Lagbygget 24/25

Fel på kedjorna, coachen, eller avsaknad av ett bra spelsystem?

Sämst i 5-5 beror nog tyvärr inte på kedjesammansättningen utan på något annat djupare än det.

Sen kan kedjesammansättningen också vara dålig som så mycket annat AB inte lyckas få ordning på.

När jag kollar träningar, ser jag en tydlig bild hur man vill spela sig ur egen zon, hur man ska spela sig genom mittzonen och spela sig in i anfallszonen och sedan komma till avslut. Och det ser oftast riktigt bra ut.

Problemet är att när det blir match…då gör man inte så. Man blir stillastående, dåliga passningar, nån annan försöker rätta till fel som orsakats av någon annan. Det blir kaos, indianare, fel åkningar mm mm.

I motsats till dig tror jag kedjesammansättningen är viktig. Eftersom Borgström producerar svagt i 5/5 spelet som center, ska man skicka ut honom på en kant.

Ang tar hand om pucken hela tiden varvid OFM åker “sysslolös” mest hela tiden. Med det manskap vi har, borde Ang kanske gå center och därmed separeras från Fisker.

Vaska om, prova nåt annat. Min största kritik mot Blomqvist är att han INTE GÖR NÅNTING när matcherna börjar glida oss ur händerna. Det enda jag sett är att han igår skiftade 20 och 27 ett par byten i slutet av andra och några byten i slutet av tredje.

Gör nåt för fasen. Stå inte bara och skäms. Kör Borgström som vinge, kör Ang som center, flytta upp Kero. AGERA!

17 gillningar

Handlingsförlamningen är total. Istället har Tikka, Teden och Sjöholm skickats in i kritiska lägen.

Men jag tror också att bristen på förmåga att slå pass på bladen är avgörande. Vi är sämst där och det gör att det går lite långsammare hela tiden, motståndarna hinner läsa och agera och då ser det ut som att inget fungerar. Nånstans där måste man bänka och spela hårt på de få som klarar nivån sista halvan av matcherna. De som stoppar in energi och får ut nåt av det. Tyvärr är det lite för få, men vissa spelare är ganska lätta att välja bort först.

Att rulla vidare med allihopa när det är håglöst och energilöst, ger bort matchen till motståndarna utan kamp.

Håller med dig i det mesta. Menade bara att det inte var det viktigaste. AB sköter det lika dåligt som det övriga troligen.

Han är inte matad för detta uppdrag och då kan det t o m bli värre när han agerar tyvärr än inte agerar. Han fixar inte detta, det är den bistra sanningen.

Klart att vi kan skicka in ytterligare tre stjärnspelare och hoppas det löser sig trots AB men skulle inte vara säker på att han ens fixar det då.

Tycker denna kedjan varit ganska svag det senaste och jag håller med om din beskrivning.

Testa Ang som center med Lenc bredvid sig och sen någon som kan hitta fria ytor och vara målskytten. Ang är nog en sån som hade kunnat få det att funka för Foppa i SHL t.ex.

Någon av Engsund, Sjöholm eller Seppälä är på isen 40-45 minuter per match. Kolla vilka som är inne när vi blir fast i egen zon. ALLTID någon av dessa. Kan de inte få ut pucken eller slå en vettig passning så är det klart att 5 mot 5 spelet blir otroligt lidande. Det är bara Alsing och Laleggia som klarar att sätta igång spelet.

2 gillningar

och Day. Jag älskar honom.

Mina fem cent:

Ta hem Fransson och Träff !

Spela OSL så fort som möjligt.

Sätt ihop Borgström och Ang med Brännström för att få igång Brännström som är bra på att hålla i pucken och skapa ytor. Det kan bli en giftig femma om experimentet slår väl ut .

Scrambla lite men försök att få balanserade femmor. Inte för många långsamma i samma femma o.s.v.

Detta kanske är självklart men :
Låt varje femma & spelare bli personligt ansvarig för resultatet - om de spelar 0-0 eller går minus eller plus. Checka av efter matchen vad som gick fel och vilka som var ansvariga.
Om en spelare gör dåligt ifrån sig så byt in en annan - vi har ju Hansson , Win, Tedenby, Hugo P m.fl. att switcha mellan i bottensegmentet

Var lyhörd för när spelare verkar slitna eller skadade och använd spelarmaterialet så klokt man kan.

Bänka Tikka

5 gillningar

Det funkar kanske bara bra mot vårt eget, obefintliga, passiva mög till försvarsspel? :slight_smile:

7 gillningar

Ah jag skulle säga detta också. Man kan ha klart för sig hur man vill spela och göra det bra på träning eller stundtals under match. Och jag håller inte med om att vi inte har ett eget spel. Men det räcker inte att ha ETT eget spel. Man måste kunna ställa om när motståndarna ställer om. Det finns liksom alltid en motståndare som har en omvänd agenda. Känns som det är där det faller.

1 gillning

Jag säger så här: Sätt in valfri hungrig junior, i varje backpar. Ihop med en rutinerad.

Likaså i kedjorna.

Hungriga juniorer MÅSTE kunna få fart på vad vi BÖR kunna kalla stjärnor.

Glifford i mål.

#29-#18
#38-#44
#66-#74
Resten kan vara backup eller någon annanstans. Kaski är väl ett wildcard kanske. En förbannad Sjöholm i vissa lägen.

#19-#16-#88
#46-#24-#20
#27-#39-#75
#17-#9-#40
#71#77

Jag vet inte varför, men en taggad Herman Träff , som skapar ytor till en puckskicklig Kero.

En Luoto som kan få Fisken och AP att producera.

En Ang, som kan få Reber att lyfta sig igen… han kanske inte kan lira center…? Lenc kan göra sitt, både att störa målvakt, men även kunna peta in något själv och göra något extra.

Hugo Pettersson som center? I en fjärdekedja, som bara ska spelas för att avlasta övriga. En Brännström, som säkert kan hålla lite puck. Någonstans vill jag tro att OSL kan komma tillbaka och vara en liten joker. Personligen trodde jag på honom. WIN och HH . Går väl att experimentera med de fem som är “längst ner”.

Notera att: Engsund, Seppälä, Tikka och Tedenby i detta lag inte ens existerar.

Plocka upp generalen Christoffer Persson från J20 och se till att han får spelarna att visa samma ilska när de sprutar snö på vår målvakt. Kombinerat med förmågan att få ut energi från juniorerna och de yngre, i samma veva!

De gamla rävarna måste lyfta sig nu, juniorerna får visa vägen!

7 gillningar

Intressant, det kan nog funka.

Okej, då det inte verkar som det kommer nått nyförvärv så tycker jag att vi behöver optimera kedjorna så vi kan få lite secondary scoring och inte bara förlita oss på 1a och 2a kedjan. Med det sagt, plocka hem våra juniorer är ett måste.
Kanske att kedjorna hade kunna se ut såhär

Luoto Borgström HP
Träff Ang AP
Lenc OFM Reber
Brännström Kero OSL/WIN

Sen fortsätta med pp som förut då det funkar bra!
Sen om vi behöver jaga så köra på 2-3 kedjor med dom hetaste spelarna för dagen.

Backarna då, bort med våra ”defensiva pjäser” och kör på 6 backar.

Alsing Fransson
Laleggia Hallqvist
Day Viggo

4 gillningar

Truppen vi har är ju bra och ska inte ligga i närheten av en bottenstrid. Måste ju vara något fel när så många är så dåliga men ex varit mycket bättre någon annanstans. Alla experter är ju eniga om att efter Abbots nya femma in att vi har en trupp som ska ligga högre upp. Målvakterna har ju varit OK sett till vad man befarade.

Tittar man på ex Örebros trupp så hade vi ju varit tokiga om vi haft den truppen här. Vi har ju allting i truppen förutom grymma målvakter och SHLmässiga coacher.

Har svårt att se att man skulle peta in HP och Träff i toppkedjorna, jag hade velat se
Luoto-Ang-Borgström
Lenc-Fisken-AP
Brännström-Kero-OSL
Träff-Önerud-WIN

Noll minuters spel på Tikka och Hansson Tedeny kan få ett par minuter.

4 gillningar

Vi har ju testat två toppkedjor en bra stund nu och visst, dom gör jobbet nästan varje match men blir ju sjukt trubbigt botten sex…
Sen hade det varit intressant att se vad junisarna hade gjort ihop med toppspelare istället för med tikka och Teden…

2 gillningar

NEJ DEN ÄR INTE SÅ JÄVLA BRA SOM DU PÅSTÅR!!!

Vi har bara två femmor som kan producera!!

1 gillning

Hade gärna haft honom som assisterande i HV faktiskt.

Det är heller inte så jävla dåligt som du försöker få det att låta.

1 gillning

En sak är säker. Åker HV ut kan vi snabbt analysera det att föreningen agerade helt tvärtemot konkurrenterna när vi pratar om ledarskap.

1 gillning