Det är så det funkar, när resultaten uteblir blir det i princip omöjligt att lyckas vända. Blomman har inte lyckats med den här gruppen, men det behöver inte betyda att Blomman är usel eller det huvudsakliga skälet till uteblivna resultat. Även om hans icke-erfarenhet från SHL har varit lite för tydlig och avgjort poängfördelning till vår nackdel i flera matcher.
Men vi är nånstans i eller förbi den zon när vi måste få alla att tro på det igen och pitcha in med själoch hjärta. Jag tror inte det är möjligt utan en rejäl förändring på ledarsidan.
Fast just nu är vi ju bland toppen av ligan i just powerplay. Så i det exemplet så var ju tålamod bra. En eloge till JD är på sin plats för det efter en del knorrande härifrån.
Det ligger mycket ansvar på spelarna också att få ihop det och komma samman. Det är ju inte nödvändigtvis tränarens fel varje gång man går bort sig i markeringen eller gör ett dåligt byte. Nu har vi några nya in och en grupp som måste bestämma sig för vad de vill. Är de nöjda med att ligga på kvalplats och åka buss med hem efter en genomklappning eller vill de nå framgång?
Som sagt jag ser ingen vits med agera i panik. Finns det en tränare där ute som vill komma hit och som man tror kan styra upp det här så visst agera men annars sitt lugn i båten och jobba metodiskt.
Utan att gå in på ABs vara eller icke vara så var det förbannat frustrerande att se på alla dom fatala misstag som begicks ute på isen igår.
Det framstår tydligt hur mentalt sårade det här laget är när inte ens hockeyns ABC sitter i ryggmärgen. Alsing dräller med pucken och ger bort både 1:an och 4:an, AP dribblar på egen blå och Dichow släpper in ett höstlöv som dom flesta av oss här på forumet hade plockat.
Att det finns en tydlig brist på ledarskap ute på isen tycker jag är märkbart, precis som ifjol och året före det så synkar man inte ihop som ett lag och man hittar ingen kemi i varken kedjor eller backpar.
Nu är AB fjärde tränaren som inte får ihop det. Även fast vi inte haft dom hetaste tränarna på marknaden så hade ändå en funktionell grupp med tydligt ledarskap i laget kunnat lösa det här på ett bättre sätt och fått ut mer av laget än vad man fått, men istället visar man gång på gång minuspsyke deluxe och rasar ihop så fort minsta lilla vindpust blåser emot.
Som alla härinne på forumet är inne på så måste marginalspelare som inte håller måttet i SHL bort men jag tror faktiskt det är minst lika viktigt att få bort kärnan i truppen, dom som ska leda laget men som av en eller annan anledning inte gör det.
Det här huset måste byggas om från grunden!
Pratade med en fd landslagsspelare igår som sa att på hans tid så fruktade och respekterade alla HV71 nu skrattar man istället åt cirkusen både på och utanför isen. Tikkas 295 000 och gårdagens shitshow har bara gett ytterligare bränsle för mer hånskratt!
Det diskuteras lite överskridande i flera trådar nu, men vill här knyta an till inlägg som lagts i trådar som egentligen hör mer hit och handlar om detta med att det inte värvats en 1:e center och den kritik som riktas till CA angående detta.
Tycker det blir lite skev bild, inte minst då det knappt funnits några sådana typer av spelare på marknaden. Har det funnits någon så är ju givetvis kampen om den signaturen benhård och HV:s allmänna status är knappast till gagn i konkurrensen här utan utgångspunkten är uppförsbacke.
Tanken från start var Borgström som center och att man ville ge OFM en riktig chans högt upp. Nu gick ju inte detta vägen, men OFM har iaf visat att han kan leverera med 4 poäng på 4 matcher och ett bra tvåvägsspel. En sådan som Kalle Kossila i Örebro har gjort 1+1 på 5 matcher förövrigt.
Tycker också det fattas en 1:a center, men det går inte bara att trolla fram heller och med lite flyt hade vi kunnat landa något, men vi är HV71 anno 2024 - inte 2004-2010 och gäller att vara ödmjuka inför det faktum till viss mån också.
Jag har också börjat tappa förtroendet för Blomman. Stängde av efter en period mot Saik.
Det kändes som att dom spelade precis som dom brukar mot HV. Bra press, vinner närkamperna, stressar inte iväg passen i egen zon, stannar upp och lägger puckar i sidled. Ett kontrollerat sätt att vila med puck. Men borde inte HV vara mer förberedda?
Angående femmorna tycker jag också dom kan ändra ordentligt.
Blir det bättre bara för att vi kasta runt en massa problem i linorna? Då kan vi lika gärna använda en tärning som bestämmer vem som spelar med vem. Jag är bombsäker på att detta laget inte kommer lyfta så länge tidigare nämnda spelare inte försvinner. Vi bara flyttar runt problemen, sen har väl Blomman redan testat alla formationer man kan komma på, detta har inte hjälpt.
Här har vi också en anledning till varför tilltänkta poänggörare inte lyfter i HV71, dom får ingen kontinuitet i sina formationer och har allt för ofta sämre spelare bredvid sig.
Lenc har snart spelat med varenda en och vi väntar fortfarande på att han ska vakna. Lenc spelade alltså i landslaget och gjorde flera mål. Nu spelar han i HV71s fjärdekedja. Va fan hände där liksom.
Brännström är ju en gåta. Tror inte han själv vet vem han trivs bäst ihop med.
Tedenby gör ingen glad. Ingen vet hans nästa movement, inte ens han själv. I mitt tycke den spelaren som gör alla sämre.
Reber blir misshandlad och sätts ihop med just Tedenby och Brännström???
Lindbäck spelar bäst i BP men laget kan inte ha en spelare som endast spelar BP. Han platsar inte i någon kedja över huvud taget.
OSL, vad har hänt? Omkullkastad i formationer så han tappat intresset för både hockeyn och HV71. Han ska ha en playmaker bredvid sig, inte den långsammaste mannen Tikka.
Och Tikka……300 tusen. Suck! Iväg. Bort bort.
Stakkestad höll jag på att glömma. Tror inte han bevhöver någon direkt prestation. Han platsar helt enkelt inte i SHL.
Spelare i HV71 behöver nya lekkamrater, inga brunkare från HA som tuggar 15 min/ match utan att uträtta ett skit på isen.
Spelare ut, spelare in är vad som krävs. HV71s sämsta nivå måste bli bättre.
Kanske men för mig alltför sent och dessutom satt in fel medicin på ett givet problem.
Skulle vara intressant att räkna ut hur många poäng Day kostat oss såhär långt!
En enkel besparing hade varit att tagit in Laleggia om inte förr så när man tog in Day och därmed gett fan i Day.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg det har funnits en mängd centrar så det köper jag inte överhuvudtaget. Med tanke på vad klubben varit beredd att betala för Tikka och vad man garanterat betalat för Day och Ang hade nivån på lönen högst troligt varit det minsta problemet.
Tankar är bra men resultat mycket viktigare och jag kan oavsett aldrig förstå/acceptera hur man givet att det du skriver stämmer omkring Borgström inte satsade på en center till då man visste att Borgström alltid funkar på en kant eller för den sakens skull kunde en ny center spelat vinge givet att Borgström helt plötsligt vaknade upp en morgon och var vår givna första center.
Oavsett vad har INGEN plan funnits att det kan uppstå skador, contingency plan/risk management tycks vara ytterligare ett område man inte heller behärskar inom klubben.
Till sist ta och titta på ett antal byten med Kalle Kossila och återkom efter det, anser du honom inte kunna göra någon nytta i vårt HV i jämförelse med Reber, Lindbäck eller Kero då har vi minst sagt olika syn på det här spelet. Ge honom lite tid och han har till skillnad från Kero, Reber, Tikka och Lindbäck lite track record i ligan om man försöker sig på att vara lite diplomatisk.
Jag upplever det som att Lenc varit cementerad i de lägre kedjorna från start. Har inte fått en rejäl chans av Blomman. Tycker överlag att Blomman varit väldigt konsekvent med kedjorna de senaste omgångarna. Han har korrigerat lite i samband med skador, men med full trupp har han försökt spela samma kedjor, trots att resultatet bara blir sämre och sämre.
Tycker det är lite samma tendenser som hos tidigare sparkade och ifrågasatta tränare. När spelet sitter, då rör man runt fast man inte behöver. När spelet inte sitter och resultaten uteblir, då är kedjorna huggna i sten på grund av något slags hopp om att blir det bara kontinuitet i grejerna så löser sig resten självt.
Såklart har det funnits några centrar på marknaden, men betänk konkurrensen om dessa. Det är spelarnas marknad alldeles uppenbart. Vi är inte i något bra förhandlingsläge och oavsett vad vi tycker om det så kommer det att påverka våra chanser att faktiskt kunna signa någon vettig.
Jag menar också det att vi skulle aldrig satt oss i denna sits från början och att det var väldigt dumdristigt att gå in med den centersida man gjorde, men vad jag hört så var det samklang från AB, Sportchefer och Borgström själv att man skulle satsa på honom som vår förstacenter och att OFM skulle gå in som andrafiol. Det säger ganska mycket om de som jobbar nära laget och påvisar allt annat än den ödmjukhet man länge pratat om.
Angående Kossila så sa jag varken bu eller bä utan här är det du som drar slutsatser här. Kossila är en mycket bra spelare på denna nivån, men konstaterar att OFM gjort mer poäng än honom såhär långt och har, precis som Kossila, stått för ett gediget tvåvägsspel vilket kan tänkas motivera en andracenterroll för honom i HV baserat på det man sett hittills.
Men tanken att ha Borgström som 1:a var de flesta överens om härinne redan innan säsongen att det inte skulle hålla och de flesta har också varit överens om att det finns en övertro på Tikka och Måns lämplighet som centrar. Det är alldeles uppenbart att bristen på ödmjukhet fastnat inne i väggarna inne i HG.
Detta är sjukt, under de senaste 4 SHL säsongerna har man gått in med alltför dålig centersida och utan en riktig 1 center, vi lär oss aldrig. De är sjukt, Hult, nubben och abbot gått in i samma bur.
Återigen Borgström är inte vårt främsta problem utan det är avsaknad av alternativ.
Givet att ca 20-25 centrar gjorde klart med SHL klubbar i somras och HV inte lyckades landa någon, det är underbetyg om något.
Ser man inte problemet i detta blir jag föga förvånad över att det nu är panik deluxe.
Jag är fortsatt mycket nyfiken på bakgrunden till detta.
Tro mig det har inget med någon historik att göra!
Fröberg bytte till Luleå exakt vid samma tidpunkt som CA startade i HV71.
Alla vet att Luleå pga geografi och resor har det tufft att rekrytera spelare framför klubbar i den södra delen av landet.
Jag säger inte att Abbott agerat hundra procent riktigt inför säsong. Jag säger att han gjort det man kan förvänta sig av en sportchef när det gäller lag som går dåligt i BÖRJAN av en säsong. Vad som i regel är ett första steg för klubbar som krisar. Det andra naturliga steget brukar vara att sparka tränare.
Ett tips, så det inte blir jättelånga diskussioner och tusen inlägg i varje tråd : Utgå från det skribenten faktiskt skriver. I många fall, som att Abbott borde ha agerat tidigare, är vi ju överens. Nu handlade mitt inlägg om en annan sak och inte om huruvida Abbott borde ha agerat förr eller senare, eller huruvida hans värvningar är bra eller dåliga.
Fast nu handlar det ju inte om de centrar som fanns tillgängliga innan säsongsstart, eftersom HV valde att gå på den centersida som man hade och tyckte ju att det räckte. Det är centrarna som funnits tillgängliga under denna pågående säsong som är de jag åsyftar och det har inte funnit jättemånga rimliga alternativ.
Med det sagt så borde man insett det de flesta av oss härinne redan innan säsongen varnade för - att centersidan inte kommer att hålla. Tycker det är alldeles uppenbart att bristen av ödmjukhet sitter i väggarna i HG.
Du nämner Luleå som exempel. Ja de har mycket riktigt andra utmaningar när det kommer till värvningar, så som geografiska sådana. Finns alltid omständigheter och förutsättningar att ta hänsyn till, men antingen använder man de som ursäkt eller så inser man att man får kompensera sina bristande förutsättningar med andra lockelser.
Nu närmar vi oss OT big time, men just när det gäller kritiken till CA så borde den nyanseras och förstås utifrån hans situation och omständigheter. Gällande lagbygget är det undermåligt och trots förstärkningar under säsong och juniorer som tagit oväntade kliv så är det undermåligt.