Lagbygget 24/25

Det är en god tro, fint så. Ser dock inte att detta lag bemästrar 2 raka med den ineffektiviteten som finns samt det obalanserade laget.

Vi har haft värsta tänkbara start med motstånd och skador. Positivt är att dom “lätta” lagen är kvar dom vi ska vinna mot. Dom bygger nåt nytt som uttalat kommer ta tid. Visst blir vi utspelade av Modo, Brynäs och Örebro så ser det mörkt ut men vill vänta tills vi möter sämre motstånd innan domedagstankarna kommer fram :laughing:

Enig. Träff måste tillbaka.

Tycker defensiven är bra och där finns det ändå kvalitet på backarna så där är jag inte så orolig.
Offensiven däremot med trubbiga forwards och skador på det känns otroligt sårbar.

HV gör det bra i spel utan puck i egen zon. Såg också bättre ut i mittzonen förra matchen. Men just nu har de inget eget spel med puck. Jag tycker det ser ganska vilset ut i anfallszonen. Alla lag kan spela bra defensivt när det är högsta prioritet. För att börja plocka poäng så gäller det att balansera upp även det offensiva spelet, och då finns risk att det istället börjar läcka bakåt. Frågan är om både coacherna klarar det och även om spelarmaterialet klarar det? Jag är just nu tveksam

1 gillning

Rent poängmässigt kan ju såklart ingen argumentera för att det ser bättre ut. 4 poäng > 0. Däremot hade vi tre raka hemmamatcher mot LHC, Oskars och FBK då, innan vi åkte på bortaturné och blev helt pulvriserade av MoDo, Luleå och Skellefteå.

Just där tycker jag den stora skillnaden är av det man sett hittills i år. Vi tävlar klart bättre, vi ser större och starkare ut och vi tar oss an kampen på ett helt annat sätt istället för att se ut som ett juniorlag som helst sjunker ner i skorna.

En stor skillnad tycker jag är att vi hela tiden spelar fysiskt för att få stopp på sin egen gubbe. Tar man inte pucken försöker man iaf sätta stopp, istället för att vika undan eller åka och peta med klubban som det ofta var ifjol. Dessutom plus för positionsspel, värderingar och utspel.

Oavsett vad det står i poängprotokollet tycker jag det iaf är klara förbättringar jämfört med ifjol.

Framåt behöver det såklart bli bättre. Mkt bättre. Vi är jättekänsliga för skador i toppen där och de som ska vara topp 6 behöver både spela och leverera. Nu har långt ifrån alla spelat, och de som har spelat har inte levererat framåt. Dock skulle man ju med säg 2 spelare in få till ett rätt slagkraftigt lag, om man får vara skadefria.

X -X - Petersson
Luoto - Moelgaard - Borgström
Tedenby - Reber - Lenc
Brännström - Kero - Träff
OSL

In med Borgström och spela OSL tills Moelgaard är tillbaka, eller flytta upp centrarna ett hack. Vart man ska få tag i spelare för line 1 finns det ju dock vissa tveksamheter kring…

LHC, MoDo, Örebro. Nu behöver även poängen börja trilla in.

5 gillningar

Ja kommande 3 matcher kommer visa lite bättre var vi står. Poängen behöver trilla in där. Det är synd att två av dom är bortamatcher hade behövt ett par raka på hemmais nu.

1 gillning

Perfekt läge att jaga bort det där jla bortaspöket! :slight_smile: Dessutom. Har inga problem med att motståndarna har pucken mer så länge vi håller dom på utsida bättre och sorterar bättre än ifjol i egen zon, det tycker jag vi gjort. Sen borde det i sin tur kunna bädda för att bättre kontringsspel än det vi har haft nu. Vi borde ha en del spelare som det kunnat passa för, om vi hittar ett lite rakare snabbare omställningsspel på bortaplan. Hade kunnat vara en start.

2 gillningar

Var på matchen igår och det går ju att skriva spaltmeter om spelare, BP, PP, coachning osv. Håller med i allt som skrivs att vi borde skicka iväg en rad spelare men jag tror inte det kommer vara möjligt både pga ekonomi men också brist på intresse hos andra klubbar. Dock har jag följt Stakke lite extra i de tre första matcherna, både från soffan och i Scandinavium igår.

I min bok är han den som skall skickas först. Han är kanske inte sämre än Tikka, de är lika dåliga, men Tikka är iallafall påslagen.
Redan på värmningen igår lyser det loj över Stakke och det blir inte bättre när matchen är igång. Han glider otroligt mycket, är väldigt tidig med att ”skicka” vidare motståndare till andra när de är i defensiv zon och tar inte en enda tackling, vare sig offensivt eller defensivt. Vid två tillfällen svingar han också klubban kraftigt och det är bara tur att frölundaspelarna är för snabba så han inte träffar.
Det lösgörs inte så mycket ekonomi genom att skicka honom men typ valfri junior bidrar med otroligt mycket mer.

20 gillningar

Håller med, Stakkestad är tillsammans med Lyrenäs de jag irriterar mig mest på. Stakkestad hade rykte om sig att va en pain in the ass och jobbig för motståndarna, men det är han inte nära.

Stål Lyrenäs vill jag se Blomman och gänget få några månader till med, mest för att han visat att han kan vara en bra SHL-spelare. Ger mig fan på att om vi skickar han till Leksand eller nåt så gör han en poäng per match där, lex Lucas Elvenes. Våra tränare behöver få igång de spelare i truppen som har nån form av spets, trenden med att alla blir sämre när de får på sig en HV-tröja måste upphöra

Han är bara pain in the ass för sina fans.

8 gillningar

Ett förslag. Byt plats på 2:a och 3:e kedjan? OSL och Brännström förtjänar inte att spela topp 6 just nu. Reber och Pettersson förtjänar ihop med Kero tycker jag. Få tillbaka AP20 och Luoto och in med Teden i topp 6 på något sätt och kanske Lenc på något sätt. Sätt kanske Brännström och OSL i fjärde då he he

Jag tror att AB möjligen kan ha underskattat ligan lite och kanske trodde han att man kan komma långt med att ha lagt ett stort fokus på försvarsspelet. Som du skriver behöver man jobba parallellt och inte har för stora diffar mellan nivån på försvarsspelet och nivån på anfallsspelet, även om givetvis försvarsspelet i regel ska ges mer utrymme. Men som sagt, man behöver båda delar.

Alla här inne vet vid detta laget vad jag tycker och tänker om Davidsson och Stillman så därför har jag inga större förhoppningar om att någon av dessa herrar står för några stordåd.

2 gillningar

Framförallt i ett läge där man inte har tillräckligt med skickliga spelare. Anfall är ju generellt “lättare” att spela än försvar och kommer relativt naturligt för spelare med hög individuell skicklighet. Tyvärr är ju inte den typen av spelare något vi har i överflöd vilket gör att stark struktur måste till även framåt. Hoppas AB inser sitt misstag och justerar detta omgående.

1 gillning

Ändå otroligt att vi väljer att kritisera AB för att han initialt prioriterar att sätta linjer i det försvarsspel vi totalt har saknat och skrikit oss hesa efter i två säsonger.

Utöver det är det icke med lätthet man skapar synergieffekt när mängder av valda delar av delarna som tillhör den andra (offensiva) delen är frånvarande merparten av den tid som de två delarna ska tillbringa tillsammans för att synergieffekt ska uppstå. Synnerligen svår ekvation att fösa i mål med så få komponenter tillgängliga. Lägg därtill Nubbens släpande närvaro i form av märkliga långtidskontrakt.

Vi är så vansinnigt snara till kritik utan att se till större helhetsbild. Med tanke på hur AB och Abbott tar sig an uppgiften är jag oerhört glad att det är dessa båda gossar och inte vi hysterikor som styr skutan. Då hade det sannerligen varit fullständig panik ombord.

28 gillningar

Ja! Vi var dödstvugna att fixa ett försvarsspel först. Vi hade inget innan. Helt rätt att börja där och ta det därifrån.

2 gillningar

Inte minst helt rätt eftersom vi inleder mot tre tänkta topplag. Hade vi inte satt ett försvarsspel på försäsongen med det här laget hade vi haft -15 efter tre matcher. Nu har vi hittat en trygghet där som förhoppningsvis ger oss poäng mot de sämre lagen. Men vi är otroligt svaga framåt såklart.

2 gillningar

Vet inte om jag sett särskilt mycket kritik till AB? Tycker det känns alldeles uppenbart att man behövt prioritera försvarsspelet, men likväl är det uppenbart att vi inte når ut offensivt och det gäller att hitta nycklarna där. Vi kommer till alldeles för få avslut och har väldigt lite puckkontroll.

3 gillningar

Hm, underskattning eller ej låter jag va osagt. Men ett för stort öga på försvar, det känns så i alla fall.

Och utifrån det samt relationen med Stille. Så känns det som att den är stark. Konstigt vore annars. Men det kanske är så stark att JD kommer lite i skymundan, inte blir sedd. Säger inte om JD blir sedd så löser det sig. För det tror jag inte. Jag är av den åsikten att HV behöver en ny röst där, och det skulle nog även AB gynnas av. Just för att hitta balansen.

Men då krävs puckskickliga spelare o det finns inte i överflöd direkt, Hur mycket kan AB justera för att just puckspelet ska bli bättre med nuvarande trupp?

Den typen av hockey som AB håller på att implementera bygger på att man ska hålla i pucken och vila med den. Går det att bedriva det spelet i SHL när 50% av laget håller allsvensk nivå?