Lagbygget 25/26

Ser intressant ut. Backsidan trycks ihop än mer då du inte ha med Hallquisth. Han kommer antagligen inte skuffas undan.

2 gillningar

Ger det ett någorlunda realistiskt försök, kanske missar någon bland alla namn. Isåfall fritt fram att kommentera. Många som redan har kontrakt nästa säsong och jag tror att ett år med lite mindre rullians inte alls är dumt.

Backsidan tror jag man kommer satsa på 2-3 av de unga där Hallquisth är först i rangordningen, perfekt med en nu rutinerad Pilut bredvid.
Tunga korten är Laleggia, Alsing och Pilut, kanske även Day som börjar bli lite av en personlig favorit.

Forwardssidan har många kontrakt och frågan är vilka som möjligen får förlängt? Jag tror en av Kero och Lindbäck kommer få kontrakt, hänger nog en del på Keros löneanspråk.
AP20 konstant frågetecken det senaste, där är det frågan hur Liljander/AB tänker?
Borgy till Biel innebär en importplats där som dessutom är en centerplats, Lias Andersson i motsatt riktning?

Kontrakt som bryts/tas över av andra:
Tikka, Tedenby, Nyberg, Engsund

Glifford-Alnefelt

Laleggia-Alsing
Pilut-Hallquisth
Day-Sjöholm
Fransson-Gustafsson

Luoto-Lias-Ang
Brännström-Lindström-X (AP20?)
Lenc-Reber-OSL
Bengtsson-Kero/Lindbäck-Träff

Extra: WIN/Hugo P/Davidsson

Eller om allt går åt h-vete (HA):
X-X

X-X
X-X
X-X

X-X-X
X-X-X
X-X-X
X-X-X
:upside_down_face:

Glömde Hallquisth. Dum är jag. Men inte sååå dum

Då är ju dock frågan om Sjöholm får förlängt… Alternativt att HV och Engsund går skilda vägar.

För att han har spelat i en 4 kedja, inte läge att chansa och hoppas på att han klarar rollen. Kan väll börja i en 3 först?

Backsidan ser bra ut framåt. Laleggia vill nog stanna och Pilut är ett troligt nyförvärv. Då har vi vår topp 4 i Alsing, Laleggia, Day och Pilut.

Sen är Hallquisth given och vi måste ge Viggo chansen. Jag tror Engsund drar till Luleå. Han är OK men dyr och med alldeles för långt kontrakt, vi får inte en bättre chans att bli av med det kontraktet än nu.

Förlänger gärna med Sjöholm om Engsund, Nyberg och Seppälä försvinner. Han är ung och kommer bli bättre och smartare, används han bara i rätt situationer gör han nytta. Sen har Fransson kontrakt och får slåss med Sjöholm och Viggo om platsen bredvid Hallquisth i tredje backpar.

Det ger 8 bra backar, dessutom har vi mycket spännande i J-laget som kan täcka upp.

2 gillningar

Ja, om han inte steppar upp till en utomjordisk nivå så kan vi låta honom gå. Skulle vi ha skaffat oss marginal till kvalstrecket kanske redan innan trade deadline.

Jag tänker så här, jag skulle kunna tänka mig att HV har en uttalad förstacenter nästa säsong, medans de andra 3 är mer likvärdiga, då spelar det inte så stor roll om personen axlar en andra eller tredje.

1 gillning

Det ger för övrigt 5 av 8 backar som kommit upp från egna leden. Inget självändamål, men likväl roligt.

2 gillningar

Kero är ju lite drömexemplet. Kan vi få två centrar som honom, plus Kero själv, är jag helt med dig.

Kero är så sjukt anpassningsbar. Skulle han få chansen med bättre spelare skulle han gissningsvis också öka sitt poängsnitt.

Sen är frågan om Lias Andersson verkligen är den där förstacentern. Njae.

Andersson, Kero, Lindström, Reber/Bengtsson/Lindbäck är inte en jättedålig centersida. Men inte en jättebra heller. Känns sådär halvljummen och byggt på om och men på samma sätt som den centersida vi hade när vi åkte ut.

1 gillning

Om Lias blir rak ersättare till Borgström så tror jag det är ett klart nedköp. Han ska inte tas in till ett monsterkontrakt för att bära vår offensiv, om du frågar mig.

3 gillningar

Håller med helt! Jag tycker inte heller att vi ska lasta upp ett monsteravtal till Lias som ersättare för Borgström.

1 gillning

Lias är inte och kommer aldrig vara ett förstacentersalternativ i HV. Så bra är han inte.

1 gillning

Alnefelt Glifford

Alsing Laleggia
Pilut Hallqvist
Day Sjöholm
Fransson Viggo

Luoto NY NY
Lenc Lindström Ang
Brännström Reber AP/NY
Träff Bengtsson OSL
WIN

Med detta sagt, förläng med Ang, Laleggia och AP (inte till vilket pris som helst) av kontrakten som går ut.

Bryta/hitta en lösning för Engsund, Nyberg, Teden, Tikka och Dichow.

Som 1c hade jag velat se Abols. Och som tredje länk i första en sniper likt Fagemo som har en historia med Liljander i Frölunda. Bägge med utgående kontrakt till nästa säsong.

1 gillning

Jag har inga problem med den centersidan så länge vi har fler poängspelare som ytterforwards.
Skulle säga att vi behöver åtminstone en toppforward utöver Ang och Luoto som kan leda powerplay.

I botten 6 har vi då fyra killar som borde göra mellan 20-30 poäng:
Reber, OSL, Lenc, Brännström

Kan vi ha en grym centersida liknande Skellefteå så vore det drömmen. Spelar alla centrar PP och BP så blir det ju bra med speltid för alla.

Drömmen är ju:

Ny
Lias
Kero
Lindström

Reber och Bengtsson som ersättare.

Backsidan är ju något vi måste lösa så våra egna får plats. Sjöholm och Fransson får nog tufft då Viggo och Hallquisth känns snäppet bättre.

Klarar vi oss utan Engsund nästa säsong så har vi plats för alla men viktigt att klara det fysiska spelet också.

Alsing-LaLeggia
Day-Hallquist
Pilut-Viggo
Sjöholm-Fransson-Annborn

Realistiskt och väldigt bra ändå och inte så dyr.

1 gillning

Det hade varit en riktig hv-klassiker

Om jag får spåna lite tror jag Kero lämnar Lindström ersätter går typ jämt ut. Sen är det svårt med forwards vilka Hv bryter med. Men räknar med Tikka bryter där kan Hv ha Bengtsson som 4e center även om inte Bengan lirat lika mkt center i Rögle så tror jag Hv tar in han som det.

Ang-Ny-Luoto
Ny-Ny-Reber
Brännstöm-Lindström-Lenc/Lyrnäs
Träff-Bengtsson-Win

Alsing-Lagge
Pilut-Borgman
Day-Hallqvist
Fransson-Sjöholm

Något sånt här kommer de bli tror jag. Svåra är 1-2a centrarna självklart men tror Björn löser ngt mkt bra!

1 gillning

Lias är min förste-, andra- och tredjecenter alla dagar i veckan. Signa och klona honom för fan Liljander!

14 gillningar

Here here! Lias ska in så är det bara!