Ja, det där tror jag också. Vi är liksom lite i ett generationsskifte nu, där många spelare (typ Teden) är på slutet av karriären, de stora unga talangerna har fått chansen i Nordamerika - samtidigt som ingen underifrån riktigt har blommat ut än. Plus att det är trögt med hemvändare för tillfället. Spelar som man VET har hjärta för klubben men som gärna tar 1-2 år till utomlands.
Att HV befinner sig i ett glapp stämmer delvis skulle jag säga. Dels har HV varit väldigt ”duktiga” på att klippa bandet med “egna” spelare de senaste åren (Thörnberg, Sundh, Önerud. AP härnäst?). Spelare som man kunnat ha fortsatt nytta av några år till. Dels har man varit väldigt ”duktiga” på att inte förvalta de spelare som kommit upp och faktiskt etablerat sig i SHL. Kollar vi från guldsäsongen 2017 så återfinns nu Linus Söderström i Skellefteå, Adam Åhman i Växjö, Filip Sandberg i Tjeckien och Anton Bengtsson i Rögle.
Här skulle jag säga att vi haft fyra spelare som hade kunnat vara en del av en stomme som man kunnat bygga kring.
På så sätt bra att vi får ”hem” Borgman och Hansson (?). Visst, det kanske på pappret ser ut som ett generationsskifte. Men jag skulle snarare säga att HV medvetet eller omedvetet sjabblat bort en generation. Och det tror jag också är en anledning till att vi är där vi är. Det har inte funnits en tillräckligt bra stomme, eller knappt någon stomme alls, som har kunnat föra traditionen vidare.
Ja, så ge det ett par år till så blir det nog bättre på den fronten. Liljander har ju sagt att han vill ha in spelare från Jönköping med omnejd men det kanske är svårt att hitta spelare av kvalitet som vill hit.
Ja, och vi har tappat många pga först åkte ur och sen varit ett kvallag, eller nästan kvallag, i tre säsonger efter det. Klart att hur mycket hjärta man än har för klubben så har det ju varit osäkert läge om vilken serie man spelar i. Speciellt när man ändå är på en lite högre nivå. Plus Nubben på det…
Vill f.ö lägga till Strandberg också, som gått till både fucking Silverköping och Växjö… han behöver inte komma hem igen sen.
BL i JP efter att Woods är klar:
”Vi tittar över alla lagdelar, men det är klart att vi gärna vill ha in ett par centrar i truppbygget. Vi är i ett arbete och en process som fortlöper.”
Ett par centrar. Ska man tolka det som att Lindström är tänkt som 3:e.
När jag läser det tänker jag spontant att dem har namn i plural som som tittar på, kanske visat intresse, ställt frågan etc. Att man har plan a,b,c vart utifrån det tar vägen.
”ha in”
Intressant. Tolkar det som att man vill in två centrar till, men nödvändigtvis inte topp 2? Kloos plus en till som ska kunna ta en av de översta tre kedjorna. Med tanke på hur det låter på AB ska vi kanske inte förvänta oss en jättetydlig hierarki mellan dom.
X
Kloos
Lindström
Johnsen
Om man ska tolka BL då…
Eller Kloos - Lindström - X - Johnsen. Skulle dock gilla att ha in en naturlig center till.
Vore fint att få hem E. Brännström och Pilut om något år där har vi stomme från Jönköping, sen kanske Lias vill köra något år med. så Hjärta för klubben kommer nog när de ser att vi fått ordning på det sjunkande skeppet.
Det slår ändå att behöva be Jockiboi om pengar.
Personligen har jag hela tiden sätt Linström som 3e så en 1-2a hade smakat mumma! Då snackar vi.
Tänkte samma som du innan jag nådde ditt inlägg. Om man kör denna trupp och har en plan för att stegvis lotsa in egna produkter - som man ju talat om - då kan det va OK att vara Hvakers ett år eller max två. Så länge de som kommer ger järnet och spelar som ett lag. (Kanske hinner det då även komma in några med mer HV-anknytning).
Då får man hoppas tikka är räknad som kastad i havet.
Det hade ju varit mer än godkänt.
Jag vill f.ö lägga till att jag i den här ombyggnadsfasen är ok med att man bygger ett lag med mycket legoknektar, om de nu levererar vill säga.
Vi är ju i en riktig bajssits ärligt talat, tre kval och ett nästan kval våra senaste fyra SHL-säsonger, och med ett felbyggt lag. Vi skulle aldrig hamnat där från första början, men nu när vi är där så är ett omtag av det här slaget oundvikligt - och som sagt, om det då innebär att den lokala/regionala stommen inte existerar ett år eller två så kan jag leva med det.
MEN det får verkligen inte bli det “nya normala”. Det som oroar mig är att det inte varit nån enorm skånsk prägel på Malmö under Liljanders tid. Dock är ju Småland starkare inom hockey än Skåne, och jag vill återigen att vi ska vara förstahandsvalet för småländska spelare. Det ÄR en viktig del av vår identitet, den får inte försvinna.
Vi har dock, just nu, åtta spelare i truppen (nio med utlånade Glifford, tio om AP stannar) som har helt eller delvis fått sin juniorfostran i klubben - så det är absolut inte nattsvart. Problemet är att många av dem är unga talanger som kanske inte får så mycket speltid nästa säsong, eller spelare som lämnar av annan anledning.
Egen produkt
Glifford
U16
Fransson
Brännström
Pettersson
Träff
U18
AP
Alnefelt
Viggo
Hallquisth
Tedenby
Jag tror det är viktigt för HV att 1. Se till att de blir ett stabilt lag ovanför kvalstrecket och 2. tar hand om ALLA sina spelare så bra det bara går. Ett gott rykte som inte bara baseras på fina löner kombinerat med att spelare känner att de faktiskt kan vinna något i HV kommer leda till att vi får färre knektar och fler spelare som lever och dör för klubben. Detta är inget som kommer ske på ett par år men om HV kan jobba på detta över lång tid, säg 5+ år så kommer vi garanterat se fina sportsliga resultat i framtiden.
Jag bryr mig inte om var spelarna kommer ifrån så länge de levererar. Kan vi på nytt ta oss till final utan egna produkter i laget så är det helt okej för mig. Självklart är det trevligt att se spelare från bygden, men det är resultaten som räknas.
Det har ju också funnits mängder med spelare genom åren som INTE kommer från närområdet som ändå verkligen spelat med hjärtat och varit starkt bidragande till klubbens framgångar;
Keskinen
Puistola
Sundh
Sahlstedt
Ledin
Routanen
Skröder
Voutilainen
Kristoffer Berglund
Kung Christensen med flera