Lagbygget 24/25

Om Fisker är borta några matcher har vi ju Reber som får chansen som center. Kan bli bra det med tror inte det värvas redan.

3 gillningar

Som shitkicker skrev i matchtråden. Gårdagens match gav inte svar på några av de frågetecken vi haft inför säsongen. Läget känns ungefär som tidigare. Min känsla är fortsatt att det kommer krävas in nya spelare, och ut med ett gäng av de vi vet kommer underprestera sett till tilltänkt roll och lön. Att Abbott redan tagit in Day, att nyförvärvet Nyberg med ett färskt treårskontrakt får sitta på läktaren tillsammans med hårt hypade Herman Hansson ser jag som ett tecken på att vår ledning ser samma problem som oss.

Och om vi nu tar oss en titt på alla de frågetecken vi fortfarande har.

Igår såg vi att centersidan är extremt svag, och nu alltså ännu svagare när OFM tvingades kliva av. Vad gäller Kero var jag inte speciellt imponerad. Samtidigt landade han på en ass. Funderar på om han är en ny Kris Beech. Beech var ju också rätt seg på grillerna, såg rätt loj ut från och till, men hade en näsa för poäng, i alla fall när han var som bäst. Likväl. Precis som med Beech känns inte Kero som centern som kommer leda laget. På sin höjd en andracenter…Och gällande Borgström tycker jag det är alldeles uppenbart att han försvinner när han tvingas ta ansvar som center. Borgström måste ut på en vinge. Så centrar kommer behöva adderas in i laget. Bra sådana.

Backsidan känns helt okej. Där tror jag vi är “klara” för tillfället. Sen får vi se med målvaktssidan. Hugo känns som given andramålvakt. Lite upp till Dichow att ta chansen nu. I första matchen övertygade han inte.

Fullt medveten om att det inte går att göra alla nödvändiga förändringar som krävs från en dag till en. Men om vi ser över en säsong så hoppas jag det kommer hända grejer. I en drömvärld skulle det kunna bli så att vi tar in en ny förstacenter, plus en klassvinge, samtidigt som vi gör oss av med Nyberg, Tikka, Stakke, Hansson och Lindbäck (här kan vi fylla på med Träff och Pettersson). Vad gäller målvakter tycker jag vi ska testa Glifford om varken Dichow eller Alnefeldt tar chansen.

Laget när vi avslutar säsogen?
X el. Glifford (Dichow/Alnefeldt)

Alsing-Day
Kaski-Engsund
Fransson-Seppälä
Hallquisth/Sjöholm

Borgström-X-AP
Luoto-OFM-X
Brännström-Kero-Tedenby
OSL-Reber-Lenc
WIN/Träff/Pettersson

9 gillningar

Helt enig förutom två detaljer. Bort med X nummer 1, jag tror faktiskt på Glifford jag gör det. X nummer 2 solklart och jätteviktigt. X nummer 3, kanske en chansning men jag tror på Träff där. Men vem vet?

Ett som är säkert är att det finns mer uppsida i Träff än Stakke, Tikka, Hansson och Lindbäck.

Därför det också skulle kännas bättre att ha Träff i truppen. Även om Träff spelar i en fjärde känns han som ett betydligt mer spännande alternativ att testa högre upp i hierarkin vid skador eller då man vill försöka ändra på matchbilden.

Sen har vi ju Hugo Pettersson. Leder hela J20:s poängliga med 11 poäng på 7 matcher. Står dessutom noterad för 8 mål. Grymma siffror och verkar onekligen vara för bra för att spela med junisar. Om nu OFM är borta till nästa match hoppas jag man testar att ta in Pettersson och fortsätter med Herman på läktaren. Eller vet ni vad. Även om OFM är fit for fight tycker jag man ska slänga in Pettersson.

4 gillningar

Agreed! Det börjar bli dags att plocka bort de lågt hängande frukterna en gång för alla. De som spelar/är med i truppen ska antingen bidra med något eller ha utvecklingspotential. Hugo P är ju verkligen värd en riktig chans nu!

4 gillningar

Hade ju varit kul ha Träff-Reber-Hugo i 4e i alla fall testa några matcher.

10 gillningar

Verkligen. Redan till nästa match :grinning:

3 gillningar

Hade gärna testat Schioldan i en fjärde…

Typ så här med OFM skadad

Luoto Borgström AP
Brännström Reber OSL
Teden Kero HP
Lenc Tikka Schioldan

Vi var nära knipa poäng borta mot ett topplag.
Vi slet med underläge.
Missade straff. Men gjorde ändå 3 mål på ett av SHL:s försvarstarkaste lag.
Vek inte ned oss. Hamnade inte i totalpanik vid underläge 2 mål.
Såg ut som att vi har ett försvarsspel på gång.
Ingen målvakt som stod på öronen och räddade oss.
Vad förväntade vi oss egentligen?
Varav besvikelsen på många håll?
Varje poäng första fyra matcherna är en bonus.
Nubbens Rester, ja lagbygget vi har, gjorde det bra.
Tror de är j-vligt sugna på att ta poäng hemma. Visa att de kan!
Det här är inget slaget lag på förhand.

16 gillningar

Jag hade satt Lindbäck i andra så kan OSL och Brännström släppa loss. Dessutom får vi minimalt med ändringar.

Skulle kunna byta plats på Kero och Reber om Kero fortsatt har problem med positionsspelet.

Snälla AB spela inte Lenc i fjärde. Han visade verkligen igår att han åtminstone är topp 9

2 gillningar

Jag vill helst inte ha Lindbäck top 12 om jag ska vara ärlig…

Tänker att han kan komplettera bra om han får fokusera på defensiven och att ge pucken till sina yttrar.
Eller bra och bra, jämfört med alternativen…

2 gillningar

Det är söndag och jag är HV-positiv.
5+ Backarna. Med så många nya.
4+ Coachningen. Aktiv. Vi gjorde mål i 6-4!
3+ André. Matchovan. Ändå visar han så mycket skills som gör nytta.
2+ Vi har en kapten som ser ut att växa med uppgiften. Lugn. Klok.
1+ Tedenby. Ett nyförvärv. Han är inte slut. Nya skridskor eller slutat slipa slökant? Får killen tillbaka lite självförtroende blir det 5+.

• För alla som gör sin första match på stor is. Dömer ingen som såg vilsen ut. Plötsligt dyker det upp kvadratmetrar som de aldrig någonsin förut sett. :slight_smile:
11 gillningar

Ja, håller med till 100%
Lenc förtjänar bättre spelare runt sig helt klart, ser man över alla 3 perioder i går så var nog Lenc bästa forward, vann en massa närkamper och är ju i grunden en skicklig spelare som kan producera framåt, 14 mål förra säsongen, bara Borgström gjorde fler.
Lenc kvalitéer måste ju HV utnyttja bättre.

4 gillningar

8 veckor på OFM , då kan vi nog räkna in en center värvning tror jag.

Oupf, den va tung

1 gillning

Ja han kommer missa typ 20 matcher så det räknar jag med CA letar center. Sjukt tråkigt för Fisken och HV.

3 gillningar

Stavas Kossila då. Man får nog chansa på han lite om inget annat finns.

6 gillningar

Är Reber center i juniorlaget? Tror mycket väl han kan ersätta bra men är en chansning om man räknar med det. Hoppas Kero kommer in i det snabbt nu vi behöver det.

Borgström
Kero
Reber
Tikka

1 gillning