Lagbygget 24/25

Ja, men vi har ju på pappret inte SÅ dåliga spelar… Jag menar brännström, ingen poäng på 20+ matcher? Vad är det om? vad är det som är fel? något är riktigt knasigt.

1 gillning

Kanske på pappret men inte i verkligheten. Du säger det själv 0p på 20+ matcher.

Men är laget verkligen så bra på pappret som alla påstår? Vem har bestämt det? Bara för att varje spelare är överbetalda och har sjuka löner behöver ju inte betyda att dom är bra. Halva laget håller ju inte ens i SHL sen har vi spelare som Tedenby, Brännström som har 50 matcher utan poäng typ.

4 gillningar

Kravlöst heter det!

Jo. HV har så dåliga spelare på pappret. Det är ju det som är problemet med hela föreningen: de tycker att de på pappret har bra spelare och laget därför borde fungera bättre.

Och det beror på att ingen i föreningen verkar veta vad ett bra lag innebär. Det är ju ingen som vet vilket sorts “bra” de behöver på pappret eller vilken kombination av egenskaper som utgör ett bra lag. Det är som om jag skulle bygga en bra utbildingsmiljö på universitetet och anställer de dyraste och mest framgångsrika forskarna. Ja, det är bra PÅ FORSKNING på pappret. Men de är inte nödvändigtvis det minsta bra att skapa en sammansvetsad och pedagogisk utbildningsmiljö. Faktum är att de inte ens behöver vara bra på pappret vad gäller dessa saker. De kan till och med (om man gör lite research) vara ökända för att knappt gå att ha i möblerade rum för att de enda det klarar av är att bry sig om sin egen forskning.

Vad är det “på pappret” som är bra? Att man gjort en massa poäng något år tidigare? Jaha? Det kanske berodde på att det fanns andra i det laget spelaren kom ifrån som var fantastiska grovjobbare och hela tiden peggade upp för andra spelare.

Jag har varit inne på det i ett annat inlägg. En dipp ett eller två år = något kan vara tillfälligt otur. En dipp på fem år = ledningen är för dålig att bygga lag. Faktum är att man är så dåliga på att bygga lag att man under denna tid aldrig lyckats skapa en basal uppställning som tillsammans som lag blir bättre än summan av individerna.

Inte nog med att man inte kan balasera ett lag. Man kan inte ens fixa basala och rättvisa lönekriterier. Bland de mest välbetalda har vi en f d toppspelare som mest är grinig och kanske gör en bra insats 25 % av sin matcher; en spelare som knappt kan stå på skridskorna; en spelare är så långsam och ineffektiv han denne är inne på kopiöst många baklängesmål. Jag är ledsen, men så bygger man inte lag. Det räcker inte med att man skriver upp personer med diverse meriter på en lista.

6 gillningar

Ett ännu större problem är att ledningen verkar tro att vi har rätt headcoach och rätt coachstab.

Det är ju grunden och ganska lätt att lösa om man vill. Då blir ju spelarna samtidigt mycket bättre och laget likaså.

1 gillning

Ok, om vi byter coachstab, vilka skulle du vilja se. Varken Robert Ohlsson eller Klas Östman kommer att hoppa på. 100 % säkert. Tycker det vore intressant att veta.

Det ligger inte på mig och det argumentet är som vi varit inne på tidigare här i forumet lite löjligt att komma med. Kräva namn på nya tränare, ass, ordförande, spelare, styrelseledamöter och liknande så fort man inte är nöjd med någons arbete.

Vi har haft hela säsongen på oss så problemet är nog tyvärr inte vem som ska komma in utan att ledningen tycker AB är bra och inte vill byta. Så de verkar inte ens leta utan förlänger istället.

Jag tror personligen inte att det blir sämre om vi låter Beech ta över helt eller BL själv. Handlar om denna säsongen ut. Kan inte bli sämre i alla fall.

Jag tror ex ingen i Brynäs trodde att Ekman och Boumeddienne skulle komma in. Finns många exempel. Tycker man dock kan konstatera att vi inte är bra coachade och att laget inte presterar utefter kapacitet.

Så lite chockterapi kan nog behövas och inte spela rysk roulette med föreningens elitstatus.

2 gillningar

Ja. Namnet spelar nog mindre roll när det handlar om en så kort period som ett kval.

Tror mer det handlar om att BLI AV med Blomman än vem som ersätter. Vi behöver chockterapi, som du skriver.

Beech, Christoffer Persson eller nån märklig Bom-Bom/Ekman-lösning. Spelar mindre roll.

Vi måste chockstarta liket innan det är försent.

9 gillningar

Chuck Norris-style chockterapi som behövs?

5 gillningar

Det är nästan obegripligt att klubbledningen i den heliga kontinuitetens namn inte har agerat och avskedat Blomkvist. Nästan ännu värre är att om det blir degradering så skall alltså samma HC och obefintliga spelsystem leda laget till SHL igen, tror på det den som vill.

5 gillningar

Hela den här grejen med att fridlysa någon är så obegripligt absurd så man undrar var detta kommer ifrån och varför? Vi är bevisligen urusla trots bra värvningar och ett bättre lag än tidigare säsonger. Ändå ser det värre ut än någonsin.

Vi diskuterar olika spelares tillkortakommanden och konstaterar att de är dåliga och liknande. Vi måste ju också stäla oss frågan, varför är de så dåliga? Spelarna har ju inte varit så usla tidigare. De hade varit mycket bättre i ett välorganiserat bättre coachat lag.

Att AB tappat laget syns från ett flygplan och jag förstår detta. Ha en gapande inkompetent yngling som yrar om saker han inte är kapabel till är ju inte inspirerande direkt. De som ligger bakom den totalt sinnessjuka förlängningen och fridlysningen borde lämna föreningen omedelbums.

Spelet är så illa i 5-5 så det är pinsamt. Hälften av matcherna är i stort sett avgjorda efter en bedrövlig förstaperiod där vi kommer ut med huvudet under armen. AB är den sämsta coachen vi haft sedan Randy Edmonds och just den coachen fridlyser vi! Hjälper inte vilka spelare vi har med en sådan inkompetent coach.

Vi måste göra något nu men alla verkar helt handlingsförlamade och med en fridlyst i båset som ständigt letar nycklar och yrar på i intervjuer, noll koll tyvärr. Jag tror att AB är så kass så han skulle kunna få oss degraderade. Att han i så fall ska följa med ner är ju något som inte går att ta in ens.

1 gillning

Såhär. jag tror ett väll ihop satt lag med en tanke bakom varje spelare med mindre individuellt skickliga spelare hade varit bättre än raka motsatsen som vi har. Alla lag i SHL har bättre LAGBYGGE än HV. Kolla Malmö bara.

1 gillning

Det har varit fyra play out kval sedan detta infördes till säsongen 20-21, de fyra degraderade lagen, HV, Djurgården, Brynäs och Oskarshamn skiftade HC till första säsongen i HA. Nästan allt pekar just nu på att HV degraderas till HA om några veckor och att man då skulle fortsätta med Blomkvist i HA känns ju så galet och tondövt att man inte tror att det skulle vara sant.

2 gillningar

ja tänk om HV ändå kunde ha/haft en så bra sportchef som de haft de senaste åren…

1 gillning

Var inne i APs tråd där det återigen diskuteras om hur vi får igång honom, vilken omgivning m.m.
Men tänkte att inlägg om potentiell uppställning får hamna här istället… I min värld är AP för skicklig för att lämnas utanför eller som extra i ett kommande kval. Han behöver spela så jag funderade, kanske kan man göra något sånt här:
19-16-20
46-24-27
75-39-40
17-26-88
71

Där Kero får ta ansvaret och AP och Borgy släpps fria på varsin vinge. Tycker även det funkar neråt i laget. Luoto ger lite ytterligare spets till Fisker och Ang. Lenc och OSL lirade rätt bra ihop stundtals förra säsongen, skulle de kunna hitta kemi igen med Reber som C?
4e är vad det är, lider lite med Träff som förtjänar bättre omgivning.

1 gillning

I detta läge tycker jag faktiskt man måste våga att testa något annat, för det funkar uppenbarligen inte nu. Jag skulle nog vilja testa följande.

Borgström, Kero, AP20
Luoto, Ang, Träff el Reber
Lenc, Mølgaard, Stål-Lyrenäs
Brännström, Tikka, WIN

1 gillning

Reviderar för att bli av med post 26. In med Reber där. Ja han torde inte spela center. Men 26 torde inte spela alls. Så kan ju bara bli bättre.

Jag håller inte med. Reber väger alldeles för lätt när det hettar till med kval. Tycker Tikka var bra igår. Han är den han är, har den lön han har…och han är fan så mycket jobbigare att möta än Reber.

Spelar han som igår, blir han en tillgång defensivt.

4 gillningar

Den första köper ja. Men inte i övrigt. Tikka må ha sina styrkor, men dem visar sig alldeles för sällan så att det väger över till ett nej. Han har på sin höjd chans att uträtta något positivt i enstaka matchen. Men det räcker inte för att gå in och göra skillnad i ett kval övertid.

Han är en tillgång, ja för motståndarna ja. För varje dag som går är vi EN dag närmare då Tikka inte bär HV-tröjan längre.

Till syvende och sist, så får man bara svälja. Vi är i det läget nu där man nästan skiter i vem som spelar och hur det ser ut. Bara vinn. Man liksom orkar inte längre. Ändå diskuterar man. Den här relationen påverkar.

1 gillning