Luoto i en tredje kedja? intressant…OFM som andre center kommer iaf inte få mig att gå ner i split. Det kommer mera, får vi hoppas.
Men, det stora problemet är att vi inte har någon målvakt som håller hög SHL klass. Känns det igen?
Dichow var väl bra förra säsongen!
Flytta upp Seppälä ett eller 2 steg så är vi nära en startuppställning här med det som finns till hands till dags datum.
Han gjorde det bra absolut. Men han var Frölundas 3.e keeper och hade vikande trend i HV. Vi har muskler att köpa ett monster där bak. Vad väntar de på?
Vikande trend?
Han hade ju en stigande trend. 92,28% i grundserien i HV-tröjan, bäst i SHL (dock med betydligt färre matcher såklart). Höjde sig sen till 94,3% i kvalet mot IKO. Totalt 93,07% på 16 matcher. Det är ändå ett rätt ordentligt arbetsprov med väldigt bra resultat.
Möjligt att dina siffror är rätt. Jag har dock svårt att tro det. Oavsett, så litar jag på min magkänsla. Den säger att Dichow inte är den första målis som HV behöver. Kanske är det så att Frölunda är helt ute och cyklar och HV bara gör allt rätt Hahaha
Så tröttsamt med kommentarer som dina… ”möjligt att dina siffror stämmer, men jag litar på min magkänsla”.
Det finns en massa betänkligheter inför kommande säsong, det håller jag med om, men fakta kan vi inte bortse ifrån om motargumentet är din magkänsla.
Vidare är min åsikt att Luoto är precis den spelartyp laget saknar. En murbräcka värdig topp6.
Av rent intresse, ingen som helst diss, varför skriver du ”exakt vad vi behöver, en murbräcka för topp sex”? Vad baserar du det på? Har du sett honom spela? Är det förhoppningar pga Abbott och AB? Som sagt, genuin fråga, ingen diss.
Du får ursäkta men nej, det är inte “möjligt att mina siffror är rätt”.
De stämmer, statistik är statistik, vad du tror är faktiskt helt irrelevant i just det sammanhanget. Att du säger att “du har svårt att tro det” med din magkänsla som argument blir ju bara märkligt. Siffrorna är ju bara att kolla upp.
Men för enkelhetens skull bifogar jag en bild…
91,7 i grundserien i HV enligt eliteprospect och högre siffror mot Oskarshamn imponerar tydligen på dig. Jag hävdar också att han gjorde det bra i HV men att han skulle vara en tydlig förstekeeper är en helt annan sak. Som sagt, vi får se om min magkänsla får rätt, igen. Men jag ger dig rätt i att “statistik är statistik”.
Jag gillar också värvningen av Luoto. Hade allt varit stats hade du och jag också kunnat vara tränare sportchef etc. Men fingerspitzengefühl är något helt annat
Nu ska man inte ta ut för mycket i förskott baserat bara på slutet förra året, men kollar man siffrorna vore det tjänstefel att inte ge Dichow chansen. Han var faktiskt allt annat än medioker efter att han kom till oss. Bäst procent i serien under säsongen totalt hade Lasse Johansson med 92,03.
Dichow hade 92,28 på 10 seriematcher i HV-tröjan, och höjde sig till 94,3 i Play-out.
Något funkar tydligen för honom hos oss, kanske är det just det nygamla samarbetet med Gistedt eller är det helt enkelt bara förtroende? Man kan ju inte säga att det är tack vare bländande försvarsspel iallafall😅
Så visst, man kan få målvakter med mer erfarenhet från toppnivå men jag tycker verkligen att Dichow förtjänat att inte gå in i säsongen som uttalad tvåa.
Dichow skall naturligtvis få chansen att konkurrera som alla andra. Men vi chansar utan att behöva göra det. Dichow är den perfekta andra målisen enligt mig precis som Alnefelt. Problemet är att vi inte har en första målvakt som vi kan lita på. Precis som de senaste 10-15 åren.
Någon gång blir ju också en andramålvakt förstamålvakt. Praktexempel, Linus Söderström. Började som tvåa och konkurrerade ut PW och var sedan vår förstamålvakt säsongen därpå.
Dichow började som tvåa men konkurrerade ut Ortio och kan nu få chansen som förstaval året därpå. Så som det ofta blir med unga målvakter, han är trots allt bara 23.
Tror nog Hugo & Dichow kommer dela relativt jämnt på matcherna men Dichow har defintivt förtjänat chansen.
Jag tror vi kommer ha bland de bästa målvakterna i serien. Tror Dichow kommer va vassare än Alnefeldt.
Tror också att Dichow kommer vara vassare. Men det hjälper liksom inte…
Jag har dömt ut både Ortio och framförallt PW när det begav sig. Ge mig nåt bättre. Kom igen nu:)
Vi får helt enkelt se. Jag tycker Alnefelt värvningen är en typiskt HV kompis värvning . Dichow förtjänar en chans, absolut. Men jag hade lagt en STOR peng på en tydlig första målvakt eftersom det betyder så mycket.
Jo absolut men min poäng kvarstår, att alla förstamålvakter har någon gång fått chansen att ta förstaspaden. Ingen går raka vägen in, någon gång måste någon våga ta risken att ge det förtroendet. Nu fick Dichow 16 matcher hos oss att bevisa sig på, besvarade den chansen genom att ha bland de bästa siffrorna i serien. Då har man enligt mig förtjänat förtroendet inför nästa säsong.