Problemet är att vi har 15-20 spelare som är större tillgångar för motståndarna än vad dom är för HV71! Det här jäkla fuskbygget måste rivas från grunden, det kommer aldrig komma något gott ur denna missmatch till spelargrupp. Hur man kan uppträda så fruktansvärt uselt, oengagerat och tamt som man gjorde igår är för mig fullständigt oacceptabelt och ett hån mot både klubbmärke och oss som troget och naivt fortsätter hoppas!
All heder till er i tifogruppen och alla som står på läktaren match efter match ni är dom verkliga hjältarna och det är ni som ändå gör att jag vågar tro på en framtid!
Föreställ dig själv att din chef kommer med tusentals krav men sedan händer ingenting oavsett om kraven efterlevs eller ej.
Kunderna bli alltmer missnöjda och ni närmar er konkurs, ändå händer inget. Tillslut drar man från arbetsplatsen eller blir apatisk.
En av få spelare som vågat kritisera den inkompetenta ledningen tidigare var uppsatt som extraspelare.
Förvisso sant men tv-pengarna kommer att bli mindre och det är svårt att veta hur lojala vi är i HA. Om AB och BL är kvar även i HA (vilket är troligt) så kommer jag ta ett sabbatsår eller mer om så krävs.
Känns lite väl drömmigt. I HA blir det nog varken Pilut, AP eller Brännström. Tveksamt på Tedenby. Står det inte 300k brutto i lönekuvertet så pensionerar han nog sig med.
Skriver vidare på tankar jag precis sket ur mig i matchtråden.
Blomman har kört fast sedan länge. Han är helt låst, fått tunnelseende. Det finns inte en chans i helvetet att han kan vända på det här. Det normala nu, när allt är skit och åter skit, så är det enda logiska, egentligen som det varit under hela säsongen, att ta ett steg tillbaka, sätta ihop våra bästa spelare, ge dem så mycket istid som möjligt, samtidigt som man bänkar eller spelar våra usla spelare minimalt.
Identifiera topp 6:an. I mina ögon, i de flestas ögon: Ang, Moelgaard, Kero, Borgström, Luoto, AP. Försök hitta två vettiga kedjor av detta. Lenc kan man testa vid behov då han bevisligen haft stäm från och till med Moelgaard och Ang.
Identifiera botten 6. Reber, WIN, OSL, Träff, Hugo Pettersson.
Identifera vilka spelare som helst inte ska spela: Tikka, Tedenby, Brännström.
Rör om i topp två-kedjorna och topp 4-kedjorna tills du hittar rätt. Ge fan i att försöka få dem att spela efter Blommans icke-system. Blomman ska helst bara stå med armarna i kors och vara tyst.
Det är vår enda chans, förutsatt vi inte sparkar Blomman.
Vi kan nog lugnt konstatera att målvakterna de senaste åren varit en ENORMT bidragande orsak ti … OJ whoops. Där släppte jag in en puck från blå med full sikt.
Jag vet inte hur många gånger det går att konstatera följande:
Om en organisation gång på gång inte steppar upp för att möta upp förväntningarna hos de mer högpresterande personerna, så kommer de högpresterade till sist sluta bry sig. Det kan till och med vara så att de aktivt börjar sabba sin miljö för att bli av med sina kontrakt.
Om man till exempel konstant har en målvakt som torpederar matcherna och organisationen inte byter ut den, varför ska man själv bry sig? Det spelar ju ingen roll vilken insats man gör eftersom man “belönas” lika mycket som den dåliga kollegan.
Jag är övertygad om att de usla insatserna vi ser av topp-presterarna är för att det slutat bry sig. Det kan ju till och med vara så att de börjat avsky några av medspelarna för att de är i samma lag. Man vill liksom inte se fejset på den som match efter match efter match sabbar vinstmöjligheterna men likväl får samma förtroende av tränaren.
Det enda sättet man kan markera är att skita i allt. Och då belönas man med bänkning. Vilket i sin tur bekräftar hur sjuk organisationen är, eftersom de katastrofdåliga spelarna aldrig bänkas eller byts ut.
Har sagt det hela tiden. Den lugnaste och tryggaste målvakten vi har är Glifford. Men han har fått betydligt färre chanser än de andra beroende på ålder och lönekuvert. Lätt att peta en junior. Men är det nån vi ska satsa på är det Olof.
Jag inser oxå att vi inte har stora chanser i ett kval men sätt då in en kille med HV-hjärta i buren. Han har inte varit sämre än någon av de övriga. Dock betydligt bättre periodvis. Störst chans att bli hjälte!
Med tanke på den tombola vi kör med Alnefelt och Dichow, vilket jag knappast tror stärkt deras självförtroende, föreslår jag att man slänger in Glifford nån match nu i slutet. I ett best case spikar han igen, och vips kan vi kanske ha en målvakt till kvalet.
Tror dock lite som Papa att det kommer spela mindre roll vem som står. Vi kommer åka ur, delvis pga av svagt målvaktsspel. Men som 15.48 är inne på. Glifford är den som visat upp absolut högst nivå den här säsongen. Kan han komma in i zonen igen. Ja, då kan det bli bra, eller bättre åtminstone.
Att låta Dichow och Alnefelt “tävla” om det nu de sista omgångarna tror jag nämligen är en dödfödd idé. I alla fall sett till hur vi “hanterat” målvaktsfrågan den här säsongen och hur vi låter dem ”tävla” nu.
Svårt detta, men jag är lite sugen på att testa Glifford igen. Han gjorde ändå 8-9 bra matcher i rad. Ingen av de andra målvakterna har gjort mer än kanske 2-3 bra matcher i rad. Men jag är såklart medveten om att tiden är oerhört knapp att spela in en förstamålvakt. Men jag skulle ändå ge Glifford två matcher till att börja med, och sen utvärdera inför de två sista.
I mitt huvud beror Monténs osäkerhet på att han var där som proxy för Lindbom. Varför skulle man annars plocka in honom helt utan meriter och sedan kicka honom rekordfort och ta ned Lindbom i båset?
Varför tog man in Davidsson? Varför tog man in Nubben? Varför Stillman/AB?
Jag sätter nästan alla mina hockeslantar på att det mest ödesdigra beslutet HV gjort efter HA var att ta tillbaka JL till klubben.
Det vi ser i dagens lagbygge är fortfarande till stor del svallvågorna efter JLs framfart som klubbdirektör