När det gäller målvakterna så har vi tagit en risk med möjlig uppsida.
Förra säsongen så satsade vi på en ohållbar belastning av Ortio, min farhåga var att vi skulle bränna honom och vi alla vet hur det blev. Tycker det var mer av en dumhet än kalkylerad risk.
Nu har vi tre unga målvakter som kan utvecklas tillsammans. Största frågetecknet kring Dichow är hållbarheten men Alnefelt är en hundra gånger bättre backup än Brattström. Glifford en möjlig joker.
På förhand har vi en svag målvaktssida men när vi summerar säsongen kan det vara vår största styrka.
Även om Q vill att vi håller oss till denna säsongen så vill jag framhärda med att vad vi i år gör med Landen, Sjöholm, Fransson, Träff, Pettersson, Glifford och säkert några till som jag missar i en hast, har stor inverkan på vår slagkraft om två till 4 år.
Därför vill jag verkligen att man prioriterar tex Träff för en chans i en tredje formation.
Visst. Men jag anser att lagbygget 24-25 bör ta hänsyn även till kommande säsonger.
Vi kommer inte vinna guld i år. Men vad vi gör i år påverkar möjligheterna att vinna guld 26-27.
Jag hoppas Tikka kommer få ett uppsving denna säsong med bra grundträning. En kedja med Stakke Tikka Ignberg har potential att blir svinjobbig eller pinsamt dålig. Det är lite tombola där men vore kul att se dom irritera motståndarna.
Nu har Timpan gått för långt i självcensureringen när svordomarna t.o.m. kortas ned…
On topic…
Det man sett av Ignberg från försässen vittnar om någon som kör all in. Det uppskattas. Han ska absolut in och gnugga i en 4e, problemet är att hitta hans 2 kedjekamrater där tex Tikka naturligtvis bör vara med… men den sista. Teden? Vi kan inte spela honom högre upp så antar 4e eller inte alls.
Håller med.
Hade dock gärna haft alternativ 3.
Värva en till högkvalitativ center så mitt och andras psyke hade kunnat återgå till lite mera normalläge.
Jag tycker att många underskattar Fiskers kapacitet och utveckling!
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan Fisker och William Karlsson, andra rundors val bägge två, Karlsson 28 poäng som sista års junior i ett mittenlag, Fisker 21 poäng dock i ett bottenlag.
Året efter gjorde William 37 poäng, jag är helt övertygad om att Fisker ligger på plus 30 poäng nästa år som andra center och då är han i nivå med villken andre center som helst i SHL.
Fisker är en jäkla talang som bara blir bättre och bättre!
Jag håller helt med dig om Fiskens talang.
Jag är bara 1, Orolig att han drar till andra sidan pölen fortare en vi tror. Imponerar på någon camp och blir kvar därborta.
2, Skador och plötsligt är vi oroväckande tunna.
Som flera skribenter redan varit inne på. Det är inte många som ifrågasätter Fiskens kapacitet. Oron bygger på att han kanske inte är tillgänglig delar av, eller i värsta fall hela säsongen. Då blir centersidan plötsligt väldigt tunn.
Blir dock nyfiken som fan här. Vad ska Brännström in och härja bland Topp-6 för? Han va ruskigt medioker i vintras och har ju aldrig levererat i en HV-tröja så varför ska han plötsligt vara redo?
*Edit
Hans toppnotering i Luleå va 29 poäng. Det är ok för Topp-6. Han näst bästa notering är 24 och i min värld är de absolut en bit ifrån att vara ok för en så stor roll.
Kan sätta Lenc där istället. Tycker AP behöver han någon i sin sida som kan göra jobbet ute i sarger och vinna puck. Därav någon av Brännström / Lenc spelartyp