Lagbygget 24/25

Så är det ju, och tur är väl då att vi har en ny sportchef nu som jag killgissar mig till INTE arbetar på det sättet.

Men tragiskt är det att vi lägger så mycket pengar på spelare i tredje/fjärde kedjan, dock är det ingen som är aktiv i Hv idag´s fel

Engsund i all ära men att ge han ett så långt kontrakt när man inte vet om han fortfarande är bra, var riskabelt, Men återigen, jag anser att Abbot sofar inte har begått ett Hult/Nubben misstag än.

Tyvärr får vi leva med och sota för våra tidigare sportchefers misstag ett tag till

Jag gissar att Engsund kommer göra rätt saker på planen men inte har några toppkvaliteter , men det är mycket värt i ett lag där hälften av backarna historiskt sett ofta lyckas stå på fel plats eller gjort fel saker .

Hugo Fransson kommer säkert bli en grym back men han är en av dem som ibland kommer att kosta ett mål i baken på grund av att han prioriterar att gå mot eller kolla pucken istället för att ta spelaren.

Hoppas även Nyberg gör kloka saker när han är inne, och där är min förhoppning samma som för Engsund. Spela klokt åtminstone - det är mycket värt.

1 gillning

Här är en variant med mer extrema backpar:

Day-Fransson
Alsing-Kaski
Engsund-Sjöholm

Hallquisth, Nyberg

Engsund och Sjöholm skulle få alla tuffa defensiva uppgifter. Engsund är en perfekt mentor.

Sjundebacken roterar in för Fransson och Kaski som spelar varsitt PP.

1 gillning

Med tanke på Nubbens historik av långa kontrakt (Rasmus Bengtsson, Eric Martinsson, Mattias Tedenby, Tommi Tikka och André Petersson) så skulle ett framtida scenario kunna se ut så här.

Bryter med Nyberg, sitter fast med Engsund på kontrakt men försöker desperat hitta en lösning, Alsing lämnar för Schweiz?

Alltid lätt att vara efterklok. Tedenby var det nog många som ville ha hem, tyvärr så har han underpresterat något fruktansvärt. Att såga Kero innan säsongen än börjat hmm… Tikka däremot ABSOLUT, även om jag tror och hoppas att Tikka kommer att vara en större tillgång iår än föregående år och säkerligen kommer göra ett vettigt jobb i en 3-4 formation så kan man inte bortse från att han var värvad som en 2:a center.

2 gillningar

Men värvningarna av Alsing och Engsund är väll inte dåliga? Det är stabila backar i min mening.

Hade chris stått för dem nyförvärven så hade väll folk här inne fortfarande klappat han på axeln?
Jag ser inte att chris skulle vara missnöjd med någon av dem, Nyberg visst.

Sen kanske Engsunds kontrakt är lite för långt
Men va fan det kunde varit en till tikka 2.0

Jag vet att det är ett scenario du bygger det på men ändå nyfiken!:sunglasses:

5 gillningar

Håller med Alsing och Engsund är bra värvningar av HV71 (tror inte Nubben hade fria tyglar). Två kaptener så tror AB och CA är väldigt nöjda med dom faktiskt. Sen kan dom ändå floppa men tänker inte såga Nubben för hårt på dom.

3 gillningar

Tror Engsund är en ok värvning. En dyr men bra back i tredje backpar. Han ger oss stabilitet men förmodligen dålig avkastning om man bara ser till vad han kostar.

HV har råd med överbetalda men bra spelare som spelar längre ner i hierarkin.

Värre med alla överbetalda och dåliga.

1 gillning

Precis, det saknades ledaregenskaper och vi fick in två stycken etablerade SHL-backar med just detta. Vi kom på 13e plats ifjol, Pilut ville inte hem än (eller om han var skadad redan när vi signade dessa). Inte direkt så att vi kunde välja och vraka bland europas bästa backar.

Alsing och Engusnd hade antagligen inte valt HV om de fått sämre eller kortare kontrakt. Vår förhandlingsposition är vad den är. Hade vi slagits om SM-guldet de senaste åren hade vi kunnat locka med annat.

3 gillningar

Folk tyckte Martinsson var en kanonvärvning också.

1 gillning

Han va en kanonvärvning tills han spelade skit

3 gillningar

Du kan ta bort det sista ordet. Överflödigt…

4 gillningar

Så du tyckte han va bra om jag tolkar dig rätt?

Nej ursäkta. Försökte mig på något slags skämt.

1 gillning

Precis! Jag tror ingen sågade han innan vi startade säsongen. Då sågs han som en KANONvärvning som skulle ösa in poäng likt säsongen vi åkte ur.

Folk kan sitta och tycka det är kanon att Nubben fixat fram tre nya långtidskontrakt. Med hans facit är jag dock skeptisk till att det kommer gynna HV i längden.

1 gillning

Jag hoppas innerligt utan risk för någon som helst jinx att detta slutar väl våren 2025 och HV kan gå vidare mot en ljusare framtid, dvs Abbot får precis den möjligheten som han ska ha att bygga HV, till ett bättre HV trupp mässigt inkluderat kontrakt och dess värde. Så att även du kan gå vidare, ta ett litet avstamp ifrån Nubben.

3 gillningar

Tycker fortfarande Martinsson just då var en bra värvning. Verka inte finns mycket på marknaden just den säsongen. Sen tycker jag Martinsson vad bra när HV åkte ur och ingen kunde väl gissa pressen blev så stor han gick ner sig totalt. Orimligt låg nivå. Han kanske kände att han var tvungen att bära backsidan och det blev för mycket.

Jämför man den backsidan mot den vi har idag så är det ju helt galet låg nivå på den.

1 gillning

Alsing var AB värvning, Han försöker bygga en stomme med alsing vilket känns som en smart ide likaså med Engsund som var en nubben värvning, 3 år på Nyberg kan man ju ställa sig frågande till absolut.

1 gillning