Lagbygget 25/26

Är det rätt beslut att släppa LaLeggia?

tveksamt…

Frågar du mig, ja!

Vi har tagit in borgman, hatakka. Har hansson på ingång och ev Pilut om vi har tur.

Jag tar borgman före släggan alla dagar i veckan!

1 gillning

Frågar du mig - nej. Varför? Behövs, trots misären, någon form av kontinuitet. Släggan var vår bäste back och besitter kvaliteter som är svårersättliga. Älskar dessutom staden och HV och är väldigt omtyckt i gruppen.

12 gillningar

Nej, JLL är en oerhört spelskicklig back som är bra på att hitta såväl öppnande pass som bra skottvägar, jag ställer inte heller honom mot nån annan back i truppen då vi givetvis skulle kunna ha båda två, eller fyra utan problem.

Stjärnbackar kan man inte ha för många av, i dagens hockey är hans spelartyp av blålinje-backar väldigt viktiga för att få anfallsspelet att funka.

Synd tycker jag. Att man vill komma tillbaka till ett lag tyder ju ändå på något. Det ska man värma om. Vi länge pratat om vikten av spelare som vill något med och för HV71. En slags identitet. Så jag hade gärna behållt Släggan.

Jag kanske har missat något men är inte Släggan en typisk BL back, spelade, bra med puck som kan sätta upp till forwards. Men det kanske brister i det defensiva enligt BL.

3 gillningar

Han kanske får betydligt högre lön i DIF.

Samma LaLeggia tyckte ju inte om oss lika mycket när han lämna trots kontrakt. Jag tycker man värvat rätt och gör rätt i att inte förlänga.

Nej, han presterar i nivå med ligans bästa offensiva backar i ett bottenlag. Förstå hur det skulle se ut med Joey i ett topplag. Därtill har han bäst förutsättningar att ersätta Borgström i pp med sitt direktskott och passningsspel.

Djurgården tog ett stort kliv framåt i truppbygget dessutom och kan bli laget vi kvalar mot. Suger att möta Laleggia i play out.

3 gillningar

Släggan ut! Han har gjort otroligt mycket för oss. Men jag litar på Björn att det är rätt val.
Grattis till DIF som får en pålitlig offensiv back. Men defensivt inte lika stark som de vi får in.

Varför skulle Hv kvala med det lag som vi tror att man ställer upp med? Vi kommer antagligen ha bästa målvaktsparet, bästa backsidan och många här pissar nästan på sig när de pratar om den ev. blivande forward- och center sidan.

1 gillning

Det gäller att få ihop det som ett LAG. Namnen på pappret må se bra ut om allt som ryktas in stämmer men få till en grupp av detta är inte helt enkelt med så många nya och många av oss har ju fortsatt frågetecken för den som är ytterst ansvarig för att laget ska att leverera på isen… men visst på pappret ska det inte va ett lag för kval.

1 gillning

Helt rätt. Det handlar ju mycket om att få ihop gruppen också. Då kan även ett mediokert lag nå framgångar. Dock anser jag att vi inte kan utgå ifrån att HV ytterligare ett år misslyckas totalt med att få ihop gruppen mm. Skulle det bli samma sak denna säsong, ja då är det något som är fullständigt ruttet i föreningen och då kan man lägga ner den helt.

Kan inte topp 3 vara tänkt mer såhär:

Rousek - Hapo - Ang
Luoto - Lindström - Kloos
Woods - Johnsen/Reber - AP20

Vår tränare och centersidan gör att bygget än så länge kan falla som ett korthus.

Håller med om att det ser bättre ut på många sätt men vi har tappat våra bästa offensiva spelare.

Vår backsida är väldigt klen framför eget mål och kan få problem i närkamper. Mot lag som spelar fysiskt kommer vi inte kunna “vinna” den kampen. Borgman är väldigt ensam u dagsläget.

Jag tycker absolut att vi är på rätt väg men ser inte hur det här laget passar Blommans ostrukturerade brunkarhockey och sköldpaddstaktik i egen zon. Ser inte heller laget som ett självspelade piano anno 2008-2010.

4 gillningar

Sett till interna poängligan har vi i skrivande stund kvar 4 av 10 spelare i topp 10. Då snackar vi bland annat om vår poängstarkaste back, vår bästa PP-spelare, och våra målkungar.

Målen och poängen ska ersättas. I den bästa av världar sprids poängen ut, eller så levererar samtliga av våra nyförvärv och fyller luckorna efter de som försvinner. Men klart som korvspad det väcker frågetecken när så många av våra bärande spelare från föregående säsonger inte är kvar.

Det är inte bara att bara spela ihop ett helt nytt lag där merparten är värvade som tilltänkta toppspelare. Särskilt inte med Blomman som HC. Det talar emot HV den kommande säsongen.

3 gillningar

Fast vi sluta ju i kval med dom 6 så jag saknar dom inte direkt när dom nya ser ut att va av hög kvalitet. Ser inget problem med det.

Mm. Eller så kan man se det som jag och anse att det var vår extremt dåliga bredd som ledde oss till kval. I stället var det toppspelare som LaLeggia (7 poäng på 6 matcher) och AP (6 poäng på 6 matcher) som lyckades leverera som bäst i kvalet och med det vara högst delaktiga i att lösa nytt kontrakt åt oss.

4 gillningar

Håller med. Problemet är att vi behöver tillräckligt med ”bärande” spelare som kan bära oss under en grundserie så vi slipper spela för vår existens. De tidigare har onekligen inte klarat det själva. Beroende på att de varit för få? Eller att de inte varit bra nog på att ”bära” gruppen? Bra spelare verkar vi få in men kommer de vara bärande? Hoppas Björn har hittat rätt här… :man_shrugging:t2:

Edit: Ser att det diskuterats liknande ovan men påbörjade mitt inlägg innan det postades.

2 gillningar

Precis, hur många av de som lämnat är det egentligen som vi saknar? Självklart Borgström, men vem mer vet jag inte. Hv bygger nu helt nytt till stora delar och vi kan inte säga nu att vi kommer sakna ex. den backsidan som spelade oss till kval, eller den målvaktssidan som gjorde att vi helst inte ville spela någon av dem. Lägg där till de toppnamn på anfallssidan som vi nu förhoppningsvis får in. Vi kanske inte tar oss till final, men att göra en OK säsong och landa på topp 6 skulle inte vara osannolikt. Att åter igen hamna i kval, ser jag som icke sannolikt. Självklart omöjligt att säga nu, men den som lever får se.

3 gillningar