Lagbygget 25/26

Ja alltså egentligen ska det väl in en kropp till men ser inte riktigt hur någon av Hansson, Borgman, Alsing eller Hatakka skulle vilja lira utanför topp 6… Så borde blki någon som kan spela bredvid Rindell isf

Jag har lite svårt att se AP och Ensund som stomspelare.
Engsund var möjligtvis en stomspelare i Luleå, men knappast i HV. AP var mer en spetsspelare än en stomspelare.

7 gillningar

Man sitter inte i skiten nu, tycker man ha råd att vänta in marknaden lite eller pilut vill skriva på. Visst dyker nått intressant upp tror jag de hugger

Day har varit borträknad sen vi avslutade säsongen så att han skulle försvinna är ingen skräll. Däremot är jag rätt förvånad att (om?) man vågar inleda med Lagerberg som sjua och Rindell som ändå får ses som en ganska rejäl chansning.

Alsing-Hansson
Borgman-Rindell
Hatakka-Fransson
Lagerberg (Annborn)

Klart att dörren är vidöppen för Pilut men det verkar inte finnas tillräckligt med intresse från hans sida.. Åtminstone inte för stunden, konstigt nog.

1 gillning

Mycket intressant att läsa alla kommentarer och åsikter om lagbygget förra säsongen och vad som var bra och inte bra, och Blommans roll i det hela. Men vad hände där runt jul. Vi vann typ 12-13 raka matcher och vi kändes faktiskt oslagbara. Kommer också ihåg Sannys hissning av laget i TV4. Han sa att HV var fantastiska och han hittade egentligen ingen svaghet i laget och att det var självklart med slutspel och mer än så. Det var ju faktiskt inte så att vi bara sprattlade till i ett par matcher, utan det var en ganska lång period. Var laget verkligen så dåligt som slutplaceringen visade och var Blomman helt plötsligt en bra coach under denna period? Vad hände där?

En take är att Blomman plötsligt hamnade i tvångströja med alla skador och laguttagningen istället fick göras av att räkna hela spelare och att Borgy kom i stim i PP. Men det är inte hela sanningen. Det är en av anledningarna till att jag är nyfiken på vad lärdomarna varit.

1 gillning

Ja du.
Statistiken från den perioden visar att HV överpresterade i special teams och målvaktsspelet.
Överprestation håller aldrig i sig över tid.
Som en hel del varnade för här mitt i den “stinten”.

edit: “en hel del” är nog missvisande, några mer rätt. Ibland blev de idiotförklarade, som alltid :slight_smile:

5 gillningar

Ja, du förklarar de jättebra. Ser inte ett dugg av det du beskriver och det som skiljer oss åt är spot-on.

Jag ser en kille med sjukt hög (oförtjänt) svansföring som vill komma in och spela allan och sätta folk på plats men som inte alls backar upp sina ”hårda tag” med resultat eller förbättring hos de han läxar upp.

Nu är han här, vi har vad vi har.

Att så många backar upp honom. Ja. Styrelsen har väl inte bevisat sig som någon kanongrupp och Nylin är ju ingen hockeysnubbe så kvar är ju bara BL. Vi vet inte hur Liljander verkligen ser på honom men som många innan mig skrivit. Levererar Anton återigen samma skräp som i vintras måste någon ta beslutet gällande hans sorti blixtsnabbt denna gången. Försökstiden är över, nu återstår bara att leverera. Inga ursäkter är godtagbara.

8 gillningar

Njaeo. Inför säsongen skulle jag säga att AP och Engsund var stommespelare.

Sen med facit i hand fasades ju båda ut…

Och oavsett vilka vi tycker är stommespelare. Vill påminna om att en majoritet av spelarna som Blomman tog över sänkte sin poängproduktion. Så om vi inte tycker Engsund och AP var stommespelare hittar vi säkert nån annan vi trodde eller tycker skulle vara just det i den drös av spelare som blev sämre under Blomman.

3 gillningar

Så vi skrev fyra år med Engsund som breddspelare? Och AP signades som en i forward i mängden?

1 gillning

Svaret på din frågor är självfallet: Nej.

AP och Engsund var naturligtvis stomme. Sen tyckte Blomman inte AP skulle vara stomme. Vad som hände med Engsund är oklart. Men det var fyraårskontrakt och ett A på bröstet som erbjöds initialt. Sen gick allt åt h-vete, även där.

Anmärkningsvärt, som jag skrivit förr, att en tränare inte lyckas finna en roll åt två spelare alla SHL-lag skulle ta emot med öppna armar.

Det är ju liksom inga dussinlirare vi snackar om.

Den ena var med in i det sista inför VM och har sajnat på för en schweizisk klubb.
Den andra tog svenska mästarna emot gladeligen.

4 gillningar

Den här ”teorin” som upprepas… Finns det andra exempel på coacher som varit så dåliga att de genom sin laguttagning och coachning förhindrat ett egentligen bättre lag från att vinna matcher, eller är Blomman unikt usel?

Min enkla förklaring till vinststreaken: motivation slår klass. Vi hade förvisso en målvakt som stod på huvudet, men det var också resultatet av ett lag som gjorde allt för sin juniormålvakt, slet och kämpade, spelade för varandra och utifrån sina förutsättningar/begränsningar. Under en period spelade de som ett lag där alla chippade in, spelade enkelt, följde gameplanen, gjorde det lilla extra i varje byte. Att många fick ta större ansvar än de normalt hade i laget är säkert en viktig parameter. Vi hade också slagit i botten och hade inget direkt att förlora, och i det slappnade laget av.

2 gillningar

Fast ,“teorin” bygger på siffror som visade att laget överpresterade. Siffrorna visade att laget var lika dåliga som innan streaken. Det här diskuterades redan i vintras. Vissa flaggade för att det inte skulle hålla.

Och ja, lag kan överprestera under kortare perioder, trots dåligt spelsystem och undermålig tränare.

4 gillningar

OIK skrev sju år med Engsund…

”Teorin” jag syftar på är ”ju mindre Blomman kan påverka, desto bättre går det”. Jag tycker att det är ett fånigt och konstruerat resonemang, baserat på förutfattade uppfattningar om Blomqvist som coach, som en ursäkt för att laget kunde vinna matcher utan att behöva ge någon cred till lagledningen.

3 gillningar

Var skrev jag att AP var en forward i mängden? Ingenstans var jag kan se i alla fall.
Engsund kanske var tänkt som en sådan, men det visade sig vara fel.

Agenten ser såklart sin chans att sätta press på hv i den förhandling som pågår. Han är säkert besviken över att hv vill hitta nån som tar över kontraktet, hellre än att bara köpa ut day.

Betyder såklart inte att det hv gör är fel, utan tvärtom som förväntat.

Jag upplevde också att det var ett annat go i laget under ‘streaken’.
Även om dom underliggande siffrorna var kassa så tyckte jag mig kunna se ett ‘lag’ på isen där man spelade tillsammans, offrade sig och kämpade hårdare.
Spelarna som spelade verkade njuta av tillvaron. Detta är givetvis inte mätbart. Men viktigt.

2 gillningar

Några vinster ger väl lite annat självförtroende än att börja med fyra förluster.

1 gillning

När man tänker tillbaks till kvalet så blir jag åter påmind om hur lite som talade för Hv men ändå lyckades de vända på det. Är då modos tränare sämre? Nej jag tycker Karlin känns väldigt stabil men det är också små marginaler som avgör. I intervjuer med blomman så säger han att en playbook ska tas fram och det gör han ihop med de andra tränarna så han kör ju inte sitt egna race rakt igenom som vissa tror. Han nämner även att pressen på honom är ännu större detta året, så han är väl medveten om att han behöver leverera annars får han gå. Vi får väl se om han blommar eller vissnar..

1 gillning