han visat förr. Visst, fjolåret gjorde ingen lycklig men att räkna in Isac som en botten 6-spelare vore dumt också i min mening. Sista året i Luleå fanns trots allt lite NHL-intresse för honom t.o.m.
Samma sak med OSL innan fjolåret. Nu gäller det bara att vi får ut samma resultat här och det är upp till AB och det är väl kanske det största frågetecknet. Det låter otroligt bra i teorin men det ska omsättas i praktiken också, inte bara “finnas potential”.
Gällande Borgström kan det ju vara så att han själv helst ser sig själv som center och att klubben lyssnat till detta. Jag har ingen aning men det kan ju finnas såna faktorer också.
Jag tycker faktiskt inte det ser så tunt ut om nu Luoto kommer in. Inte ett lag för topp 6 kanske om inte alla stjärnor står i linje och allt går långt över förväntan. Men plats en plats i play-in tycker jag inte är en orimlig målsättning.
Att lyckas med det, eller faktiskt bara bekvämt kunna undvika kvalplats borde ge Abbott en bättre grund att bygga vidare på till år 2 & 3.
Ja alltså. Brännström har ju aldrig varit bra i HV, det får man ju ändå vara överens om. Som jag sa… många frågetecken måste bli utropstecken och samtliga måste prestera på personbästa, gärna i 52 omgångar så ska vi nog slippa en ny repa till HA
*Edit
Bara för att förtydliga och vara rättvis. Gällande Brännström och vara ”bra” så menar jag såklart inte att han varit dålig, absolut inte. Det jag menar är att han aldrig levererat som en topp 6, inte ens nära. Då menar jag dålig sett till förväntningar många har på honom.