Lagbygget 24/25

Ragnarsson säger det väldigt bra i Vita, gula, blå.

Han skiter i om juniorer blir bättre av att spela i allsvenskan. De bästa måste spela. Om det så bara handlar om att det ger oss en liten, liten högre procentchans till att vinna.

Hansson eller Tedenby ska inte ens vara en diskussion. Båda två försämrar våra chanser att vinna.

13 gillningar

Woord!!

De sa också att Tedenby dominerade på träningen igår.

Ja, det kanske Teden gjorde? Var ju inte som att Carl sa att Tedenby borde spela i förstakedjan av den anledningen…

Nej, det sa de inte.

Vill inte se Tikka mer.
Vill inte se Teden mer.
Vill inte se Hansson mer.

Sälj. Bänka. Låna ut gratis. Gör vad som helst, jag skiter i vilket.

Första och andra intakta och en tredje med Kero som center, forwards går det dribbla med där…

Träff eller HP, eller varför inte båda. Kero litar jag på löser det.

Fjärde? WIN i alla fall, sedan måste någon annan center in, jag skiter i vilket för det kan inte bli sämre… En junior? Gärna. Någon från Allsvenskan? Absolut. Plocka in från Liiga? Ja, dom kan få Tikka gratis…

USCH!

6 gillningar

OSL ska ju in på fyra kedjor. Så där har vi lite att spela med om Brännan, Reber och Kero inte funkar. Men initialt. Ja, tillbaka med Träff och Hugo direkt.

Förklara för Hansson och Tikka att det är slutlekt i HV och att de inte kommer spela en sekund till, och att de därmed är fria att börja söka sig till andra klubbar. Med Teden kan man ha ett snack om att det inte lär bli många minuter till den här säsongen, men att han fortsatt har chansen att täcka upp vid behov.

Tills vidare
Ang-OFM-Lenc
Luoto-Borgström-AP
Reber-Kero-OSL
WIN-Brännström-Träff
HP/Tedenby

De hetaste spelarna i botten 6 kan man rotera med under match och bilda en ny kedja. De som fortfarande är iskalla loggar bara några minuter och bänkas lagom till mitten av andra, början av tredje.

4 gillningar

Ser att tjecken Martin Hanzl (lillebror till Robin Hanzl i Malmö) lämnar Sport i Finland. Rätt hyfsad, renodlad center. Kan ju va nåt om inget annat finns. Och sen in med Borgman och skicka Engsund till Luleå.

3 gillningar

Det måste in centrar!

Lenc-OFM-AP/Ang
Luoto-Kero-Borgström
Osl-Ny-Reber
HP/WIN-Ny-Träff/WIN

Bänka, Tedenby, Brännström, Tikka och Hansson. Har jag glömt någon forward?

Det måste värvas centrar. Jag struntar i om det är från allsvenskan. Köp loss dom. Med två centrar in löser man flera problem. Djupare och bredare centersida, Tikka nöter bänk. Borgström och Reber kan spela vinge. Beroende av kvalitet avgör var Kero spelar. Det bästa hade varit en grym center och en som gör jobbet varje match till 4e. Det borde även gynna OFM.
Hade gärna sett att dom värvar en ytterforward som kan hota för tredje som ökar konkurrensen där.
En ny målvakt vill jag se. Kanske dansken är lösningen, men det blir en chansning. Jag tror inte Ahlnefelt har skallen för ett kval.
Osl har varit kall den här säsongen. Men han gnuggar på i det tysta och försöker göra det bästa som går, fast att spelet inte stämmer.

3 gillningar

Efter ännu en natt med dåligt med sömn och mycket funderande på HV71, står det klart att man måste ändra och röra om i laget.

Backarna först. När Day kom hit, spelade han oftast högerback och parades ihop med Alsing ibland, Engsund ibland och Fransson ibland. Det gick skit. Sen fick han spela vänsterback med Sjöholm till höger. Då spelade Day sin bästa hockey trots att Sjöholm ibland var bristfällig. Återgå till detta och sluta med att experimentera med Viggo.

Forwards. Ang har tagit över dirgentpinnen i sin line så att Mølgaard försvinner. Ang kör sitt race, hämtar pucken i egen zon, åker upp med pucken, tar typ två varv i anfallszon innan han på ett eller annat sätt blir av med.
Luoto gör egentligen samma sak. Och Borgström. Och Petersson. Alla ÅKER ishockey, man spelar inte ishockey. Så länge inget nytt folk kommer in, får man ruska om laget och ändra.

Glifford/Alnefelt/Dichow (vet fan inte vem som ska stå i mål)

Alsing, LaLeggia
Day, Sjöholm
Engsund, Hallquisth
Seppälä

Borgström, Kero, AP20
Lenc, Ang, OSL
Luoto, Mølgaard, Träff
Brännström, Reber, WIN
Tedenby

Ahhh…det är fan inte lätt att formera ett LAG med de spelare vi har nu.

6 gillningar

Håller med i det mesta.
Tittar man på när Ang tar en åkning i anfallszon så ser man att det inte är helt enkelt för honom. De andra forwards gör sig ofta mer eller mindre ospelbara.
Om det är motståndarna som är bra på att plocka bort dom eller om de “gömmer” sig låter jag vara osagt.

1 gillning

Kändes lite som att övriga forwards ofta “gick på mål” för att störa, men blev stående där alldeles för länge och på så vis förblev ospelbara eftersom de hade uppvaktning av motståndare. Och det gjorde ju inte heller någon direkt nytta, för det kom ju aldrig några skott från Ang.

1 gillning

ANG 3 skottförsök, samtliga i block.
OFM 3 å 3 på mål.
Lenc 0.

Inte direkt lysande av den linan.
Lenc är väl den som helst ska komma till avslut…

Forwards utifrån “lämpliga roller”

Borgström-xxx-Ang
Luoto-OFM-AP
Lenc-Kero-yyy
Brännström-zzz-OSL
WIN

Kan tänka mig att yyy är någon av våra juniorer som är hetast för tiden men till xxx och zzz behöver vi två spelare som kan ta respektive roll.

xxx komplett tvåvägscenter, behöver inte leda laget poängmässigt men vara skicklig nog för att bära upp kedjan defensivt.

zzz snabb, bra tekare och säker i positionsspelet.

1 gillning

Vill med se Ang och AP byta plats, tror AP hade gynnats av att behöva ta mindre defensivt ansvar och Borgström hade gynnats av Angs fart. Gärna med en ny center såklart.

2 gillningar

Helt enig, jag föreslog nog t.o.m det under förra matchen att få se Ang med Borgström.

Borgy och Ang kan nog skapa ytor åt varandra - beroende på vilket humör AP20 är på så kan jag också tänka mig AP20 + Ang + Borgy i samma femma.

Våga experimentera lite nu - men Ang + Borgy , definitivt .

Kanske kan Brännström in där och hålla i pucken och skapa ytor (ja, jag vet att vissa tycker så himla illa om honom, men han är faktiskt bra på att hålla i pucken även om han inte direkt glänst i poängprotokollet)

2 gillningar

xxx= Tedenby
zzz = Tikka
nåt mer du undrade ? :smiley:

2 gillningar

Har egentligen inga jättestarka åsikter om hur man ska formera topp 6, mer än att dessa spelare bör vara Ang, AP, Borgström, OFM, Lenc och Luoto. Sen tycker jag Zicos förslag med Kero upp som center också är spännande.

Det viktiga för mig nu är att Blomman börjar matcha laget rätt.

I gårdagens måstematch ligger både WIN och Tikka på över tio minuter. Hansson och Tedenby (som bytte av varandra) ligger på närmare tio ihop.

Det är tok för mycket istid på den här typen av spelare.

Fjärdekedjan, vilken den än nu må vara ska spela max 3-4 minuter. Med tanke på vår usla bredd är jag också öppen för att rulla på tre kedjor från period 2 så vi kan minska fjärdekedjans istid ännu mer. Visst, en jäkla risktagning. Å andra sidan. Bara 14 matcher kvar av serien, och det enda det handlar om just nu är att undvika kval.

Slutspelet “där allt kan hända” är redan här. Det finns inget värde i att matcha försiktigt längre. Frågan är som jag redan påtalat om Blomman fattar det.

5 gillningar

Vet inte hur man ska formera laget egentligen det känns som det saknas ett par forwards och en offensiv back. Fisken är stabil men är för mig fortfarande en 3:e center. Lenc är 3:a med. Tycker Ang får för lite skicklighet runt sig till skillnad från PP. Nu tror jag inte man värvar mer så vad ska man hitta på?

Att Träff och Hugo P inte spelar före Brännström är för mig en gåta. Reber fick ut mer som center han har vart blek sista tiden. OSL såg ändå spelmässigt het ut på slutet.

Alsing har gått ner sig på slutet. Day får inte ut mål framåt utan mål bakåt med slarviga pass. Laleggia är ändå stabil han bidrar med poäng.
Engsund, Seppälä och Sjöholm är ifos defensiva men totalt urusla offensivt. Herregud vad dåliga dom är när skottläge ges få pucken på mål etc.

Louto Borgström Ang
OSL Fisken AP20
Lenc Reber Träff
Win Kero Tedenby/Hugo P

Kommer aldrig hända.
Men men, bort med dököttet. Allt av det.

Louto-Kero-Borgström
OSL-OFM-AP20
Lenc-Ang-Nordmark
HugoP-Reber-Träff (tuta å kör pöjkar!)
WIN

Tror inte alls på det där “gamla” med en tung 4de lina. När funkade det sist?
På 90-talet?
Nej, en ung och ettrig lina med order om full fart, korta byten och istid från 5-6 min och uppåt beroende på matchbild.

2 gillningar