Lagbygget 24/25

Det är iofs lite skillnad eftersom RW lyckats. Han kan mycket väl rulla nu, då FBK ser en kvartsfinalförlust som en smärre kris.

Tror fbk har mkt mer is i magen än så, de är absolut inte som HV, de är en bra fungerade förening. De hanterar motgångar på en helt annan nivå.

1 gillning

Men hur väljer man fystränare? Vilka meriter har de andra lagens fystränare? Vilka meriter hade våra tidigare (under de gyllene åren)?

Melin har ju gedigen hockeybakgrund och har därefter byggt på med utbildningar riktat mot bland annat hockey.
Vem skulle man valt istället?

Jag försöker inte vara dryg, utan det är en ärlig fråga. Coacher byter ju lag i en salig blandning, men jag har nog aldrig hört att ett shl-lag har värvat ett annat lags fystränare.

2 gillningar

Det gjorde ju vi också då det begav sig. Nu ger vi vänster njure för ett kvartsfinaluttåg. Olika perspektiv.

2 gillningar

Håller med. Melin har varit proffs i HV flera SM guld samt vunnit VM, han vet vad som krävs och jobbat i flera år med träna andra människor. Jag tror absolut han vet vad han gör. Tycker bara de är kul han är tillbaka.

5 gillningar

Jag hade bara önskat att man valt helt utan förbehåll den bästa tänkbara kandidaten. Det har man med sannolikhet inte gjort. Tror det är ännu ett luftslotts-beslut.

1 gillning

Absolut det belyser bara att värva i de egna leden inte alltid är fel

Menar killen har haft eget i 10 år och tränat upp NHL spelare under sommaren i flera år. Samt han själv spelat, vete sjutton vem de annars skulle ta.

4 gillningar

Nej och det har jag inte sagt. Är det det bästa tänkbara alternativet så är det ju det. Stillman var grym som SC exempelvis.

1 gillning

Hade varit betydligt kaxigare att värva Frölundas fyscoach :blush: Nej men, jag hoppas givetvis jag har fel, men tycker man att HV har för stor tilltro till sina ”egna” och känns därför som man jagar efter den bästa men med skygglappar på.

2 gillningar

Skönt oavsett att ett beslut tagits och att det blir ny HC utifrån. Sen får vi se när hela bygget är satt, och spelidé osv. Förhoppningsvis har AB och FS en bra kemi, blir lite som när man ville ha Svennis och fick Tord Grip också :slight_smile:
Kanske blir svårt ekonomiskt att bryta alla kontrakt på en gång utan man tar det lite år för år. Tänker det bör ordnas en flerårsplan.

Kan man få HV-hjärta ihop med meriter är det ju inte fel. Sen gäller det att inte bygga för mycket med gamla HV-spelare, framför allt inte om det blir för mycket kompisanda, utan det behöver finnas en självständig hållning dem emellan.

2 gillningar

Det jag personligen kan se som ett problem när man värvar mkt från folk runt om bygden är att det är alltid svårare ställa krav mot vänner mm man blir lite mer försiktig. Det är minuset med ta för mkt från bygden.

Mycket givande analyser och tankar från både Ullström och Tuppen i JP artikel idag. Man skäms dock att behöva läsa om hur vHV som organisation och klubb kan göra så mycket fel, ”enkla saker” missar man och är arroganta.

Varför missunnar vi t ex att hedra klubbens gamla hjältar så snart vi får möjlighet? Varför kan ingen förstå värdet av att underlätta så att
NHL proffs kan träna i Jkpg på sommaren? Varför tar Växjö gymnasiet en av våra bästa junior? Varför låter vi inte Hjalmarsson och Strålman prata om deras intryck, sen lyssnar vi och utför! Så otroligt bra feedback, givande idéer som både Ullström & Tuppen har, varför inte hyra in dem också som konsulter.

5 gillningar

Helt riktigt.

Men det konstiga är att det nästan varit konsensus här på forumet gällande att ”nu får det vara nog med kamratskap och hålla varandra om ryggen-mentalitet”. Men så återvänder Stillman ännu en gång och då är alla återigen frälsta… @mrnorrland, jag vill höra dina åsikter och antar du andats mycket frisk norrländsk luft innan du skriver din andemening :sweat_smile:

Intressant att de uttrycker sig kritiskt i JP och även jobbar för HVTV. Ändå lite befriande.

2 gillningar

Ja, de är ju HV-killar, så meriter för det har de ju :smiling_face:

1 gillning

Jag tror att man måste se Stillman i perspektivet av Blomqvist. Stillman hade sannolikt aldrig varit ett namn om inte Blomqvist velat ha det så. HV tycker uppenbarligen att Blomqvist är värd att satsa på. Många experter och kommentatorer har påtalat vikten av att den som blir ny HC i HV måste få välja sina ass själv och inte ärva de gamla. Detta har således hörsammats. Alltså. HV har lyssnat. Det är väl positivt?

14 gillningar

Vem?

Nu verkar de ju dock vara Blomqvists önskemål, då blir det ju en annan sak?

Att låta en huvudtränare bestämma minst en av sina assisterande är ju inget annat än rimligt.

3 gillningar