Lagbygget 24/25

Har lite svårt att förstå att det kan vara en så oerhörd stor skillnad att spela center vs forward.

Blir spännande att se om hv eller Växjö gjorde rätt.

Koivola skridskoåkning mot Joona.

1 gillning

Tror HV valt rätt här för laget som helhet. Hoppas den finska sisun återuppstår denna säsong.

Louto Tikka Borgström vilken lina :star_struck:

2 gillningar

Nä, det vore en riktig waste att sätta Borgström med elegant spel ihop med Tikka som inte kan hantera pucken med klubban under
press… Tikka har andra kvaliteter som kommer till sin rätt bättre med andra.

(Louto har jag sett alldeles för lite av)

1 gillning

Vita gula blå poppen tog upp de också, men då hv drog sig ur just för de var rädd för hans skridskoåkning.

1 gillning

Just det!

Okej när vi nu har hela truppen så tycket jag vi i forumet kan ta fram den uppställning vi tycker mest om.
Här är min:

Dichow - (Alnefelt, Glifford)

Alsing - Engsund
Kaski - Säpellä
Fransson - Nyberg
(Sjöholm, Strandell, Hallquist)

AP - Borgström - Brännström
Luoto - Kero - OSL
Lenc - OFM - Tedenby
Träff - Tikka - Ingberg
(Hansson, Lindbäck, Stakkestad, Pettersson)

4 gillningar

Exakt samma tänker jag.
Dock KANSKE skifta på Borgström och Kero. Vet inte riktigt vem som ska ta defensiva ansvaret hemåt i omställningar i en kjedja med AP , borgy , bränn.
Kero är mer tvåväg och kan kanske väga upp för offensiven i AP och Brännström.

Finns det nån substans i att Hv letar efter en center till eller är det bara nått höken slängde ur sig vad han tycker då Hv verkar vilja spela Borgy som vinge?

Forwards:
Köper din topp 6 på forwardsidan.

Träff har egenskaper som hör hemma topp nio. Skulle ge Tedenbys plats till honom och sätta in Lindbäck i fjärde.

Backar:
Skulle spela Kaski till höger så att han har klubban utmed sargen.

Seppälä skulle få spela sig in i laget, skulle skynda långsamt där men absolut att han är topp 4 fullt frisk.

Om vi kör två vänsterskyttar skulle jag sätta Alsing till höger för att dra nytta av hans offensiv. Han är också snabb nog att kunna kompensera för att spela på fel sida.

Sjöholm har mer uppsida än Nyberg och har redan haft en högre topp i karriären. Dessutom högerskytt och starkare utmed sin sida av sargen kontra en Nyberg på backhand.

Det är ju ett väldigt annorlunda tänk och även betydligt mer tänkande som center kontra forward. Mycket mer viktigt att ligga rätt, läsa av och bedöma situationer i.o.m att du oftast har ett större defensivt ansvar också. Forward är lite friare så man kan förstå att de gärna ser Borgströms kreativitet nyttjas i en lite friare roll.

På Höken lät det som att HV inte är sugna på att ha Borgström som center, utan gör sig bättre som vinge.

5 gillningar

Ja men då får vi hoppas på att Abbott letar lite under radarn då.

Jag hade inte tackat nej till en center av bra klass till :blush:

2 gillningar

Alsing - Engsund
Kaski - Säppelä
Fransson - Sjöholm
(Nyberg, Strandell, Hallquist)

Borgström - Kero - Lenc
Peterson - Stakkestad - Stål-Lyrenäs
Brännström - Fisker-Mølgaard - Luoto
Träff - Tikka - Lindbäck
(Ignberg, Hansson, Pettersson, Tedenby)

Vad blir då detta? Stakkestad i andra, nu har väl en propp gått? tänker ni :smile:. Jag tänker att AP och OSL så kommer situationer uppstå genom deras egen spetskompetens. Det måste inte serveras lägen av en dominant center. Stakkestad behöver se till att hålla fortet bakåt, vinna tek och “inte göra bort sig”. I övrigt får Borgström en potentiellt bra lekkamrat i Kero och kan kliva framsom offensivt hot med den säkre Kero bredvid. OFM tillåts ta ut svängarna i tredje eftersom Brännström finns som defensivt ansvarstagande och en jobbig person att ta pucken ifrån. De tre första kedjorna är inte spikade utan kan användas i blandad och lika omfattning. Kanske kan Lenc och Luoto byta plats rakt av.

Fjärde blir en gruv-kedja som är jobbig att möta och jagar motståndare/psykar dem. Lite oklar på vem som är bästcav Lindbäck och Ignberg där. Tyvärr är vi som flera sagt lite tjocka på handen när det gäller breddspelare. Vill låta framtiden få chansen också! Det känns som att Hansson får det svårt, och Tedenby är svårplacerad. Vid skador har han dock erfarenhet att gå in högre upp.

Märkligt att spela Stakke framför Ingberg och Tedenby. Jag anser att ekvationen inte går ihop om Borgström inte spelar center. Då har nog HV den sämsta centeruppställningen i hela SHL tyvärr

Jag tycker Brännström - Fisken - Tedenby vore en spännande kedja. Alla tre är speediga och ättrig. Skulle kunna bli lite som
Törngren - Bengan - Sandberg var en gång i tiden.

3 gillningar

JA

7 gillningar

Jag bjuder på den. Eftersom jag inte är HC för HV71 kan jag kasta ut idéer utan konsekvenser annat än ifrågasättande och enstaka smilies. Jag förstår att spelare för spelare är det konstigt att sätta Stakkestad högre än exempelvis Ignberg och Tedenby men jag kan inte ha AP i tredje heller. Jag ser mer på lagkombo och en tänkt jämnhet än spelare för spelare. Men roligast av allt är att ha en diskussion med er andra :+1:

4 gillningar
  1.       AP- Kero -Lyran
             Engsund - Kaski

2. Brännström- Fisken- Borgström
    Alsing- Fransson

3 . Lenc - Tikka- Luoto
Säppelä- Sjöholm

1. Tenden- Stakke/ Lindbäck- Ingberg
             Nyberg

Dichow 1a - Alnefelt 2a
                Glifford ( utlåna)

Hansson ( utlåna/ släppa), Träff ( kämpa om plats), Pettersson ( kämpa om plats), Strandell ( Sälja), Hallquist ( utlåning).
Säljer Strandell i feb och även Hansson.

Tyvärr lider vi av sviter från Nubben… och ja, jag är inte tränare så min uppställning får ni ta med en nypa salt… trevlig sommar på er!

2 gillningar

AP-Borgström-Luoto
Brännström-Kero-OSL
Lenc-OFM-Träff
WIN-Tikka-Lindbäck
Extra: Tedenby
Bryt med Hansson. Låna ut Stakkestad.

Kaski-Engsund
Alsing-Sjöholm
Fransson-Seppällä
Extra: Nyberg
Bryt med Strandell

Alnefelt (Dichow)

Hade varit grymt om vi kan få in en back och center till (vet att det är fullständigt orealistiskt). Det hade balanserat upp laget rejält, tänk bara om Shore hade varit kvar vilka möjligheter det hade gett…

1 gillning