Lagbygget 24/25

Målvakterna känns mest nervöst just nu tycker jag. Klarar inte av en säsong med tavlor igen.

Fjärdefemman med Tikka och Stakkestad är akilleshälen.

Vill ha bort Tikka helt ur startuppställningen.

När matchen summeras kommer de ligga på minusmål som troligen avgör matchen.

In med Hansson och Lindbäck eller andra alternativ.

Mycket som är väldigt osäkert kan jag tycka inför denna säsongen. Brukar väl vara så men känns ändå lite mer osäkert än vanligt.

Coachsida som känns väldigt osäker. En rookie med en approach som kan bli jobbig efter ett tag, en äldre ikon med HV hjärta och en ännu större ikon som fått jobbet för sina insatser som spelare. Beech tror jag dock på. Väldigt osäkert här.

Två väldigt osäkra kort på målvaktssidan som i ärlighetens namn är två andramålvakter. Kan någon eller båda kliva fram och bli förstamålvakter? Kan ju inte bli sämre än förra säsongen hur som helst.

Backsida som på papperet och i lönekostnader är i toppen av SHL och nu bara återstår att visa det.

Alsing imponerat på olika sätt men Leksand ville inte förlänga.
Engsund med ett långt kontrakt har ju peakat redan utan tvekan.
Nyberg med ett treårskontrakt borde ju vara för bra för ett tredje backpar i ett bottenlag men riskerar att hamna utanför laget.
Day som bör bli en toppback i HV och har en bländande skridskoåkning.
Kaski imponerar i VM och borde kunna bomba in många mål i SHL.
Seppelä som finsk landslagsback och en försvarsgeneral på alla sätt.

En sådan backsida är ju bländande på papperet. Lägg sen till ett helt koppel av unga backar i truppen och ytterligare några som kommer underfrån samt även utlånade.

Lär ju inte behöva ta in backar närmaste åren förutom någon spets som ersätts, Pilut… Vore galet om vi inte matchade våra egna backar men kommer bli svårt att få in med tanke på kontraktsläget.

Forwardssidan mer osäker. Svindyr bottensex med Tikka, Kero, Tedenby, Lenc, Lindbäck och sen då ett fynd i Reber.

Topp sex bra på det berömda papperet men ändå en viss osäkerhet även där konstigt nog.

Lyckas AB och om målvakterna lyckas så är vi och hugger på topp sex. Misslyckas AB få ut nära max av laget och målvakterna ligger i botten statistiskt sett så lurar ett nytt kval bakom hörnet men borde väl ändå inte kunna ske?

Lyckas AB någorlunda sätta ett spel så landar vi nog in runt plats 8-9 vilket ändå är godkänt och ett steg framåt.

2 gillningar

Så var de inte riktigt.
Dichow ville röra på sig pågrund av att Lasse står mycke , väldigt mycket.

Och de ska inte funkat jätte jättebra mellan dichow och Frölundas målvaktstränare.

2 gillningar

Jag tror på Dichow faktiskt. Jag tror och hoppas på att han komner explodera denna säsongen och bli en riktig stoppkloss för våra motståndare.
Sen hoppas jag att HV anänder Tikka på ett sätt som gynnar både honom och HV’s spelsätt.

Jag tycker han är för dyr för att bänkas och jag hoppas att även han kommer att göra ett bra jobb.

1 gillning

GAMEDAY!!!

6 gillningar

Jag tror också Dichow kommer bli bra SHL målvakt, dock måste han bli bättre på att inte släppa returer hit och dit.

Jag tror Dichow kommer bli bra. Hans returer han släpper måste han jobba med att få bort men jag känner mig mer trygg med en målvakt som står kvar i målet med ett mer lugn än en attackerade målvakt likt Ortio var i ett svajjigt försvar. Det var ingen lyckad kombination när både försvar och målvakt var på utflykt överallt i egen zon förra säsongen.

2 gillningar

Om man såg Ortios va Dichows matcher förra säsongen så kan man se med blotta ögat att Dichow är en mer rörlig, stabil och flexibel målvakt. Han kommer bli bra!

2 gillningar

Sen kan jag tycka att han är alldeles för seg med att släppa puck, har han pucken och han ser en motståndare bakom egen målvakt så håller han den och tvingar tekning i offensiv zon

Så här var plusminus (vid likastyrka) per spelad timme förra året (för spelare som haft mer än 5 timmars speltid) .

Min stora oro är fjärdefemman med Tikka & Stakkestad i samma femma, lååångt ned på listan , vill gärna få in Måns och Hansson stället eller kanske nån junior.

Om Tikka var småskadad eller nåt förra säsongen kanske han skärper sig om han nu får chansen igen, fortsätter trenden vill jag byta han kvickt.

Spelare plusminus per speltimme
Mikael Seppälä -0,24
Radan Lenc -0,25
Henrik Borgström -0,25
Nick Shore -0,28
Bobby Nardella -0,39
Oscar Fisker Molgaard -0,49
Mattias Tedenby -0,55
André Petersson -0,56
Anton Strålman -0,61
Joonas Nättinen -0,62
Simon Önerud -0,67
Oliwer Kaski -0,71
Oskar Stål-Lyrenäs -0,74
Måns Lindbäck -0,76
Isac Brännström -0,77
Victor Sjöholm -0,80
Kalle Maalahti -1,41
Fredrik Forsberg -1,78
Hugo Fransson -1,86
Tommi Tikka -2,08
Axel Landén -2,75
Åke Stakkestad -2,96
4 gillningar

Är jag helt ute och cyklar när jag går och funderar på om inte Lenc hade vart en alldeles utmärkt Center i 4:e linan?

Tycker han är för snabb, aggressiv och bra framför mål för att användas till att flytta omkring och fördela spelet och täcka upp när forwards och backar attackerar.

2 gillningar

Du är både ute och cyklar och köper korv samtidigt :rofl: Har han spelat center förr eller varför denna teori?

Nej, vem gör det!

Men med tanke på HVs prestationer de senaste åren kanske det är svårt att få en bra första keeper och då får man vända blicken på en tvåa med stor utvecklingspotential. Bättre det än en målis som håller på att avsluta. Risken är kanske lika stor om inte större att kurvan nedåt är lika spikrak som den kan vara uppåt för en ung målis

Tycker dichow verkar ha rätt mindset.ä och med rätt backar kan det nog bli bra

Almen Bibic ger sin syn på vår överfulla backsida:

Händer det så cementerar sig ändå Nubben att bli ihågkommen som en riktigt loser för alltid. Ska bli roligt höra han prata bort det i media för det lär han väl göra.

3 gillningar

Tja, han spelar ju inte idag så… :thinking:

Jag blev inte speciellt mycket lugnare av den här matchen. Forward sidan var riktigt dålig defensivt. Det checkas inte på ett bra sätt. Man är inte tajt i mittzon, står inte upp vid blå och går bort sig och räknar fel.

Det räcker inte att ha bra backar för att spela bra defensivt.

Bara en match men jag har svårt att se att det ska bli bättring av sig själv. Det kommer nog behövas förstärkning så fort vi kan. Speciellt center som många är inne på.

2 gillningar

Vet inte vad förstalinan höll på med första 50 minuterna. Inte många rätt idag. Kom ju dock igång på slutet…så det finns ju något där.

Borgström alldeles för blek och osynlig idag. Får nån match till men annars ut med Borgström på kant. OFM:s skada kom ju dock ytterst olämpligt och försvårar det hela…

3 gillningar