Siffrorna på Alnefelt och Glifford är ju inte katastrofala i sig. Trenden dock bedrövlig. Ta bort deras fem första matcher vardera så är det nog i Dichownivå.
Så nuläget är riktigt illa. Sett över hela säsongen är det ändå inte jätteilla även om det är ganska dåligt i en jämförelse med övriga lag. Tycker det ligger som förväntat sett över hela säsongen för min del. Trenden dock!
Biel kanske kan tänka sig släppa denna herre så vi kan få hel finsk kedja rentav? Tänker årets siffror är ej jätte imponerande så. Visst hans sista 5 är inte tok dåliga dock. Åtminstone 1år har han och Borgy delat omklädningsrum.
Nu när Hugo P är tillbaka i Kalmar är vi nere i “bara” 15 forwards i truppen med alla tillbaka. Jag tror att Tikka får spela nu när Måns är borta. Sen blir det nog någon av Reber, AP eller Isaac i fjärde kedjan ihop med #26. Kero i tredjekedjan med två av dessa är väl troligt.
Tedenby måste / borde nog vara femtonde forward och HH fjortonde forward. Sen står det nog emellan WIN och Träff om den sista platsen när / om alla är tillgängliga. WIN kanske behöver lite tid men är ju annars en perfekt spelare i fjärdekedjan. Kan ju bli någon som försvinner också men Tedenby vill nog ingen ha så ev HH om det inte händer något “större”.
Övertygad om att träff återigen lånas ut för att man ska ha en mindre spelare på läktarn. Hansson läktaren. Tedenby 13e fwd, Sen botten 6 tippar ja på kommer bestå av win, brännan, kero, ap, tikka, Reber där beroende på vilket humör blomman är på för dagen avgör exakt vilka som spelar vart men skulle inte förvåna mig om det blir
Brännan - kero - reber
Win- tikka - ap
Vilket vore totalt hål i huvet men känslan lutar där åt
Lyssnade på Vita gula blå-podden. Ragnarsson tar upp problemen med att andrakedjan inte producerar. Han vill se AP på OSL:s plats redan till på torsdag. Bra spelare måste nyttjas är hans poäng. Det man får in på minuskontot kommer inte väga över det man går plus sett över tid. Han orkar inte heller med att folk försöker hitta syndabockar, nu i AP och att det skulle vara hans fel att HV förlorar bara för att han är tillbaka.
Spetsen finns där, men att den är riktigt bra, vill jag inte hålla med om. Och för att styrka mitt tyckande så.
Målvakterna, återigen står vi där med att vi inte har en 1:a målis
Vi behöver juniorer för stärka platser, där vi har tilltänka ordinarie som inte håller måttet
Vi lånar in, centrar, för att man inte har en den centern.
Den ständiga 4:e kedjan, ofantastiska fyran, ibland även svårt att komponera ihop 3:e kedjan
Att man så ofta faller igenom, man hittar sätt att förlora, eller skillnaden mellan topp presentation och lågvatten märke är högst anmärkningsvärd.
Jag vill inte sträcka mig dit förens man har sätt att dem utvecklas och ta ett par kliv ytligare som grupp, man får arbeta med det man har här och nu, påverka det som går. Då är dem bättre än nuet. Dvs kan dem börja med att hitta en nivå till som gör att man höjer sin lägstanivå. Hantera matcher som ex senast då jag tycker att 3-3 signerar så mycket av senaste årens misär.
Sen om det är beroende eller oberoende på AB, han ska sätta grunderna (en levande diskussion) Men till syvende och sist någonstans måste det också vara upp till spelarna. Även den en levande diskussion.
Jag tycker bara inte att det ges rätt förutsättningar för prestera. Det skaver. Ty inte lätt för AB. Sen ABs agerande i andra anseende, det är ju en sak.
Det kan jag köpa, utifrån att det hade onekligen varit intressant med en mer erfaren HC för den här truppen. Sen om det hade skördat frukt, ja det är omöjligt att sia.
Kanske att några poäng hade räddats med erfaren och smartare coachning. Men mer än så nej (gissar jag) då hade man behövt den där extra höjden med bättre grundspel, något att luta sig emot. Ja det kanske en ex Rönnberg hade löst men ändå hade han haft samma usla förutsättningar som AB.
Vi kollar på utfall för mycket. Hade vi varit topp fyra så hade ingen snackat om usla förutsättningar. Vi tycker olika helt enkelt. Testa med en riktig coach så tror jag ingen snackar om usla förutsättningar. Rönnberg hade gjort oss till topplag, helt säker.
Märkligt att spelare helt plötsligt blir så dåliga i HV.
Ja, vi har en god ekonomi. Ja, vi har en och annan bra spelare i truppen.
Men det är ju mer än bara det som spelar in.
Vi har den sämsta målvaktssidan i SHL (här var jag lite mer optimistisk inför säsong men många på forumet var direkt skeptiska till Alnefelt och Dichow. De visade sig ha rätt).
Vi är bakbundna i flera tunga kontrakt (Tikka, Seppälä, Tedenby, OSL, AP).
Vi har en bredd som egentligen inte håller för SHL.
Vi har en orutinerad tränare.
Jag är inte heller imponerad av Anton Blomqvist, men tränarfrågan är bara ett av många frågetecken. Det är inte enkom AB som är problemet, liksom det inte enkom är AP som är problemet osv osv. Med en annan tränare hade vi kanske kunnat klättra en eller två placeringar, men att HV skulle ha ett lag som skulle kunna slåss i toppen. Det är du nog ensam om att tycka.
Tyvärr så finns det ingen Rönnberg eller tangnes ledig. Ni som klagar så förbannat på Anton, visst inte något super resultat men bättre än tidigare säsonger, finns väll ändå någon struktur i spelet även om den ibland kan vara osynlig vissa matcher så känns det rent spontant att det beror på spelarna? i och med att det finns matcher där det tydligt finns struktur och en tanke? Har spelarna svårt att vara konsekventa och tålmodiga där? Klart Anton få ta skiten där också…
Vem vet blomman kanske blir nya Roger om några år om han får utvecklas och inte bli stämplad som oduglig efter en halv säsong med ett fuskbygge till lag. Sparkar man blomman så tappar jag allt hopp om HV och den nya “satsningen” uppåt.
Tycker tvärtom. Det är värre än tidigare om man tar i beaktande att truppen nu är bättre än tidigare säsonger. Så här bra trupp har vi inte varit i närheten av sen vi gick upp.
Vi har sämre struktur än tidigare, all statistik visar att vi är sämst i SHL på det mesta förutom PP. Borde haft färre poäng än vi tagit. Spelet i 5-5 är dåligt och det är oftast det som är viktigast.
Jag är definitivt inte imponerad. Tvärtom. AB är enligt mig underkänd och jag tycker statistiken och placeringen styrker detta. AB är bra och populistisk i intervjuer vilket jag tror påverkar en dels bild av honom som HC i HV.
Jag kan tycka att bredden håller i SHL. Då vi har en så sjukt stor trupp så är hälften bredd. Bredden nu är Reber, Kero, Isac, Träff, WIN, Måns, OSL, Tikka samt Seppelä, Hallquisth och liknande. Inte så illa.
Målvaktssidan var jag väldigt tveksam till och trodde den skulle vara botten fyra, troligen botten två och fick tyvärr rätt. Målvakterna i SHL har generellt varit svaga denna säsongen men nu är det kris i HV.
Målvakterna ihop med AB är ju vårt stora problem och där måste det till en lösning asap.
Det som också saknas i truppen, vilket ställer till problem för lagledningen och det tror jag hade ställt till problem för vilken lagledning som helst, är att det saknas en stomme i laget. Den bristen har HV lidit av i flera år.
Alla de lag som går bra i SHL och i slutspelet har ofta den gemensamma nämnaren att de har en drivande stomme av spelare som sätter standarden för vad det innebär att vara en del av laget. Detta underlättar för tränaren eftersom denne kan luta sig mot denna stomme i många fall.
Det blir aldrig så enkelt som att det är ett självspelande piano. Men det underlättar att spela på pianot om alla tangenter är på plats. Och det är de inte i HV.
Det är väl det som är en av grunderna till allt prat om kontinuitet. Vi har ju haft en lång period av en stomme ifrån en generation med snöret i spetsen som eg. var för bra för sverige men som stannade ändå.
Vi har varit för långsamma på att hitta kulturbärarna som är tillräckligt bra för SHL men inte försvinner utomlands.
Hemvändare i all ära men några måste finnas från säsong till säsong.
Tanken med de långa kontrakten måste ju varit kontinuitetdrivet, däremot fel att först skriva långt innan säker på att pusselbiten passade för ändamålet.
Har hopp om Liljander på den punkten.