Har inte Reber lirat till sig en Center roll framöver så klipper jag ihop en video med Tikkas samtliga byten och mailar Blomman.
I några byten så tar han ju den rollen och då händer det saker.
Kommer osökt att tänka på Einsteins klassiker; ‘Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen, och förvänta sig ett annorlunda resultat’…
Både Brännström och OSL är bra SHL spelare, men de får inte fram det I HV. Sätt in dom i ett fungerande lag med lite medgång så hade de varit kanonspelare kan jag lova.
En liten iakttagelse som jag gjort och som länkar till det som AB har pratat om.
Man har fokuserat på förvaret vilket har lett till att anfallsspelet inte får den tid som behövs. Den här ligan är så bra att du måste hantera båda delar parallellt. Och du måste hitta den synergin i mellan dem, de går inte enkom att va bra på en sak. Här skulle jag vilja ha en mer skillad coach för anfallsspelet.
Träff spelar pp i Nybro och gör det bra. Att inte kalla hem träff i detta läge och exempelvis spela stakke i pp är rena rama självmordet. Davidsson är inte rätt man för offensiven.
Nu har vi noll av nio möjliga poäng. Ljusglimtarna hittills är defensiven, vi släpper inte till speciellt mycket tre mot två, två mot en etc samt Hugos målvaktsspel.
Dock är det enbart poäng som räknas om vi vill undvika kval och det måste vi börja ta snarast.
Det är ju uppenbart för alla att vår offensiv inte håller och att vi har ett riktigt dåligt lag på papperet. Jag tycker inte att det finns speciellt mycket tid att vänta på nu utan stora rockader i laget måste ske trots att det är dyrt och kommer ge oss ett fett minusresultat.
Här är mitt förslag (som sagt extremt dyrt men dessvärre nödvändigt).
Bryt med Tikka, Stakkestad och Lindbäck. Hansson ska vi ju givetvis också bryta med men där kanske försäkringen kickar in och om den gör det så är det inte lika brådskande. Samma resonemang gäller WIN. Sälj Nyberg om möjligt, han har inget förtroende hos tränarna och kommer max vara 8:e back när (om) alla är friska.
Värva två centrar som går högt i hierarkin, minst andracentrar, alltså inga Kero typer utan med mer offensiv i sig. Värva en ytterforward av hög kvalitet.
Jag vet att detta är dyrt och förmodligen orealistiskt men det här tror jag är enda vägen till att ha en rimlig chans att undvika kval/klara ett kval.
Att det ser bättre ut defensivt är ju bra. Men det hjälper ju inte när offensiven är som den är.
0p är 0p oavsett om det ser bättre ut! Det hjälper inte att tycka det ser bättre ut när det är poängen som ska in.
Vi man skylla på att vi mött topplag. Men Malmö tvålade dit SAIK. Vi måste kunna skrälla också men det gör vi inte.
Vårt lag är för blött och grått. Nubbens bygge lever kvar som en geggig grund i detta bygge.
Här måste Abbott agera och fixa till det relativt snabbt innan tåget går och självförtroendet är under isen.
0 poäng efter 3 matcher hade väl dom flesta tippat på och det var innan Fisken, Kaski, Louto och AP valde att vila sig. Glad det iaf finns ljuspunkter det fanns det inte föregående säsong.
Fullt lag mot Frölunda så hade vi nog kunnat knipa poäng. Så länge spelet blir bättre och spelare fyller på är jag inte orolig det är ändå “många matcher” kvar. Vinner man 5 raka ger det rätt bra skjuts uppåt i tabellen.
Vinner man fem raka… Vad pekar på att man vinner fem raka?
Ser bättre ut? Ja, det ser bättre ut defensivt. Men offensivt? Efter tre omgångar förra året hade vi 4 poäng. Vi kände oss rånade på en seger mot LHC. Vi körde över Oskarshamn. Jag tror nog många här inne tyckte det såg “bättre ut” för exakt ett år sedan.
Själv är jag mest förundrad över att HV varit nära att ta poäng trots att de under stora delar varit tillbakapressade, utspelade och knappt fått iväg skott på mål. Och det oavsett om vi saknat bärande spelare eller inte. Känslan just nu är att vi är närmare en total genomklappning än att vi kommer köra över motståndarna.
Men det är ju min take på det hela.
Btw. Just nu måste HV snitta 1,37 poäng per match för att nå “magiska” 67 poäng. Några förluster till och vi måste ta en trepoängare VARANNAN match. Men det är klart. ”Vinner vi fem raka” så är ju läget ett annat. Men vad talar som sagt för det?