Lagbygget 25/26

Måste säga att jag hellre har kvar Tikka än Tedenby. Ingen av dem ska platsa men Tikka gör ändå mer nytta än vad Teden gör.

4 gillningar

Jag tror att några ledande spelare behöver vara just från bygden, läs Thörnberg, Davidsson, Petrasek, Liv, Bengtsson m.fl och att tålamodet för detta måste finnas. Finns det idag?

De som idag är från bygden är inte tillräckligt bra och framstående i laget, men alla får kanske inte heller helt chansen.Tyvärr har ju både Viggo, Hallquist, HP och Träff fått stå tillbaka för andra detta år.

Det är också spelare från bygden som jag skulle beteckna som HVs signum de åren de gått långt och rent av vunnit. En småländsk stomme kryddad med lite finsk sisu och transatlantisk tyngd.

Självklart går det säkert att bygga lag på andra sätt också, men varför lägga krutet på något annat när vår juniorsida är så bra. Hur många HV-spelare var med och vann TV-pucken för Småland i år?

Allra helst jönköpingsdialekt tänker jag, inte Växjö, Ljungby, eller Oskarshamn osv…

Sen så klart, om en sån som Lias bestämmer sig kan det vara helt fine. Eller egentligen alla som kommit hit till hockeygymnasium eller stannat länge nog för att ha blivit en HV-kille såsom Sund. Men då krävs några år först och mycket HV-hjärta ihop med ledaregenskaper och drivande spelare.

2 gillningar

Absolut rätt i det. Kaptenens kan åtminstone prata småländska från länet, skorr eller med Jönköpings r:en.

Jag tror inte det är en tillfällighet att det är en spelare från bygden som varit C vid samtliga tillfällen som HV tagit guld (Thörnberg var kapten i Abbotts frånvaro 2017).

Det där med att vi testat kaptener utan någon som helst koppling till bygden, eller för den delen någon djupare relation till föreningen är en relativt ny företeelse.

Det började med Ted Brithén som redan sitt andra år blev kapten. Därefter Abbott som fick rollen även han sin andra säsong. Matson blev kapten sitt andra år, och Alsing blev det direkt.

Nu är det ju direkt dumt att påstå att kaptensvalet påverkat utgången av säsongen. Det har gått dåligt även med Jönköpingskillar som kaptener. Men faktum är att det gått dåligt i stort sett varje säsong som vi haft en kapten utan förankring till klubben. Jag menar inte att en kapten måste ha Jönköpingsdialekt. Ledaregenskaperna är minst lika viktiga. Men jag tror däremot att kaptensvalen de senaste åren skvallrar en hel del om den avsaknad av identitet och kärna vi haft sedan tio år tillbaka.

Det har inte funnits några naturliga kaptensval och då har man slängt C:et på första bästa man tycker passar.

I den bästa av världar ska vi inte ha en kapten som heter Alsing eller Abbott. Det är en roll man förtjänar och växer in i, inte något man får direkt. I den bästa av världar har man en Davidsson, Stillman eller Thörnberg. Förhoppningsvis kanske vi kan få en sån i Pilut, kanske redan till nästa säsong? Spelande supportrar som leder laget är nämligen alltid att föredra.

11 gillningar

Någon som kommer ihåg när det började, från HV:s sida, offentliggöras nyförvärv/spelare som lämnar förra våren? Dvs hur lång tid efter kvalet var färdigspelat?

Hallquist är från sthlm.
Viggo från Tingsryd
Träff är från Växjö/oskarshamn

Dem är ju inte från byggden bara för att dem spelat J-20 hockey

1 gillning

Vill minnas runt mitten av April, första veckan i April har de också hänt saker förr. Ska på Herningmässan nästa vecka och sist för 2år sen blev OSL klar i den vevan minns jag.

1 gillning

Silly-surr: De leder kampen om Mikkel Aagaard – värvar Modos stjärna

1 gillning

Detta kom på hemsidan 2024-04-10

2 gillningar

Medhåll. Det är ett symtom på att saker inte stått rätt till. Det faktum att kaptensvalet även inför kommande säsong fortfarande känns väldigt diffust är nog tyvärr också ett tecken på hur tidigare ledningar helt omvandlat föreningen till ett köpelag utan någon som helst långsiktig plan eller strategi.

1 gillning

Här är min lyxfälla. Innehåller diverse avbetalningsplaner, utlån, delfinansieringar och utköp för att finansiera min centerfetisch.

Målvakter:

Dichow
Alnefelt
Glifford

Målvaktsprestationer svänger något väldigt. Hugo föll igenom totalt när kvalet började närma sig, Dichow klev fram. En toppmålvakt skulle så klart vara värd sin vikt i guld men jag ser inget säkert kort där. Tror båda våra målvakter kan göra det okej under serien med ett bättre lag och tränare.

Backar:

Alsing-Laleggia
Pilut-Kaski
Day-Fransson
Hallquisth-Sjöholm

Räknar med att Kaski är billig som attan och backuppställningen håller även om han går sönder. Laleggia är ligans bästa offensiva back. Alla i topp sex kan slå en bra pass.

Forwards:

Luoto-Peca-Grimaldi
Träff-Niederbach-Ang
Reber-Kero-AP
Brännström-Lindström-OSL

Fem naturliga centrar + två som kan kliva in som center vid behov. Lindström-linan leder laget defensivt. Peca-linan tar hand om offensiven.

Vill man ha en stabil lina till kan man sätta ihop Kero-Niederbach-AP. Tänk att ha så många centrar att Kero hamnar på en kant. Vilken rikedom.

Totalrenovering 2025/2026, Lösningen.

Utgångspunkt: Löner utifrån uppgifter i tidningar och poddar samt böter. Här finns felmarginal och olika sätt att räkna (tex Tikka som säkert har lön i EUR men böter i SEK. Beroende på hur man räknar så har det pratats om lön från 245 000-295 000, men vi utgår från nedan.

Spelare med kontrakt att ha kvar:

Glifford 30 000
Dichow 80 000
Day 220 000
Hallquist 30 000
Fransson 60 000
Alsing 230 000
H. Petersson 30 000
Reber 30 000
Träff 30 000
Louto 240 000
Ang 160 000
Ingberg N 75 000

Kommentar: I en perfekt värld hade man kanske velat bryta med några till men dessa får bli kvar. Troligtvis är Angs nya lön betydligt högre än detta men vi räknar med att Petersson nedan kommer att gå ned i lön för ett nytt kontrakt och att det då kvittas.

Spelar att förlänga:

Petersson 265 000
Laleggia 100 000

Kommentar: Ett 1årskontrakt har AP gjort sig förtjänt av och ska spela i en av två toppkjedjor. Han vill inte flytta på sig och borde vara villig att gå ner i lön. Kapa agenten så blir det mer pengar över. Laleggai har stora brister defensivt men är en spelartyp som saknas i övrigt. Spelar med rabatterad lön för att han vill vara i HV. Förläng ett år, lönen går nog upp då dock.

Spelare med utgående kontrakt som lämnar:

Borgström 240 000
Kero 230 000
Kaski 250 000
Seppelä 210 000
Fisker Mölgard 55 000
Hansson 75 000
Lindbäck 75 000
Sjöholm 75 000
Stakkestad 70 000

Kommenatr: Frigör 1 280 000 kr i månaden. Har man tur så kan OFM bli kvar och en billig andrecenter men det räknar vi inte med. Kero har inte varit dålig men bidrar inte tillräckligt för den pengen.

Spelare som man borde lösa ut på ett eller annat sätt:

Nyberg 120 000 Betala 50% av lön
Alnefelt 200 000 Betala 50% av lön
Tikka 245 000 Betala 50% av lön
Engsund 240 000 Bryt/Luleå tar över kontrakt
Lenc 190 000 Bryt, vill hem till Tjeckien
Stål Lyrenäs 180 000 Leksand ryktas intresserade
Brännström 200 000 Svårt men 50% vore mycket bra
Tedenby 320 000 Betala 50%, hylla och pensionera

Kommentar: Engsund och Lenc borde kunna lämna utan att Hv ska behöva stå för kostnaden. Brännström har varit under all kritik men kommer såklart inte vilja röra på sig och har en saftig lön. Kan man hitta något lag som vill ta han för halva lönen så är det värt det, men jag ser det inte som troligt. Tedenby kommer inte röra på sig men om han vill skulle man kunna erbjuda han halva lönen för att lägga klubban på hyllan. Möjligtvis ser man inte honom som ett problem mer än att han kostar mycket. Han kommer säkert acceptera sin roll oavsett vilken den blir.Ovan skulle kunna frigöra 1 150 000 i månaden.

Då har vi 1 280 000 + 1 150 000 = 2 430 000 kr per månad för att bygga nytt. Detta ska spenderas på:

Förstemålvakt 250 000 / mån: Lehtinen, Tomkins, Sandström

Tre nya backar 700 000 / mån: En måste vara en toppback och minst en behöver vara högerfattad, gärna flera. Pilut är nog allas förstaval. Galvas i Malmö har växt ut till deras bästa back sent på säsongen, hyffsat ung, känner Liljander och har utgående kontrakt. Ryktats ha ett erbjudande på 200 000 i mån från SHL-lag, kan det vara HV? Gustav Lindström har det ryktats om, defensivt stark, bra med puck och högerfattad. Erik Brännström hade ju varit en dröm men känns inte troligt att han ger upp det kontraktsåret han har kvar. Laaksonen är högerfattad men verkar var en spelar som viker sig i de viktiga matcherna. Niklas Hansson är en offensiv högerfattad spelar, men har han gjort mer än en bra säsong? Grans har det ryktats om, liknande spelare som Lindström?

Tre nya centrar, 1a, 2a, 3e 800 000 / mån: Linus Lindström ska vara klar för strax över 200 000 i månaden. Många verkar ha fått för sig att han varit tredjecenter i SAIK och därför ska spela högre upp i HV. Det ser jag inte som rimligt med de ambitioner HV ändå har. Han har spelat mestadels fjärdecenter i SAIK i konkurrens med otroligt bra centrar ska sägas. Sen har han vikarierat lite överallt, även som förstecenter. Men jag ser honom som en tredjecenter i HV, vilket gör att vi har sexhundra kakor att spendera på förste och andrecenter. Drömnamn hade varit Linus Karlsson och David Gustafsson, vilket dock inte är troligt då de har kontrakt även nästa säsong. Samma sak gäller Lias Andersson som verkar gå bra i Schweiz. En som går mindre bra där är Koukkanen, och som utlänning brukar man få se sig om då. Liljander värvade honom till Malmö. Där fick han dock spela hur mycket han ville samt alltid hela PP. Så kommer det inte bli i HV men borde kunna vara tillräckligt bra för att vara en bärande spelare. Fredrik Karlström är ett spännande namn. Westfält i FBK har utgående men kanske inte platser som 1a/2a.

Två nya ytterforwards 1a, 2a 600 000 / mån. Rousek, Heponiemi (kan även spela center) Edit: Heikkinen från HVs organisation har utgående kontrakt i SAIK, men kanske inte gör sig för en första eller andrakedja.

Detta summeras till 2 350 000 i månaden, 80 000 mindre än vad som frigjorts. Kanske blir målvakten lite dyrare och Ang, Laleggia AP. Men samtidigt är de nya kontrakten väl tilltagna i kostnad.

Laget skulle kunna se ut såhär:

Louto-Karlström-AP

Rousek-Koukkanen-Ang

Heponiemi-Lindström-HP

Reber-Davidsson-Träff

Ex: WIN+juniorer, ev värva en rutinerad fjärdecenter

Pilut-Galvas

Alsing-Laleggia

Day-Lindström

Fransson-Hallquist

Låna ut: Annborn, Gustafson (om han inte lämnar), Landén (dags att lämna?)

Varsågod Björn, skrid till verket.

6 gillningar

Bra. Nu hoppas jag man anställer honom som ambassadör för klubben. Jag tror han kommer kunna dra in miljoner och upprätthålla kontrakt med sponsorer på ett mycket bra sätt. Jag tror banne mig föreningen skulle kunna gå plus på honom bara genom att ha honom i byggnaden.

7 gillningar

Du får nog dubbla lönen på Laleggia och räkna med fulla Tedenby-kostnaden.
Engsund får vi nog betala 60 000/månaden för.
Många av de på bryt tror jag du får räkna med att vi tar mellan 60-100% av kostnaden.

Jag är spänd på resultatet i år. Om vi inte går minus tror jag ett underskott på 7-8 miljoner kan räcka för att rädda oss nästa år. I värsta fall 10-15 miljoner. Sedan är frågan om HV sitter på de pengarna “löst”.

Edit: Rousek är en drömspelare. Vore kul att se i shl, tror han kan explodera.

1 gillning

mtp beläggningen och 3 hemma matcher i kvalet så går de säkert plus igen :sweat_smile:

1 gillning

De är åtminstone fostrade i föreningen och är från Småland, det räcker långt tror jag, Hallquist undantag vad gäller ursprung.

Exakt så, det har jag tyckt sedan han slutade som aktiv, Johan med sitt kända ansikte, positiva och goda humör samt lätt att prata med alla människor skulle kunna dra in miljoner på egen hand till klubben.

Det finns många + och - i lönerna som sagt. Full Tedenby-lön håller jag med om är det mest trolig scenariot. Däremot ser jag inte att Laleggia skulle behöva dubbla sin lön eftersom han uppenbarligen vill spela här och där av accepterade en lägre lön under säsongen. Ser inte heller att det är aktuellt att stå för något vad gäller Engsund. Vill Luleå ha honom och han vill lämna så får han helt enkelt bryta sitt kontrakt och skriva nytt med Luelå. Nyberg, Alnefelt, Tikka ser jag som attraktiva spelare både i Sverige och Finland för halve den lönen de har i HV idag.

Galvas och Niederbach känns bara mer och mer intressanta, sett till vad man vet finns på marknaden och dessutom är beprövade i SHL, och vad vi har behov av.

Ingenting får dock gå ut över att vi måste ha en bättre målvaktssida än i år.

1 gillning