Det enda viktiga är att vi spelar annan hockey. Blir Lindbom kvar dom HC och vi ska spela på samma sätt kommer det se likadant ut. Föreningen behöver sätta sig ner och tänka i nya banor vad HV-hockey ska stå för.
Foppa, Hansson, Måns och Tedenby går inte att ha kvar egentligen. Inte Stakke heller om han nu inte hittar sin roll med Tikka i en grisig 4:e formation. Ignberg Nilsson sägs ju va klar med.
Lias känns given i första om han vill komma. Eftersom vi behöver spelare som har spelat i SHL och är beprövade är väl ett alternativ att försöka knycka ett par från andra lag. Det vore säkrast iaf.
Backar orkar jag inte ens tänka på beror mycket på vad som finns på marknaden med men har gärna kvar Strålman ett år till. Kaski och Nardella går att byta ut om det finns bättre.
Tittar man på den där listan, och ponerar att HV skulle hålla sig kvar, så känns det ändå bra att vi har kvar Borgström, Brännström. AP, OSL och OFM. Alla de har hög kapacitet och får ett år till tillsammans. Sen måste det in några starka center namn och nån spets-vinge till.
Tikka har ju förhoppningsvis hittat sin roll. Resten är ganska meh. Känns som vi sitter fast med en massa medelmåttiga spelare faktiskt. Vete fan hur man kan göra där. Låna ut nån av dem kanske?
Vad gäller backar behöver det definitivt in förstärkningar, beroende lite på om man kan förlänga med Nardella och Strålman. Men oavsett har det varit alldeles för darrigt och svagt. En stabil tvåvägsback och en offensiv back där båda är av högsta SHL snitt minst.
Ny målvakt behövs ju såklart och där ska det var en tilltänkt förstemålis så det blir rejäl konkurrens med Dichow.
Finns nog ett par lag som lär göra ett rejält försök iaf, hoppas HV är ett av dom.
Hoppas också få in en fysisk back med en del rutin, som bevisligen håller på nivån. Två intressanta i ligan kan finnas tillgängliga, Rasmus Rissanen och Oscar Engsund. Rissanen lär lämna Örebro och sägs kika på Finland - om han inte får något bättre bud… Engsund lär ju kunna vara ledig om vi har stannat kvar.
Vad tänker forumet om Mathias Bromé och Philip Holm från Örebro? De lär försvinna? Inga ungtuppar men hade de fungerat i Hvs steg att etablera laget i SHL igen i 1-2 säsonger?
Absolut inte brome. Tycker han är alldeles för självgod och verkar inte alls vara en att lita på.
Däremot Holm hade jag kunnat tänka mig men då för en mindre peng än vad han har nu i Örebro
Ifall allt faller väl ut så skulle Engsund vara en kanonvärvning. Just den backtypen som behövs i alla lag, speciellt HV då Seppälä känns minst sagt osäker till nästa säsong.
Holm är tyvärr svindyr och kommer säkert få bud från NLA, inte värt att gå in i budgivningen där.
Bättre att investera pengarna i en sportchef, tränare och chefsscout som har samsyn på hur hockey ska spelas. Därefter hitta spelare till det systemet och den hockeyn. Blir väldigt mycket billigare i längden.
Spelare som Engsund och Tikka ser bra ut för att det i princip är två hockeyallsvenska lag som möts. Vrid upp tempot lite och ingen av dem hänger med.
Jag gillar båda spelarna men de är på sin höjd breddspelare som man måste matcha försiktigt mot slutspelslag.
Vi behöver en målvakt, 4 bra backar och minst 3 centrar till nästa säsong. Tycker inte vi har plats för Engsund utifrån att vi har sådan brist på spets. Hade självklart föredragit honom framför Seppälä men nu sitter vi där vi sitter.
Iofs så gjorde Engsund det riktigt bra i Luleå för någon säsong sedan. Han har i flera år visat att han är en bra SHL spelare.
Väljer HV en mer försvarsinriktad väg ser jag väldigt gärna Engsund i truppen. Men ska HV spela en hockey där man ska dominera matcherna med hög forecheck och puckkontroll så kan man gå för andra backar. Då kommer den typen av utpräglad defensivback få en mindre roll, främst BP och i slutet av matcherna då man ska stänga ner. Finns billigare alternativ för det.
Man måste bedöma spelare efter vad de tillför till den typen av hockey man vill spela. Just nu vet vi inte vad för hockey HV vill spela, vi vet inte änns hur organisationen kommer att se ut.
Att påstå att Engsund inte är en bra back för SHL är ju skitsnack. Hur lätt tror ni det är för honom att spela i Oskarshamn. Se på våra toppbackar som hade gjort det avsevärt bättre i ett fungerande lag.
Jag tar mer än gärna Engsund till oss som klarar av att käka minuter samt oerhört bra att ha i BP.
Någon jag gärna hade sett i Hv också är ju Lodin. Fruktansvärt duktig hockeyspelare. Som också gör andra bättre.