Den dagen lejaques släpper nubben bjuder jag hela formumet på tårta
Heja Jag tackar inte nej. En smarrig jordgubbstårta är alltid gott
Blir det nubbe till tåtan?
Jag var inte jättepositiv till ett treårskontrakt med Martinsson… Alsing har levererat stabil hockey över en längre period, så känner inte alls samma oro som jag kände inför Martinsson (som peakade samma säsong som laget åkte ur).
Däremot tycker jag det finns vissa likheter. Vi värvar en back som vi förväntar oss ska prestera sin bästa hockey någonsin. Spelaren i fråga ska vara som bäst just här i HV. På det har man dessutom slängt på honom ett C med allt vad det innebär. Jag säger inte att det kommer att bli så, men nog tycker jag man så här inledningsvis lagt alldeles för höga förväntningar och press på Alsing. På samma sätt som då du och andra förväntade er massa av Martinsson.
Jäkla spännande backuppsättning får man säga
Edit: Frågan är om det är smart att splitta på juniorerna och Engsund-Alsing och att göra som de ställt upp nu? Försiktigt positiv till det
eller hur, jag brukar gnälla mycket, men den där backuppställningen är LÄTT den bästa vi haft inför säsongen på MÅNGA år.
Kedjorna är med spännande, men MYCKET hänger på Bränna och OSL i andra kedjan, båda dessa två kan dominera matcher för att sedan försvinna helt, hittar dom en jämnhet så har vi 2 riktigt vassa första kedjor
Man kan se det på olika sätt detta om hur starkt/svagt lag vi har . Själv ser jag inte alls den styrkan i laget som många av er här verkar se.
Däremot ser jag en massa frågetecken.
Jag ser ett första backpar med en Kaski som blandar och ger. Han kommer spela med Day som är oprövad på stor rink och enbart gjort några enstaka träningar här.
Vårt andra backpar har Alsing, som förväntas spela på en nivå som han kanske inte mer än i perioder varit på. Han ska spela med Fransson som egentligen gör sin första ”ordinarie” SHL-säsong. På det en Engsund som kommer ifrån laget som spelades ur SHL och tillsammans med junioren Hallquisth som under försäsongen spelat in sig i truppen och som nu verkar gå mot sin första riktiga säsong i seniorsammanhang. Nyberg, en i mina ögon ofattbar värvning är 7:e.
Visst, det finns en positiv anda kring laget nu och spelidén är säkert 1000 gånger bättre nu. Alsing och Engsund har jag alltid tyckt om. Day lovordas ordentligt. Det finns en mix mellan rutin och talang och det råder konkurrens om platserna.
Slår att väl ut kan det bli bra, men kan likväl bli pannkaka så upp till bevis. Det är nu frågetecknen ska rätas ut.
Är OT nu så flyttar till mer lämpad tråd.
Spot on. Saker kan bli bra. Det hoppas vi alla. Det finns uppsida i årets lag, PRECIS på samma sätt som det fanns uppsida inför våra tre senaste SHL-säsonger. Samtidigt. Det här med att backsidan ser bättre ut än på länge etc etc. Det går alltid att läsa här på forumet ett par dagar innan premiär.
Detta är första matchen man kör med den uppställningen (om det nu blir den i morgon) och visar det sig att den inte fungerar är det ju lätt att ändra till nästa match.
Försöker läsa mellan raderna och utläser i min tro att det är spretigt på olika plan med kontrakt kontra kvalité att få ut bra saker av spelare och lag. Men det har heller inte getts förutsättningar för att det ska finnas synergier.
Utan insyn och vetande, så säger känslan att HV som förening har inte möjliggjort för detta.
Nu svävar vi iväg märker jag.
Man kan vrida på backarna så det ser både bra och dåligt ut. Vi får vänta och se Nu verkar ju Nyberg inte gå in på topp 6 och han fick ändå spela en hel del i LHC.
Ska man tolka det som HV har en bra eller dålig backsida?
Absolut kan man byta, men frågetecknen kvarstår. Jag gillar backuppsättningen på pappret, men kommer inte runt alla om och men och kan som sagt slå väl ut, eller mindre väl ut.
Morgondagens match vill ge en fingervisning var vi står.
Eftersom Linköping inte direkt rosade några större framgångar så gör det varken bu eller bä i min mening. Däremot blir det än tydligare att värvningen är….konstig…
En hel del snack om enskilda spelare. Inget är statiskt och spelare kommer och går, även de under kontrakt. Vi har en hel del dugliga spelare för den här nivån. Intressant är hur dessa agerar som lag. Det får inte se ut som senaste säsongerna. Förväntar mig att det som inte var bra senaste matchen har slipats bort under veckan, dvs inga mål eller chanser rakt framför mål. Det borde redan sitta men månadslön straff på det. Sedan får man ta det där ifrån. Spelet kommer hacka i morgon och kommande matcher men kommer inte fästa mig så värst vid det så länge spelet utvecklas över tid. Om inte blir det en lååång säsong.
Tror med det kommer hacka rejält. Precis som Heino sa så får inte HV släppa till skott i höga slottet. Då blir det en lång säsong. Tror det är bra vi får möta topplag direkt faktiskt det är inte dom matcherna vi måste vinna.
Förresten hur tro ni dom kommer varva målvakterna? Är Dichow etta eller kommer dom börja varann match?
Nyberg var väl i andra backapar till och med medparten va serien och den spelaren i laget med 3.e mest istid i slutspelet?
I ett lag som faktiskt kom 6a .
Tror han hade typ tredje mest istid även i serien, mycket då han logga mycket i PK. Vad jag hört har han gjort ungefär vad man kan förvänta sig av honom såhär långt i HV och med tanke på att han verkar vara på 7:e plats just nu i hierarkin så kanske det säger en del om såväl Nybergs kvaliteter och LHC:s backsida 23/24. LHC släppte ändå in mest mål av topp10 lagen i SHL (146) att jämföra med 7:an Luleå (116). Nybergs skills ska ju vara i defensiven, men där borde Seppälä och även Sjöholm kunna gå före.
Sedan detta med istid får man ta lite i proportion till vilka backar man konkurrerar med och hur laget roterar/matchar. Han hade 18 min/match. Alsing 20 vilket var tredje mest i Leksand (som slutade 5:a) exempelvis. Allard i Luleå hade 19, vilket var femte mest bland backarna i Luleå.
Beror lite på hur man väljer att tolka siffrorna.
Långsökt jag vet, men oavsett har Nyberg mycket att bevisa, men jag brukar själv säga att man inte ska döma för fort, så jag får sätta mig i båten och ge grabben en rimlig chans, han är värd det såklart och får gärna motbevisa mig med en rejäl käftsmäll
förstår tills viss del när Nyberg blev klar för HV. Vi behövde defensivt stabila SHL backar. Dock var 3 år allt förlänge och med facit i hand var detta kontrakt allt förhastad. Nyberg kommer inte vara de värsta kontraktet Nubben har skrivit. Hade vi inte fått Engsund hade denna värvning inte varigt så onödig. Jag är väldigt säker på hade vi fått Engsund först hade vi aldrig värvat Nyberg. Nu kommer Nyberg vara en stor stoppkloss för våra framtida yngre backar, t ex Sjöholm. Visst efter förra säsongen håller jag Nyberg före Sjöholm men Sjöholm kan vara en kärnspelare som har/kan få hv i sitt hjärta, Nyberg på förhand kommer inte vara samma typ.
Nyberg är en okej 5-6-7 back i varje lag i SHL, dock står han i vägen i HV för mer lovande backar
Bara jag som är orolig över att vår tilltänkta etta inte ansågs hålla nivå för att vara Frölundas tvåa?