Lagbygget 25/26

Han är inte sista pusselbiten.

Tolkar pressmeddelandet som att Stillman ser detta som en breddvärvning och det är så vi ska se på det.

Vi får in en center med fysik.

Jag är säker på att vi letar efter spetsigare alternativ också.

6 gillningar

Precis vad man velat ha, en center till 3-4:e med tyngd. Nu har Lindström steppat upp lite men kanske Johnsen görs sig bättre på en kant?

Själv hade jag satt in Hampus mellan Ang och Kloos och sett hur det funka.

2 gillningar

Gillar tanken

Så de skulle kunna se ut:

Woods - Rousek - Heppo

Ang - Eriksson - Kloos

Luoto - Lindström - Johnsen

Teden - Reber - Pasic

1 gillning

Från HA till topp 6 i SHL med den bakgrunden?
Starkt.

4 gillningar

Jag skulle också provat något sådant. Bara för se om vi har nytta av killen högre upp.

1 gillning

De där går ju aldrig. Fullkomligt skriker extremt behov av en andra center. Sjukt tunt.
Tyvärr får nog leva med att Kloos spelar C tills det värvas nåt vettigt.
Rousec
Kloos
Lindström
Eriksson

En vettig Center uppställning…
Rousec
Ny
Ny (Lindström om han nu inte blir borta i en evighet….)
Eriksson

4 gillningar

Haha. Då kör jag nog hellre Johnsen som andra.

2 gillningar

Japp precis så tolkar jag det med, han säger ju att de fortsatt har ögonen öppna och är redo att agera om något dyker upp. Och med det sagt så ser jag lite mer nycktert på denna värvningen, en stor och stark center för 3e/4e kedjan och mer bredd, kan nog göra laget lite bättre tills Stille hittar sina Rajala,Campoli,Christenssen midseason guldkorn

Eriksson tror jag inte kommer spela högt upp, en spelare för tredje eller fjärde. Tror han kommer få problem med tempot, HV må vara ett bottenlag, men det går undan på isen. I de bästa av världar så kommer det in en topcenter inom kort för det lär vi behöva.

2 gillningar

Ställde bara upp för att få en bild. Men tveksamt att man skulle lägga så mycket på en eventuell fjärdecenter??

1 gillning

275k och övertagande av kontraktet är inte mycket.
Med andra ord en månadslön för Tikka och sen kaffepengar.
Ang den nämnda publikfavoriten så tror jag Hampus definitivt är en bättre fjärde center givet att fötterna hinner med. Det lilla jag sett så åker han ifrån Tikka både framlänges och baklänges.
Scannar isen precis hela tiden med.
Kan bli bra.

3 gillningar

det är ju ett engånsbelopp på 275k och sen betalar man samma lön som nybro

Förutom den ekonomiska biten så är det på pappret en ganska konstig värvning. Jag inser att det behövs in med nytt blod i truppen, och att “marknaden är tunn”. Men Eriksson känns som ett namn man kan ta in på lån om någon av de ordinaire centrarna är borta. Att han dessutom är en C/FW (som så många andra i det här truppbygget) gör inte saker bättre.
Är han en förste- eller andrecenter? Nej
Petar han Lindström eller Johnsen? Kanske Johnsen, men är han så mycket bättre? Och har vi inte redan Reber, i så fall?
Eriksson är fri att motbevisa mig, men det känns som om han, oavsett som center eller vinge, är ytterligare en fjärde-, i bästa fall sneglar-på-tredjekedjan-värvning.
Lite kilon i kropphyddan verkar han ha i alla fall. Så det är ju alltid något. In och grisa!

2 gillningar

Tycker att det är ett bra förslag då prio borde vara att ha Heppo och Kloos som yttrar.

Det är inte precis den nivån på spelare jag trodde och hoppades på. Å andra sidannär han knappast tänkt för den positionen jag hoppades och trodde Stille fokuserade på.

En naturlig ”säker” center för topp sex borde vara högsta prio. En riktigt bra sådan skulle troligen göra dagens förstakedja till andraformation…

När Luoto och OSL är tillbaka hade jag nog spelat

Woods - Rousek - heppo

Ang - Kloos- Luoto

Pasic - Lindström - HP

Reber - Nybro - OSL

4 gillningar

Problemet med det där är ju att det finns ett par andra med stor plånka som letar samma sak, föreningar som dessutom kan stoltsera med en stabilare organisation och ett bättre läge att spel post season.

Jag avundas inte stille. Löser han en 1/2C i detta klimat, ja då jävlar är han kung.

5 gillningar

Försöker verkligen förstå värvningen av… shit. Har redan glömt bort namnet. Googlar. Hampus Eriksson.

Okej.

HV (Liljander) menade att man inte behövde ha spelare som nickade in pucken, det vill säga stora spelare. Man menade att man ville ha jämna kedjor där alla kunde bidra.

Här är ju Hampus Eriksson antitesen till den filosofi Blomman och Liljander gick in i säsongen med.

Men okej. Även den bästa kan ändra sig.

Så. Då värvar man alltså in Hampus Eriksson, 29 år, från Nybro. Eriksson har egentligen ingen SHL-erfarenhet att tala om. Han snittar 0,5 poäng per match.

Vad är tanken?

Jag klurar vidare. Johnsen har hittills inte klarat av steget från allsvenskan till SHL. Då pratar vi ändå om en av fjolårets bättre spelare i HA förra säsongen. Nu ska alltså Eriksson kunna gå rakt in i ett SHL-lag och fylla en funktion som Johnsen, en av de bättre spelarna i HA förra säsongen, inte klarat av. På grund av vilken anledning? För att han är stor?

Nej, det låter ju så dumt så jag fnular vidare. HV har haft lite skadebekymmer. Är Eriksson en ersättare till Brännan? Kanske. Men vadå, skulle Hampus Eriksson vara en uppgradering jämfört med Brännström – för att han har lite högre fallhöjd? Njae.

Är status på Lindström oklar? Eller är tanken på riktigt att man ska spela Eriksson som fjärde och belöna en underpresterande och iskall Lindström genom att flytta upp honom ett pinnhål i hierarkin?

Nej, men det känns ju inte heller logiskt.

Så. Vi saknar WIN. En allsvensk på sin höjd 0,5-poängsspelare som påstods kunna bidra med sitt fysiska spel.

Är det detta vi tagit in i Eriksson? En ersättare till WIN?

Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte tolka det på något annat sätt. Och ja, då känns ju allt väldigt märkligt. WIN behöver nämligen inte ersättas. För inte kan det väl handla om så enkla och banala grejer som att man tar in någon enkom på grund av vikt och längd?

Jag. Förstår. Verkligen. Inte.

5 gillningar