Lagbygget 25/26

Jag har inte så mycket synpunkter om spelare och kvaliten på dem och skall försöka hålla mig därifrån – jag kan helt enkelt inte tillräckligt mycket, men…

Det som ter sig uppenbart i min värld är mer ur ett lagbyggesperspektiv, för uppenbart är att inga spelare (längre) blommar ut i HV, de säckar ihop.

Jag brukar alltid säga att om folk får göra det de tycker är roligt så blir det bra och man behöver aldrig ”tvinga” någon att göra det de borde. Det som ”blir över” ser man till att hitta någon som faktiskt gillar och vill göra (och blir anställd med just den uppgiften).

Mao, helst rätt gubbe på rätt plats, men rätt gubbe på fel plats kan bli sämre än ”fel” gubbe på rätt plats. Alltså en sämre spelare på rätt plats kan vara bättre än en bättre spelare på fel plats.

Om inte annat energi och humör mässigt!

För mig ser det ut som HV misslyckats kapitalt med det. Känslan är att ”storspelarna” blivit lovade något de inte fick?

Kanske är det Nubbens fel att det redan fanns fel spelare med fel ingångsvärden…

Sen finns det personligheter som skall matcha i en grupp/kedja – inte bara skills. Jag antar att det är svårt att ha med kedjekompisarna i en anställningsintervju – men vad bra det hade varit.

Ur personligheter föds andra behov. Jag tror tex att AP20 behöver få kedjan byggd runt sig med ett tydligt förtroende. I år vart det tvärtom, halvbänkad, ingen förlängning, tidningstjafs etc.

Tror hans motivation dog redan där.

I min värld, utan att veta, är han mer en individualist. Det är ok, men då måste man förstå det och bygga därifrån (eller inte). Tror fortfarande han skulle kunna dominera om man gjorde det.
Jag är inte säker på att han blev bättre av att det var kval, jag tror han blev bättre av att Borgström var borta och han spelade förstafiol i PP1.

Hur de kunde sätta honom med ett C förra året är dock ett enormt frågetecken och felbeslut…

Vad jag ville ha sagt var egentligen var att harmonin, förväntningar (åt alla håll) och att veta sin plats (och vara bekväm i det) är nummer ett att fixa.

…och jag tror att spelarna individuellt är bra nog, men ist för att 1+1=3 så är det mer 1+1=0,8…

Tack för ordet…

8 gillningar

Med obefintligt grundspel blir det nästan alltid så. Max man kan uppnå är då 1+1=2 och oftast ledsnar gruppen ihop när det går emot och det blir betydligt mindre.

Eftersom inget grundspel visade sig på 58 matcher i år räknar jag med att det inte visar sig nästa säsong heller (med tanke på förändringsviljan och ödmjukheten i ledningen) och då måste vi öppna plånboken grande för att ha chans på slutspel. Pytsa in. Slanta upp. Gärna HV-profiler, för då kan det på sikt bli bra ändå när andra kontrakt tar sin ände.

1 gillning

Fast spelarna själva säger ju att dom tror på de systemet dom har. Men att spelarna själva faller ur eller begår misstag. Absolut kan man tycka att systemet inte sitter i de flesta matcher men spelarna måste också hålla sig till systemet.

Tycker inte att det fanns en avsaknad av ett grundspel i år. Jag tycker det fanns ett tydligt grundspel, men det var ett grundspel som inte passade gruppen. Därav tycker jag Blomman sköt sig själv i foten att han inte lyckades anpassa ett grundspel utifrån det spelarmaterialet han hade att tillgå. Ett exempel är att man kan inte t.ex. förvänta sig att AP ska fylla samma funktion i presspelet, som exempelvis Ignberg. Man måste även på individ- samt kedjenivå, och utifrån motståndarkedja man möter anpassa hur man ska göra i vissa situationer på planen.

Det finns inget svart eller vitt i dagens SHL. Där har Blomman i mitt tycke fallerat totalt.

11 gillningar

Håller fullständigt med. Att försöka få en grupp att ändra grundspel när de inte är anpassade för det bör göras med stor försiktighet. Att starta ett nytt Team och plocka in “spelare” som är perfekta för jobbet kontra förflytta en grupp man inte valt för uppgiften är totalt olika.
Om man dessutom skall göra det under brinnande krig så…
…och jag vet vilken jag föredrar!

1 gillning

Ett lag som har kul på isen med avslappnade spelare som gör saker utan att hela tiden tänka på vad de ska göra, är en filosofi som inget spelsystem i världen kan slå. Allt det är en ledarskapsfråga. Som Gretsky lär ha sagt: Jag åker dit pucken kommer att hamna.

De flesta matcher jag sett det här året har bestått av tänkande spelare som varit rädda för att göra misstag, alltså rädda för att inte följa det bestämda spelsystemet. Jag tror att för mycket fokus på ett spelsystem gör det svårt att följa Gretskys exempel.

3 gillningar

Anton Blomqvist och Fredrik Stillman presenterades 5/4. Och 10/4 (drygt 1,5 veckor efter sista matchen) tackade man av Joni Ortio, Kalle Maalahti, Colby Sissons, Joonas Nättinen och Nich Shore innan man presenterade WIN samma dag.

1 gillning

Angående kaptensfrågan: Ja, i den bästa av världar så är kaptenen en egen produkt. Men i en alltmer global hockeyvärld är det också svårare. En Johan Davidsson 2025 hade troligen spelat några säsonger i Schweiz till exempel. En Lawrence Pilut anno 2008 hade vänt hem direkt till HV efter NHL-äventyret och avslutat 10 år i föreningen.

Senast vi vann guld var faktiskt Abbott kapten men blev skadad i slutspelet. Han var då inne på sin andra säsong i klubben.

Jag tror som många andra att en lokal förankring i truppen är av hög vikt, det är bara att kolla på alla år vi vunnit guld. Det ger publiken en extra kärlek för laget och spelargruppen en tydlig riktning för hur mycket hockey betyder i staden. Däremot tycker jag inte att just kaptenen behöver ha spelat hockey sen juniortiden i HV. Vi får inte glömma att när årets kaptener skulle utses så hade Andre Petersson via sin agent (som han mig veterligen fortfarande har kvar) gjort sig omöjlig som lagkapten i HV. Tedenby och Brännström kom från svaga säsonger och var inga ledande spelare. Sjöholm både väldigt ung och långt ifrån säker att ta en plats på sju backar. Utifrån hur truppen såg ut i somras så var det i min mening en fullt rimlig trojka som presenterades.

Om Pilut kommer så ska han ha en bokstav, men jag är inte säker på att han ska ta Alsings C direkt. Lias? Kanske, men hur länge stannar han den här gången? OchLouto har inte gjort något för att bli av med sin bokstav i min bok. Engsund får massa beröm av tränarna för sina ledaregenskaper. Ju fler ledare vi har i gruppen desto bättre, oavsett bokstav eller inte.

8 gillningar

Frågan är hur ärlig man vågar vara? Jag säger inte vad jag tycker till vem som helst om mitt jobb.

Är nog ingen som ifrågasatt valet av kaptener utifrån förutsättningarna utan mer att förutsättningarna sett ut de gjort, att man behövt välja bland dessa alternativ, att de vi önskat inte fanns att tillgå

6 gillningar

Angående en stomme av spelare som är fostrade i och har hjärta för klubben. Det var väldigt framgångsrikt när de spelarna fanns, och de var bra.
Under flera av de senare åren, när det gått allt sämre, har man istället försökt återskapa detta, vilket istället lett till att man värvat tillbaka allt för många hemvändare, som inte hållit den nivån de hade när de senast spelade i klubben.
Man måste vara bättre på att göra dessa avvägningar. Satsa på juniorer, försök behålla bra spelare (som kan stanna länge och bli en del av stommen) och var noga med urvalet när det gäller hemvändare.

7 gillningar

Håller med. Det tråkiga är ju att många medelmåttiga spelare, vare sig de varit nya eller gamla, har gått före lovande juniorer som skulle kunna bygga laget på sikt om de bara fått speltid.

Det var ju en sessior denna säsong när juniorerna spelade pga skador och vi lånade in spelare från Allsvenskan, har HV någonsin sett bättre ut denna säsong? Tycker den tiden visade med all önskvärd tydlighet vad problemet med årets HV varit.

3 gillningar

Ja men precis, går inte forcera fram de förutsättningar jag talar om ovan, finns de så finns de… men att t ex en Tedenby som redan förra gången han kom hem ofta hade svårt att hänga med (blev visserligen guld sen men mkt kritik i forumet under de åren också) skulle ta den rollen flera år senare var kanske inte sannolikt.
(Guldet förblindade lite på många sätt).

Tror vi kommer va rätt missnöjda med truppen när säsongen startar men som jag ser det är det viktigaste att få in nåt sorts självförtroende och trygghet i gruppen som den viktigaste faktorn om vi inte ska sluta sist igen.

1 gillning

Ojoj! Vilket lag. Hade gärna sett det men med utköp och dessa lirare spräcker vi lätt 100 miljonersvallen.

Detta är ju ett drömlag men ser du det ens som en gnutta realistiskt?

Får vi någon av Pilut, Brännan och nån av Kuokkanen, Pajuniemi, Lias ens? 5 stjärnor in?
Har vi förväntningar på den nivån lär vi bli duktigt besvikna. Får nog tyvärr gå nån hylla ner på 3 av dessa platser.

4 gillningar

Onekligen ett drömlag men troligen för dyrt (med alla utköp) om inte många väljer lägre lön första året på kontraktet för att sedan höjas säsongen efter. Vet inte om sådana kontrakt finns idag.

1 gillning

Vi har en del andra utgifter för tidigare spelare/ledare som vi betalar för. Vi betalar 25 % av Martinssons lön tom 30/4 som ett exempel.
Där frigörs lite pengar.
Tur vi inte har Nubben kvar för han hade säkert erbjudit Martinsson ett nytt kontrakt med HV nu när det går ut med Växjö

Angående Lenc så är min känsla att han gjort sin sista match i Hv71. Igår stod en tjeckisk flyttbil på Radans uppfart.
Med den lönen skulle i vart fall inte jag krångla med att köra hem familjens saker över sommaren, om det inte vore för gott.

9 gillningar

Fick den känslan efter sista matchen. Han var framme på egen hand och tackade klacken och såg rörd ut. Jag kanske tolkade in för mycket, men där och då kändes det som ett avsked.

4 gillningar

Nu är detta visserligen drömtråden. Men Lias kan vi ju definitivt räkna bort. Han har ju kontrakt ytterligare ett år. Vet inte hur pajuniemi och kuokkanens situation ser ut, men det känns mer realistiskt.