Japp ![]()
Och jag högg som en gammelgädda i vassen när stortån doppas!
Jag vet inte vad ni andra tycker men jag känner att Tedenby måste spela i topp 9 i årets lag. Han har högre potential och kan leverera men inte gjort så de senaste. Att den spelare med ett av de dyraste kontrakten inte ska få chansen i lagbygget till nästa säsong måste vara ett skämt. ALLA vet att han inte presterar men man kan inte bara lämna honom utanför laget, då får man bryta med honom
Vill bara inflika en mods-påminnelse: Handlar ett inlägg enbart om en spelare… och även om den spelaren diskuteras i förhållande till saker och ting: ta det i spelarens tråd.
Förtjänar man inte sin plats så gör man det inte. Punkt! Och det gäller alla. Min uppfattning är att det kommer bli mer av den varan. Vad har hans lön och tidigare meriter med en startplats i dagens hv att göra?
Jag tycker Tedenby förtjänar en chans i starten på säsongen framför Stakke och HH. Funkar det inte så får de andra en chans.
Bästa uppställningen jag sett hitintills bjöd @15.48 på. Med nuvarande trupp känns detta ändå som den bästa uppställningen. Tre ganska stabila kedjor och en rejält tung/jobbig kedja (påminner lite om Ledin/Jämtin).
AP-Kero-Brännström
Luoto-Borgström-OSL
Lenc-OFM-Träff
Ignberg-Tikka-Stakke/Limpan
Den är riktigt bra! Props till @15.48
Går med på den om Teden får spela istället för Stakke/Limpan ![]()
Svårt att se hur Teden ska kunna uträtta något i en checking-/brunkarkedja som man ska slänga in för att vara jobbiga och fysiska. Rimmar inte riktigt med den typ av hockey Teden lirar. Är då enligt mig bättre att ge Stakke chansen. Visst han är rimligen en sämre hockeyspelare men en desto bättre fit just i den kedjan. Svårt att se vad Teden förväntas bidra med i den kedjan.
Hade ja fått sätta ihop kedjorna hade de sett ut enligt följande:
Ap - Borgström - Brännström
Luoto - kero - osl
Lenc - ofm - tedenby
Win - tikka - träff
Extra/skicka: Lindbäck, Hansson, Petersson,stakke
Kaski - engsund
Alsing - Seppälä/Sjöholm
Fransson - Nyberg
Extra: Seppälä/ sjöholm, Strandell, Hallqvist
Ap Borgis och brännan lirade riktigt bra tillsammans där ett tag förra säsongen och övertygad om att de skulle kunna hitta kemin igen under rätt ledning.
Tedenby har ja en känsla av kommer göra sin bästa säsong sen han kom tillbaka från utlandet. Tror samarbetet med BM är otroligt bra för honom samtidigt som bytet från dump ’n chase kommer passa honom bättre under AB.
Träff tycker ja verkligen ska få chansen, och skulle nu inte tedenby leverera som tänkt så kanske även ännu högre upp i hierakin.
Lindbäcks insatts i hv första shl säsongen kontra andra är hästkliv ifrån varandra. Första kunde han trycka på och vara otroligt jobbig med sin tyngd och fart medans senaste säsongen försökte vara en ”skön lirare” och gled bara runt. Ne släpp han till djurgårn eller liknande.
Hansson hittade aldrig sin plats riktigt efter skadan men tror tyvärr inte det blir bättre heller. Släpp till Vimmerby, åtminstone på lån.
Behåll stakke och Petersson som extra då de har åldern för sig.
Skicka Strandell långt åt skogen då han i mina ögon verkligen visade att han inte höll på denna nivån. Behåll Hallqvist alt låna ut till Nybro likt man gjorde med Sjöholm och Fransson. Håller Seppälä så spela han i en andra tillsammans med Alsing. Håller inte ryggen så spela Sjöholm där tills man hittar ersättare, varför inte typ strålman vilken det känns som utfallet blir isådannafall.
Detta med förutsättningar att man inte plockar nån mer center som det ”ryktas” om.
Nu är man ju inte HC utan bara hobby entusiast, men tror inte man hade gjort bort sig nånstans om man ställt upp så här.
Som nämndes tidigare i tråden så är det inte alls säkert att HV vill använda Borgy som center (allt enligt Sanny och Svenssons podd). Med tanke på hur det också såg ut förra säsongen, och att Borgy först hittade stäm med AP när han gick ut på kanten, så tror jag faktiskt man kommer börja med en på pappret “svagare” centersida. I ett best case fyller OFM en roll högre upp i hierarkin, i ett worst case tar Abbott in en till center i höst.
Så jag tror mer på något sånt här. Eller ja, förstakedjan tror jag är rätt huggen i sten, precis som WIN och Stakke i en fjärde. Övriga forwards kommer nog testas i en massa kombinationer.
Borgy-Kero-AP
Luoto-OFM-OSL
Lenc-Tikka-Brännström
WIN-Stakke-Tedenby
Lindbäck
Man ska komma ihåg att 19-åriga Fisker Moelgaard är en av seriens mest lovande unga talanger. När han fick chansen ifjol gjorde han också nån form av mini-succé. Sett till avslutningen på serien låg han poängmässigt på samma nivå eller bättre jämfört med andra centrar vi hoppats och trott på de senaste säsongerna (tänker på Vigneault, Nättinen). Visst, det är en chansning med Moelgaard i en andrakedja, men det är också en chansning som känns betydligt bättre än då vi satsat på en avdankad och skadebenägen Nättinen och en allsvensk Vigneault.
Tycker ändå att den tredjekjedjan ser väldigt spännande ut.
Jag kan t o m tänka mig att byta plats på OFM och Kero i din uppställning. Om AP och Borgström redan har magi, peta in OFM där så blir det en toppkedja i ligan. Luoto-Kero-OSL lär inte göra bort sig ![]()
![]()
![]()
Dock måste väl Borgström spela center fram tills OFM kommer tillbaka från staterna?
Hockeynews ger HV:s silly 4 av 10 i betyg. Bara Timrå och Leksand har gjort en “sämre” silly.
Skribenten tycker backsidan förstärkts med två tunga namn i Engsund och Alsing. Frågande till om Kero kan bidra med den spets som behövs. Rapporterna om Luoto skvallrar inte om att det är en toppspelare.
Låter ju ungefär som den oro man själv känner.
Jag hoppas och håller med mrmadhawk analys att de är den nya ledarstaben som är hv viktigaste nyförvärv och därmed får större lyft på befintliga truppen. Offensiv har vi inte värvat spets direkt, hela styrkan är fokus på defensiven vilket var hv svaghet. Sen vet jag inte varför Växjös finne o Ahl center skulle vara bättre än våra, mycke är nog påspätt att de var Evertssons som värvade dem o han har ju förtroende utåt att lyckas med ”anonyma” värvningar.
Jag delar din oro.
Man förstår ju att Abbot fått extremt dåliga förutsättningar att göra någonting bra.
Jag hade nog dock trott på något brutet kontrakt och kanske någon till högkvalitativ värvning. Vi får väl se om det händer något ytterligare i närtid.
Jag tycker att de flesta som bedömer HVs lagbygge, både på forumet och i media, bara går på spelare in och spelare ut och stirrar sig blinda på poäng. Man glömmer helt de “mjuka värdena” som kommer att göra HV bättre.
Då tänker jag på flera saker.
- Kontinuiteten. Man har egentligen “bara” tappat Shore av vikt.
- I stort sett hela gänget har tränat ihop hela försäsongen. Jätteviktigt.
- Laget är bättre grundtränat som det verkar.
- En tränarstab med en spelidé, med kravställan, med rollfördelning.
- Många spelare kommer att utvecklas och bli bättre.
- Bättre sportslig ledning och ett bättre lugn ordning och reda i föreningen.
Med det sagt…inledningen av serien kommer att bli hyperviktig. Som vanligt. Man måste nog ta typ 14-15 poäng de 8 första matcherna. Då hänger man tryggt med i mitten av tabellen. Men…tar man bara 7-8 poäng på dessa 8 matcher, ja då lär det bli ångest ända in i omg 52 för att slippa kval.
Hmmm…det drar ihop sig. Snart återsamling, lite tester och sen ispremiär.
Ok. Ja, det speglar ju i ganska hög grad hur resonemangen ser ut här.
Jag är nyfiken på hur man ser på Örebros-, Frölundas- och Växjös Silly season? Tycker samtliga av dessa så här långt ställer sämre lag på isen (på pappret) än förra säsongen. Samtidigt tycker jag att HV ser aningen starkare ut i samma gren…
4/10 i betyg känns lägre än man förtjänar, men tror det vägs in hur HV presterat de senaste åren och vem som gjort värvningarna. Hade en mer fungerande förening gjort samma rekryteringar hade de säkert hyllats. Men för min del gör det inget om förväntningarna sänks, och att man presterar bättre, än tvärtom.