Lagbygget 24/25

Tror det va?

IKO är dessutom hans moderklubb. Inget svårt val att hellre gå dit än till oss.

Tror inte att en sådan prestigevärvning som Engsund kommer till oss. Han kommer säkerligen följa med ner i HA.

Jo det stod mellan oss och dom, men IK pyntade upp rejält över fem år, vårt förslag var något kortare.

Vi är väldigt “baktunga” just nu. Det vill säga kollar man på våran trupp så har vi väldigt många spelare för tredje- och fjärde-kedjan. Många av dessa börjar även ticka upp i ålder och jag tycker att man borde försöka rensa en aning och göra plats för lite bättre “prospects”. Vi har även flera utländska spelare med flashiga namn och cv:n samt ett lönekuvert som återspeglar detta. Det man dock faktiskt får ut av dessa spelarna är inte lika upphetsande för oss eller HV71. Allt nedan är baserat på om vi håller oss kvar i SHL. Åker vi ut och hamnar i HA så ser det såklart helt annorlunda ut.

Bryta eller inte förlänga kontrakt

• Oliver Kaski (ej förläng)
  • Kalle Maalahti (ej förläng)
  • Jonas Nättinen (ej förläng)
  • Joni Ortio (ej förläng)
  • Nick Shore (ej förläng)
  • Colby Sissons (ej förläng)
  • Fredrik Forsberg (bryt kontrakt)
  • Herman Hansson (bryt kontrakt)
  • Måns Lindbäck (bryt kontrakt)
  • Olle Strandell (bryt kontrakt)
  • Åke Stakkestad (bryt kontrakt)
  • Mattias Tedenby (bryt kontrakt)

Kommentar: Många namn här ovan är ganska självklara, framförallt vad gäller de spelare vi inte bör förlänga med. Vad gäller spelare vi bör bryta med. Flera/Alla av dessa spelare borde vara relativt enkla att hitta en lösning för.
Fredrik Forsberg behöver en nystart någon annanstans och har intresse på sig från flera klubbar redan.
Måns Lindbäck gör det okej men han fyller ändå snart 28 år och är inte längre någon ung talang. Har inte utväxlats nämnvärt sen han kom till HV71. Måns kan säkert vara intressant för toppklubbar i HA eller hos det lag som avancerar uppåt från HA till SHL. Var väldigt populär i hårdsatsande Södertälje.
Olle Strandell ryktades lämna tidigare under säsongen men en skada satte stopp för det.
Herman Hansson har ledaregenskaper men det är ungefär där det stopp på SHL-nivå. Att leda ifrån läktaren/extra forward är ju inte det lättaste heller. Fyller 30 år snart och hur go Herman än är som person så är han inget att satsa på för HV71.
Åke Stakkestad är en liten bubblare. Jag kan se att man väljer att behålla han då han säkerligen är ganska billig och har ändå åldern på sin sida. Jag väljer dock att se att man skeppar Åke till förmån för Simon Zether.
Mattias Tedenby tror jag blir väldigt svår att bli av med, på grund av hans kontrakt, men det är nog ett plåster man ändå måste dra av nu. Han håller inte och kommer inte direkt bli bättre, tvärtom.

Försöka förlänga kontraktet med

• Radan Lenc
  • Bobby Nardella
  • Anton Strålman
  • Simon Önerud

Kommentar: Radan Lenc har dalat i slutet men är ändå stabil. Man vet vad man får av han och gör alltid jobbet. Perfekt som 6-7:e forward med en fin uppsida i PP-spelet när det klickar.
Bobby Nardella är jag lite tveksam till. Jag kan tänka mig att han är ganska dyr och börjar det bli budgivning på han så tycker jag att man ska låta han traska vidare. Är dock priset rätt så absolut. Anton Strålman och Simon Önerud är två spelare i samma båt. Sålänge de har motivationen och suget så tycker jag att de ska erbjudas ett förnyat kontrakt. Ser väl Anton i sådan fall som kaptensmaterial och en fjärde back. Simon Önerud är billig, mångsidig och ett föredöme utanför isen. Accepterar vilken roll han än får och kan vara bra komplement till våra unga forwards.

Laget 24/25
Vi har ju redan ett par bekräftade, mer eller mindre, spelare som är påväg in. Jag tänker främst på Simon Zether och William Nilsson Ignberg. Två spelare jag har haft i åtanke när jag exempelvis valde att sätta Åke och Måns utanför laget. Jag ser att Simon och William ersätter dessa rakt av.

X
Dichow

X-X
Seppälä–Nardella
Fransson-Strålman
Sjöholm
Extra: Landen & Hallquisth (lånas båda ut till HA vid full trupp)

Borgström-X-Petersson
OSL-OFM-X
Brännström-X-Lenc
Träff-Zether-Tikka/William Nilsson Ignberg
Extra: Simon Önerud, Hugo Pettersson (lånas ut till HA)

Kommentar:
Målvakterna är ganska lätt. Där ska vi in med en stabil första målvakt som kan spela ca 70% av matcherna. Drömnamn här är ju Magnus Hellberg.Dicken ska såklart få chansen men han håller inte som utsatt första målvakt en hel säsong. Vill gärna få in någon av våra J20-målvakter, Erlind och Glifford, men i och med att man redan signat med Dicken så blir det tufft. Att spela Dicken + Erlind/Glifford är för risky. Ser hellre då att man lånar ut Olof Glifford till ett HA-lag och låter Erlind få lira mycket matcher i J20 och kanske ge han chansen i a-laget vid eventuella skador/svackor på våra ordinarie målvakter.

Baksidan så vill jag gärna få in en stor och rejäl allround back som kan bära laget, likt t.ex Carl Dahlström, Gabriel Carlsson eller Adam Ollas Mattsson (även om just dom inte är aktuella). Vid sidan av så vill jag ha en riktigt vass offensiv back som samtidigt kan hantera det defensiva spelet. Drömnamn här är Lawrence Pilut. Tycker annars det ser bra ut. En frisk Seppälä dominerar det defensiva, Nardella är stabil med en offensiv uppsida och Fransson får, med Strålman vid sin sida, chansen att verkligen blomma ut. Sjöholm är ett wildcard. Med rätt backtränare som kan få ordning på hans markeringsspel och avvägningar så kan det bli riktigt bra. Man ska inte glömma bort att Victor faktiskt är första årssenior. Det finns mycket fint i Victor’s spel, det såg vi om inte annat förra året. Han är likt en oslipad diamant som förhoppningsvis, med rätt hjälp, kan utväxlas till det bättre.

Frowards. Att vi måste få in en första center av rang är det inte att diskutera om. Här är såklart drömnamnet Lias Andersson, som har både skickligheten och drivet som krävs för att agera första center. Finns ju dock intresse för Lias även i Schweiz och andra SHL-klubbar, så som exempelvis Rögle BK som är aningen mer attraktiva än HV71. Hoppas dock HV-hjärtat väger över till vår fördel. Även Kevin Stenlund hade varit klockren. Om inte annat så önskar jag en tvåvägscenter av hög SHL-klass som kan täcka upp när Borgy och AP20 får feeling offensivt.
En påslagen OSL är toppklass och kan med lite flyt göra 20-25 baljor och 45+ poäng. OFM har varit vår bästa spelare denna säsongen och lär knappast bli sämre. Mogen i sitt spel och redo att axla en större roll. Här vill jag ha in lite speed och fysik. Hade vi kunnat dra tillbaka klockan sex år så hade Jesse Joensuu varit klockren. Likaså Juhani Tyrväinen som nog dock tyvärr passerat bäst-före-datum. Men den typen av spelare som kan hänga med i OSL’s temp och samtidigt bana väg för OSL/OFM. Viktor Lodin hade ju varit lite spännande att se i denna rollen.
Tredje-kedjan ser på pappret bra men är lite oviss. Jag tror dock att Brännström kommer vara mycket bättre nästa säsong. Denna säsongen har varit väldigt tuff. Brännström med vind i seglet håller dock väldigt bra på SHL-nivå. Tillsammans med Lenc och ett nyförvärv i form av en smart och defensivt skicklig center så tror jag det kan bli en väldigt bra kedja att match mot motståndarnas första linor. En center i stil med Andreas Falk i sina fornstora dar hade varit drömmen.
Fjärde-kedjan är lite tuff att plocka ihop. Det ser ut som att vi har en eller två spelare för mycket men som ni alla vet så spelar man otroligt sällan med fullt lag tillgängligt. Skador kommer ske och då är det bra att ha ett par extra spelare. Vi lånar ut Hugo Pettersson till ett HA-lag för att få känna på seniorspel. Lite likt man gjorde med Hugo Fransson. Hugo Träff är värd en rejäl chans. Stor, intensiv och jobbig att måla. Kan producera framåt. Simon Zether har även han storleken (190 cm) men är en mer spelande center. Väldigt smart och tar många bra beslut på isen. Sista platsen får Tommi Tikka och William Nilsson Ignberg dela på. William ser jag som en ersättare för Åke Stakkestad rakt av. Kommer behöva tid att matchas in i SHL-tempot och då har vi Tommi Tikka (aningen överbetald för fjärdekedjan, men men) som vi kan sätta in. Gör Tommi det bra, likt han gör just nu i kvalet, så kan man absolut ge han chansen i en tredje-kedjan. Om inte annat så kan man nog lösa hans kontrakt lagom till januari när klubbar desperat letar förstärkningar. Simon Önerud har vi som extra spelare. Får vi skador högre upp i laget så ser jag gärna att man flyttar upp Herman Träff och då kan Simon Önerud komma in och täcka upp i fjärde.

21 gillningar

Bra skrivet med intressanta tankar och funderingar kring truppen. Det är här en del av det jag kallar hockey IQ och som åligger den sportsliga ledningen att bemästra och implementera. Ett truppbygge kan inte enkom att handla om här och nu och ett mål. Det måste måste finnas en långsiktighet i byggandet baserat utifrån många punkter. Men främst det som är mest kännbart, det ekonomiska för om man inte kan förvalta en budget kombinerat med sportsliga färdigheter och mål ja då är man ganska snabbt körd. Paniken blir direkt kännbar.

Kaski vill jag nog personligen behålla , tror inte det är så lätt att hitta ersättare som håller

2 gillningar

Visst Kaski är helt okej, slarvar dock aningen för mycket för min smak. Utöver hans skott så bidrar inte han med jättemycket. Det gjorde i och för sig inte Joey Laleggia förra året heller och han var väldigt vass. Jag tror Kaski är ganska dyr och det lär vara budgivning om hans signatur. Vi lär nog inte ha råd med både Nardella och Kaski och ställer jag dessa mot varandra så tar jag hellre Nardella.

3 gillningar

Frågan man måste ställa sig är “varför underpresterar denna truppen?” Jag tror att det mycket beror på tränarna, men också att truppen är felbygd, men också att det saknas attityd/moral.
Med det sagt så får ju INTE denna brist på attityd/moral leva kvar, så frågan är hur många spelare av denna “sjuka” trupp man vill/kan ha kvar men att skapa en ny bättre attityd/moral/kämparglädje/psykisk styrka

1 gillning

Hur står sig folk till att försöka få hem Zion Nybeck till Hv igen, haft superfin uppåtgående kurva i AIK och iår även hittat en jämnhet i spelet. Absolut topp 3 bästa spelare i ett bra AIK iår

han ska absolut tillbaka i en 3e eller 4e kedja. In med HVprodukter

Jag håller med dig. Hur viktig en bra första center, back eller målvakt må vara så är ändå det viktigaste just nu att få in en bra tränarstab. Vi har sett flera exempel genom åren, både inom men även utanför HV71, hur en bra/dålig tränarstab kan sänka eller höja ett lag. Har vi kvar nuvarande tränartrio så spelar det nog ingen roll om vi så värvar in McDavid och Bedard, vi kommer ändå sjunka som en sten. Just därför så hoppas jag att man, trots påskriva förlängningar, bryter med Linbom, Davidsson och Gustafsson. Låt Anton få gå in som HC och handplocka sina assisterande tränare. Att ärva assisterande tränare är ingen höjdare, se exempelvis Örebro och Hedlund.

Sen måste vi såklart lösa kompetenta personer i rollerna över (sportchef, klubbchef, styrelseordförande etc) men utan rätt personer som står på bänken så kvittar det egentligen vilka vi förlänger, bryter med eller värvar in.

2 gillningar

Problemet är att vi redan har fyllt kvoten för de lägre kedjorna, sen är det inte lika med succé i SHL för att man gör det bra i allsvenskan.

2 gillningar

Jag tror att det blir lite mindre förändringar än vanligt. Är ju en del tveksamma också, Strandell, Strålman, Seppelä, inför nästa säsong. X är typ av ny spelare.

X ( Hallberg)
Dichow

Kaski - X (A Lindholm)
Nardella- Seppelä / ny
Fransson - Strålman / ny
Sjöholm - ev Strandell

Landen och Hallquisth utlånade.

Borgy - X (Lias) - AP
X (Lodin) - OFM - OSL
Isac - Tikka - Lenc
Måns - X (Zether) - X (Ignberg)
Träff - Stakke - Pettersson

Bryta med Hansson, Tedenby och Foppa. Ingen förlängning med Önerud.

Borgy och Lodin kan ju spela center och även Stakke vid behov.

1 gillning

Så den “kvoten” anser du skall vara kvar i HV nästa säsong? Jag säger att de inte håller måttet

Håller också med här att man måste bryta med flera här. Speciellt i kedjor 3-4

Jag tror inte det är så lätt att hitta lag villiga att helt enkelt ta över våra kontrakt på spelare som vi inte vill ha.

Mer troligt är att vi ändå får stå för en stor del av den kostnaden.

Dessutom så antar jag att spelaren själv måste gå med på det och varför skulle man det? Om det nu är så att spelaren själv vill bort så är det nog enklare att lösa.

1 gillning

Örebro kan få Foppa och vi kan få Holm. Tedenfart ingår utan extra kostnad.

Skulle Kopacka passa in?

Bra diskussioner om truppsammansättning, och tack @Jompii för utläggningen om dina tankar kring uppställningen! Sånt här är väldigt intressant att gräva ner sig i :slight_smile:

När det kommer till brutna kontrakt så går det säkert att hitta lösningar för spelare längre ner i laget som inte är så dyra. I HA skulle de göra stor skillnad, och toppklubbar där skulle säkerligen vara intresserade, om de nu inte hittar en liknande roll i SHL. Tikka ser jag ändå att vi kan ha användning av när han nu börjar användas mer rätt, men däremot blir ju Tedenby den stora våta filten här. Kontraktet lär vara omöjligt att bli av med och spelarmässigt är han otroligt svår att sätta in i en roll där han gör nytta. Vi lär få ha den löneposten kvar, istället för att använda pengarna till en riktig toppspelare på SHL-nivå (även om jag räknar honom som utanför min uppställning här).

Kanske är det också därför jag i grundläget kan tänka mig enbart en ny back in, istället för två som jag absolut köper argumenten för. Fransson (framförallt) och Sjöholm hoppas jag dock kan vara redo för lite större roller och med Strålman - Seppälä och Nardella tillsammans med en ny känns det ändå ok. Strandell, Hallquist och Landén får slåss om sjunde platsen.

En fjärdekedja med Tikka - Zether - Ignberg Nilsson tycker jag känns spännande (och hård!). Brännström - Träff som yttrar i tredje, (Lodin/Karlsson) - OSL i andra och Borgström - Petersson i första gör att jag ställer mig lite tveksam till den påstådda förlängningen av Lenc, men men.

Centrar blir såklart viktigt. Moelgaard får vi förhoppningsvis behålla. Zether kanske in? Högre upp är givetvis Lias ett namn, kanske Fredrik Karlström kan vara ett annat? Bakke Olsen verkar ju gå till LHC, som kör på hårt nu.

Nardella - X (Engsund)
Fransson - Sjöholm
Strålman - Seppälä
Strandell - Hallquist - Landén

Borgström - X (Lias) - Petersson
X (Karlsson/Lodin) - X (Karlström) - OSL
Brännström - Moelgaard - Träff
Tikka - X (Zether) - X (Ignberg Nilsson)
Stakkestad/Önerud - Pettersson

2 gillningar