Lagbygget 25/26

Ingen som kanske uttryckt exakt de citaten du nämner men det är den känslan man får av att läsa vissa inlägg i denna tråd. Det är lite “antingen eller”.

Jag tror absolut det kan funka att bygga ett lag med spelare som har en stark relation till HV men då ska det också vara spelare av rätt kaliber eller med rätt inställning. Inte att man är garanterad en plats för att man råkar vara från bygden och har varit framgångsrik under ett antal år och nu vill “spela av” slutet av sin karriär i klubben. Jag ser inte att det finns så många spelare av rätt kaliber tillgängliga just nu som är intresserade, bortsett från några av de som redan kommit in som Borgman.

För att svara på din fråga så har jag egentligen noll relation till Jönköping själv men har hejat på HV sen jag var knatte. Farsan var hockeydomare i dåtidens näst högsta serie så jag har farit runt i diverse arenor och hängt på pressläktare och spelarkorridorer där intresset för hockey skapades. Sen varför det blev HV vette fasen. Hur många svenskar som hejar på Liverpool, Man City, Man Utd eller Chelsea har relation till dessa lag? :wink:

Tre tankar.

Tror det kan vara bra att dela upp snacket i en fråga om “legoknekt” och en om “kontinuitet”. Den första är svår att resonera kring, den andra enklare.

Om spelarna som värvas är legoknektar eller kommer bli långvarig stomme vet vi inte förrän i framtiden. En och annan import har blivit kvar i evigheter sin klubb och Sverige. Andra som LaLeggia, Salmela, Sahlstedt, Pastorn har inte blivit långvariga. Så om det är legoknektar eller inte svårt att få svar på förhand. Möjligen kan hur de värvade spelarna hoppat mellan tidigare klubbar ge en hint. Men det händer ibland att även hoppande spelare hittar ett hem och blir kvar länge.

Tycker det är enklare att resonera i termer av kontinuitet. Stora delar av laget byts nu ut och :bear: kör storstädning, renovering …nej, snarare riva ner hela rasket och bygga helt nytt (med lite återbruk). Finns det lyckade exempel på sportchefer/lag som agerat så hårt tidigare? Finns det goda exempel? Dåliga? Någon som har koll på detta?

Detta ska ställas mot att föregående års lag i grunden har varit för dåliga — säsong efter säsong — och utan stora förändringar är ännu ett kval förväntat.

Vi behöver laga efter läge. Det finns inte en HV-stomme just nu. Antingen är de för bra, som Stenlund och Wild Bill eller för dåliga som Tedenby eller har blivit legoknektar (som Pilut :wink: ). AP är inte stomme utan grädde på moset. På rak arm är det bara Anton Bengtsson jag kommer på som borde ha varit en kulturbärare i HV. Notera att Bengtsson blivit stomme med stort C i Rögle — inget problem att han har HV som juniorklubb följt av sex seniorsäsonger.

Sedan finns det några spelar som kanske går att se som ett embryo till stomme som gnuggar match efter match i defensiven och som visar hjärta: Alsing, Brännström, OSL, Dichow. Räknar medvetet inte Tedenby eftersom jag inte tycker att han bidrar med stabilitet.

7 gillningar

Kloka tankar! Instämmer i mycket.

Huruvida det finns lag som lyckats med storstädningen HV gör nu eller inte har inte jag heller koll på men jag ser inte att man i dagsläget har så mycket att förlora. Vi har harvat i botten för länge nu och något behöver göras om laget ska tillbaka till “The glory days”.

3 gillningar

Heikkinen borde väl vara en kille man vill ha “hem” på sikt, eller?

2 gillningar

Hur mycket tror ni att en mer spelskicklig backsida kan göra för oss i år? Liljander har ju verkligen styrt om hela backsidan till en som är betydligt mer puckskicklig. Kan det vara därför våra offensiva hot inte riktigt kommit igång än – att de inte fått rätt puckar att jobba med? Tror ni spelare som Brännström, OSL och AP börjar glänsa mer nu när de kanske får bättre fart hemifrån?

Känns som att det är ett tydligt försök att bygga spelet bakifrån i år, med backar som kan ta första passet med kontroll och få ut pucken ur zon utan att bara lyfta ut den på vinst och förlust. Det borde ju göra jätteskillnad både för tempot och självförtroendet längre fram i banan. Det blir lättare att komma in i zon med kontroll, och forwards slipper jaga dumpade puckar hela tiden.

2 gillningar

Jag tror absolut alla kommande kedjor och individer kommer producera bättre med denna backsida.

Ta senaste guldåret, när vi vann tillbaka pucken i egen zon av en back tog det 4-5 sekunder att få ett avslut , man vände extremt snabbt och det kan vi ju i te säga om senaste upplagan direkt

1 gillning

Jag misstänker i alla fall att vårt dumpa-i-sarghörn-spel kommer minska rejält denna säsong i och med bättre spelförande backar. Sen huruvida OSL, Brännström och & co blir bättre är svårt att säga men det finns ju mycket potential i dessa som man får hoppas kan blomma ut. Sen tror jag personligen inte att någon av dem egentligen mår bra av att lira så långt ner i hierarkin, även om det är ett resultat av att de varit dåliga länge. Brännström är ju landslagsmässig en bra dag men lirar eventuellt i en fjärdekedja i HV beroende på vad vi nu får in för spelare under silly season… Säger ju en del ändå.

Malmö byggde nog ändå gissningsvis (utan att ha sett dem för mycket) på ett stabilt försvar. Tomson, Salo, Galvas exempelvis. Fanns ju inte så många namnstärka pjäser offensivt men ändå hotade man Brynäs i slutspelet..

Samtidigt tänker jag då om brännström och OSL skulle må sämre av att spela i 3e 4e så borde de må ännu sämre att spela 1a2a och vra dåliga…som nu. Nä jag tror det kan vara bra att ta rygg nu på kvaliteten som kommer in och ge det sista nu annars är det slut i hv-tröjan om ett år

1 gillning

Under guld-eran var vi bortskämda. FBk var också bortskämda. Dom hade Jönsson att bygga kring.
Han var på tok för bra för Elitserien. Jag sätter Davidsson i precis samma fack.
Kanske Jönsson var snäppet bättre(svider att yttra mig så)
Poängen är att vi förmodligen aldrig någonsin kommer få uppleva något liknande igen. Det kommer krävas en jäkla karaktär hos en spelare som tar samma val. Väldigt sällsynt. Allsing i all ära(gillar hans val skarpt). Men han är inte på samma nivå.
Att bygga ett HV runt Liv, Petrasek, Davidsson och Thörnberg, krydda med talanger med samt nån “legoknekt” och en Hrdina eller Laine kommer vi inte få se på många år. Kanske aldrig.
AP och Teden i all ära men dom är inga spelare som utgör en kärna som resten ska ta rygg på.
Det behövs ledande spelare med rätt karaktär att bygga kring. Just nu finns det inga sådana från bygden? AP är på motsatt ände enligt mig.
Vi hade behövt en blandning av AP och Teden.
En jävla karaktär blandat med djävulska skills.

5 gillningar

Tänker att dessa två är offer för ett ruggigt dåligt självförtroende, vilket är förståeligt. I en 1:a eller 2:a kedja är man nog mer mån om att klandra sig själv om det går dåligt och i en 4:e kedja är man nog mer mån om att klandra sin miljö och sämre kedjekamrater.

Jag tror som nämnts tidigare att man lätt hade kunnat motivera till både varför OSL och Brännström borde lämna denna säsong eller borde stanna denna säsong. Når de nivåer de gjorda i klubbarna innan de kom till HV (Rögle, Luleå) är de riktigt bra och kan bidra, är de dåliga så är det samma visa som tidigare säsonger och besvikelsen ett faktum på nytt. Big risk, big reward.

1 gillning

Gjorde inte Brännström endast ‘en’ bra ‘höst’ i Luleå? Missminner jag mig?

1 gillning

Typ så va?

Brännström gjorde ett bra jobb innan dess, men det var under hösten innan han kom till HV som han levererade som en toppspelare.

Så jag tror nivån han visat i HV linjerar mer med det han faktiskt är. Med det sagt vill jag inte att HV släpper honom. HV-hjärta, ska som sagt, inte underskattas.

1 gillning

00-talet var ju innan KHL och innan Schweiz drog på samma sätt som nu. Numera får man nog hoppas på att ha den bärande stommen i andra och tredje och värva ihop en förstafemma år för år.

2 gillningar

Det ska det inte. Det var nog bara helt fel att sätta han i förstakedjan vid återkomsten.
Samma argument varför vissa inte ser Lindström som en andre/tredje center?
Man måste kunna bära ansvaret. Det var för stort för Brännström.
Vi har haft ett på tok för dåligt lag dom senaste åren. Det spetsas till nu. Av vad jag kan utläsa nu så finns det en plan till skillnad från föregående år.
Thörnberg kunde driva sin kant, det kan inte Brännström på samma plan.

4 gillningar

Absolut. Men jag tror att Davidsson hade spelat här ändå. Khls vara eller icke vara. Därmed min poäng.
Han borde ha fler tröjor i taket!

1 gillning

Nu får du ju det att låta som en omöjlighet. Samma FBK som du tar upp har lyckats med precis det du får att låta som en omöjlighet.

Och FBK vann guld, precis som Luleå vann guld med Omark, som Växjö vunnit guld med Rosén och Josefsson.

Det är ingen omöjlighet. Det är en direkt nödvändighet, skulle jag säga, om man vill vara med och utmana.

Sen är jag ytterst medveten om att HV befinner sig i ett väldigt svårt läge. Men vill HV mot toppen igen och utmana om guld. Ja, då måste vi ha spelare som brinner för laget.

Och där är vi inte idag. Som vissa påpekat. Vi kanske har några spelare som kan bli det på sikt. Men där är vi inte. Därför kommer också frågetecken sättas kring vår trupp.

8 gillningar

Kanske att man är naiv men hade Brännström kallats in till landslaget, vilket han nyligen gjorde, om han inte ansågs vara en riktigt bra spelare trots allt? Den hösten i Luleå måste ha varit anmärkningsvärd annars. De matcher han gjorde i Luleå, med vad som visserligen var en rätt bra kedja, var han hur bra som helst och man ville inget annat än att han skulle komma hem. Det är ju den Brännström man vill ska vakna till liv igen :blush:

2 gillningar

Nu när bitarna börjar falla på plats, är ni glada att Björn tog över eller hade ni föredragit att ha kvar CA?

1 gillning

Hellre Björn känner jag.

5 gillningar

Björn före CA

2 gillningar