Jag tror det blir kloos och rousek in, sen är det klart. Känns för orealistiskt med 3 spelare till (kloos,rousek,Heponiemi) Ända undantaget är väll om det inte blir något med AP?
Vi behöver behålla Tedenfart.
Alla ni som tror att jag gick på ölbärsen till frukost säger jag bara:
(tekniskt sett har ni rätt för jag är på företagskonferens på eurodisney och det är enda sättet att motverka grav mental skada)
Titta på de föreslagna kedjeformationerna ovan och berätta för mig vad som är HV av det klusterf…et?
Vi behöver någon som kan representera HV71, någon som älskar föreningen, någon som kan historien. Jag skiter i vad han tjänar, jag skiter i vad han presterar på isen, vi behöver en jävla HV-lirare i laget.
Övertygad om att Teden stannar. Dels pga vi inte lär tjäna en krona på att bryta kontraktet men även på att vi inte kan behandla spelare som gjort väldigt mycket för klubben hursomhelst.
Teden verkar va en fin kille, Blomman har pratat om att han kör hårt på träning och är viktig i gruppen. Mjuka värden som en del säkert tycker är fjantigt. Men om vi berättar för honom att han inte behöver bemöda sig med att komma ner till rinken längre eftersom han inte platsar så blir han ännu en i raden av gamla hjältar som får en smutsig sorti i HV, och vi behöver tvätta bort den stämpeln istället för att förstärka den.
Helt enig. Utan att ha någon insyn, men när man tar in en liknande spelare som AP i Woods och på det ryktas nu Rousek in, så känns AP long gone. Trist.
Och ja, då behöver vi nån form av anknytning till bygden. Så behåll Tedenby säger jag också. En spelare som andas och lever HV.
På pappret är det naturligtvis alltid spännande den här tiden på året. Men visst skaver det lite. Vad det verkar går vi mot tidernas legoknektbygge. Kan inte minnas att vi haft ett så oHVfierat lag.
Trist. För framgången i HV och de flesta lag har i regel alltid stavats hemvävt med en stomme bra spelare som brinner för föreningen.
Det är klart att det är viktigare att toppkedjorna funkar än att en enskild spelare sticker ut. Det är allas dröm att till och med ha två-tre kedjor som kan pumpa och skapa offensivt. Men för att kedjor ska funka bra så måste man ha ett grundspel som sitter perfekt och att spelarna har möjlighet att finna kemi. Vi är inte där…
Den stora skillnaden mot 2017 är att top-6 fick vara intakt från säsongen innan. De hade lärt sig hitta kemi och Lillis kunde komma in och göra små justeringar i grundspelet från säsongen innan.
Vi lever i en annan verklighet. Vi är ett bottenlag. Vårat grundspel sitter bevisligen inte. Vi har gigantisk spelaromsättning.
Därför tror jag vi måste leva i realiteten att vi kommer vara grymt beroende av enskilda spelares individuella skicklighet. Därför behövs ett par spelare plus målvakt som kan fixa poäng på egen hand.
Så är det. Jag tycker Blomman var tydlig i dagens Nedsläpp HV71 att man inte kunde spela det grundspelet man ville pga begränsingar i spelarmaterialet, och att man nu bygger lag utifrån hur man vill spela - inte att man fått ärva en trupp. Och att man inte tänker specifikt SPETS utan mer lagbygge, fyra fungerande kedjor osv. Han sa nåt i stil med att man kan inte bara ha två spetsar högst upp och sen fylla på med juniorer, och att man inte värvar specifikt för en första, andra eller tredje kedja. Sen om det är rätt eller fel väg, vet jag inte.
han sa även (typ) att man kan inte bara värva in “stora” namn som gjort mycket poäng, kolla Elite Prospects och tänka “att det blir bra”. Oavsett så är det ett annat tänk nu än med Nubben…
Tillägg: Sen fattar jag att det är svårt bygga det starka kollektivet från scratch med en massa nya spelare, men att det är målet råder ingen tvekan om.
Lyssnat på första delen. Låter ju vettigt sett till den situation HV befinner sig i. Låter också som att man med den filosofin bygger ett lag för den undre halvan där play in är målet.
På sikt tror jag dock att man behöver spetsen för att ta sig upp på den övre halvan. Jämför vi med 2017 så var det visserligen spridning på produktionen, men sett till spelarmaterialet bestod truppen av ett gäng spelare som bara nån säsong tidigare producerat på hög nivå i SHL, så kallade toppspelare. Tänker på Christensen, Thörnberg, Arlbrandt, Brithén, Abbott och nån till jag säkert glömt. Det var liksom spelare som skulle kunna gå in i en toppkedja i vilket annat SHL-lag som helst.
Sett till nuvarande lagbygge har vi väl egentligen bara två sådana spelare: Ang och kanske Luoto.
Känns mer som HV bygger en lagmaskin. Att ha en kedja som öser in poäng, ex Färjestad, är inte garanti för succé. Se bara Luleå, inte en spelare över 40 poäng i grundserien. I Brynäs stack Silfverberg ut men annars vara det samma sak där.
Kan HV bygga ett kollektiv där alla 4a lines kan chippa in istället för som det var i år där de två lägre kedjorna inte komma ur egen zon vilket drog ner hela laget så kan vi mycket väl nå framgång över tid.
Sen angående HV-hjärta eller inte. Hv har killar på väg under ifrån med hjärta men just nu är vi i ett glapp där 10-talets legendarer börjar “försvinna”. Fransson kan mycket väl bli nästa stora inom HV och jag skulle inte bli förvånad om en kille som Alsing tar HV till sig likt Sundh