Vi ska komma ihåg att laget HV71 varit uselt, sämst över 55 omgångar förra året, näsr sämst efter ett ännu uslare OIK året innan, att mqn därflr byter ut spelare både i topp och bottenskiktet är fullkomligt logiskt då man behöver göra om, göra rätt!
Sen är LaLeggia en fantastisk PP back men en ganska medioker 5v5 back.
Det viktigaste är att vi ställer ett funktionellt lag på banan nästa säsong.
Ah, om och men och allt faller väl ut. Det stämmer ju. OM toppspelarna är så bra som alla hoppas.
Så låter det inför varje säsong. Och det har sällan blivit så som man hoppats. MEN det är klart det kan hända. Inga nyförvärv floppar, alla levererar och alla som tidigare floppat höjer sig plötsligt.
Vi är sjukt bra på att hitta anledningar till att varje spelare som kommer till HV är det bästa som hänt oss.
Vi är sjukt bra på att hitta anledningar till att alla duktiga spelare som lämnar HV inte är en “så stor förlust”.
Missförstå mig rätt. Jag håller med om att de lagbyggen som presenterats ovan de senaste dagarna ser riktigt lockande ut – på pappret. Men likväl väcker det i min värld helt rimliga frågetecken. Och väcks det frågetecken så här tidigt på året, ja, då är det oftast samma frågetecken vi diskuterar i höst och vinter. Det är sen gammalt.
MEN. Nångång kan vara den första. I år kanske är det första året då man kan göra om allt och göra rätt direkt – OM stjärnorna står rätt osv.
Agree och den vill väl BL justera upplever jag. Och vi är väl överens om att AB är den svagare länken.
Tycker det ser bra ut! Bättre än på många många år. Sen ska man få ihop det också.
Men när hade vi en sån här sillyseason senast?
Måste varit under Stillmans tid. Vår ryggrad består inte av Allsvenskaspelare längre!
Håller med i nästan allt. Supportrar (till alla lag) har generellt en tendens att se väldigt positivt på nya spelare innan de ens satt en fot på isen i sitt lags färger. Och jag håller med om att det varje år låter ungefär likadant.
Det finns en massa osäkerhetsfaktorer kring HV inför nästa säsong. Men som jag ser det så finns ingen annan väg att gå. Laget var bedrövligt ifjol. Det finns en väldigt mycket rödare tråd i Björns värvningar än i Nubbens, därför är jag positiv.
Och med positiv menar jag att det finns en god chans att slippa kvala, inte att vi ska upp på någon topp 6. Och jag kommer inte bli chockad om allt går åt helvete även nästa år Framförallt för att vår tränarstab är den på papperet sämsta i serien
Jag tänker laguppställningen typ såhär till en början:
Louto-Heponiemi-Ang
Rousek-Kloos-AP
Woods-Lindström-OSL
Brännström-Johnsen/Reber-Träff/HP
Extra: Den andre av Johnsen/Reber och Träff/HP. Skulle kunna tänka mig att någon av de två senare lånas ut(även om jag själv hade försökt skeppa OSL för att ge någon av dem chansen permanent)
Backar:
Borgman-Hansson
Alsing-Hatakka
Day(om han blir kvar)-Kaski
Extra: Annborn, Fransson
Målvakter:
Lehtinen
Dichow
Alnefelt till Brynäs som kortsiktig lösning eller till typ Finland eller möjligen Tyskland
Låt säga att vi skulle ta kliv framåt nästa säsong, oavsett om det skulle innebära topp 5 elr mitten av tabellen. Är detta nybygge med dessa “toppspelare” ett lag som kan skapa en grund för HV71 och byggas vidare på till framtiden?
Om vi ser till backpjäserna så ja, det vill jag påstå.
Alsing, Hansson och Borgman känns som en stabil grund att stå på. Nu sägs det från många håll och kanter att LP är påväg på ett 3 års också (hur trovärdigt det nu är). Tror de kan vara våran framtida kärna
Edit: Sen får vi hoppas att spelare som E.brännström och Lias Andersson vänder hem inom snar framtid!
Lagerberg?
Glömde honom, får vara extraback eller utlånad
Bästa målvaktsparet, varav den ena ett tag var tredjevalet i seriens sämsta lag samt den andra stod för seriens näst sämsta.
Absolut en uppgradering jämfört med 24/25 men bästa, nja.
Tycker det är skitsvårt ranka målvakter. Att Lassi är en av seriens bästa är dock alla överens om. Det svåra med det där är väl att statistik inte ger hela bilden om man inte ser på vilka spelare man har framför sig.
Med det sagt så tror inte jag heller att vi kommer ha seriens bästa målvaktspar…
Tror ni det kommer fler brytningar? Alnefeldt och Day? Tror ni att vi kommer ha kvar båda Lyrenäs och Ignberg till hösten också? Tror att vore kanske också bra att bryta med dem för att ge Träff, HP och Reber mer speltid.
Ja det händer nog en del bakom kulisserna skulle jag tro.
Tror alnefelt är sista brytningen.
Tror du inte Tedenby också skulle kunna vara en man bryter med?
Nä det tror jag inte men jag killgissar.
Tror inte man bryter med vare sig OSL eller WIN, nej. OSL hade en tung säsong - men en stor potential, vilket han visade i kvalet. Han är en 30±spelare om stjärnorna står rätt. Och WIN är billig samt en av Blommans favoriter.
Finns ju nån gräns för hur många kontraktspelare man kan göra sig av med tänker jag. Det är ju inte direkt gratis att göra sig av med spelare.
Expressen skriver att Hv är i slutfasen gällande brytning med Tikka
Funderar på hur stort löneutrymme Tikkas avslut kan friställa för årets budget. Givet att Björn krävt att Tikka ska få marknadsmässig lön i sitt nya avtal och att det beloppet ska avräknas från ett utköp.
Är det någon som har koll på Tikkas månadslön (visst kunde man räkna ut det utifrån ett bötesbelopp vid en avstängning?) och vad en första/andracenter i Finland kan tänkas tjäna?