Min poäng är att det är tidigt på silly. Finnkampen har inte ens börjat, semifinalerna är inte ens klara. Supporter-skaran skriker efter utköp, värvningar och en bättre trupp.
Lyssnar man in på allt som sägs att insatt folk, källor, och ledningen kommer det in bra folk. Idagsläget har Lassi Lehtinen en SHL-klubb att välja på och det är HV71. Det roliga med hela situationen är att 95% av HV supportrarna baserar hans kvalité på kvalet, inte på hans 5 senaste år där han varit en fantastiskt målvakt.
Är man realist kommer Engsund gå till Luleå, Tikka kommer spela i liiga, Nyberg spelar bra i Ilves & Hugo Alnefelt kan fladdra vidare.
Har vi bara tålamod med Liljander så hittar han rätt spelare efter det nya spelsystemet vi kommer anamma. Det är inte Nubben som sitter och EP scoutar med sitt premium konto. Många har Nubben-PTSD aggressioner på allt som kommer till HV.
Så vitt jag vet så söker Växjö målvakt? Jag kanske missat om någon målvakt är klar för VLH annars blir det nog svårt för HV om de skulle vilja ha Lehtinen.
Ja? Det är det enda vi kan göra. Vad baserar du ditt argument på? Något annat lag? Ett fantasylag? Varför är det relevant att basera en diskussion om DET LAGBYGGE VI HAR NU, på någons/dina fantasier?
Hur gör jag detta? Förklara gärna, för jag utgår från de spelare, samt ledare, som vi för närvarande har kontrakt med. Det har vi inte med någon annan “sportchef” än Björn. Jag fattar inget?
Vilka då?
Målisen från Modo är den enda jag hört ryktas om som är en uppgradering över vad vi har idag. Jag ser inget annat seriöst rykte som är etablerat.
För att vara tydlig: jag fattar att detta är ett önskemål. Men, om vi verkligen skall diskutera lagbygget vi har, då skall vi inte blanda ihop detta med drömtråden. Så, skriver man “en spelare av kalibern Pilut” Så förstår folk vad man menar, för vi kan inte räkna in Pilut.
Rent historiskt har vi haft överseende med att vi skapar “lagbyggen” kring:
de spelare som är kontrakterade,
spelare som vars kontrakt gått ut, men som föreningen inte tackat av, som man kan tänkas att man skriver kontrakt med igen,
samt de seriösa rykten som vi har i seriösa-tråden.
Vill man utöver det skruva ihop sitt lag med en viss kompetens, ja då brukar man skriva något som det ovan, som pekar på en typ av spelare, “likt pelle persson”.
Och där har vi väl lösningen på hela diskussionen. De som är mer intresserade av att diskutera här och nu håller sig i tråden om Lagbygget 25/26 medan de som föredrar att tänka framåt och drömma om det som (kanske) händer sen håller sig till Drömmartråden. För diskussionen i just den här trådens skull blir det nog nämligen enklast om vi förhåller oss till det vi faktiskt har, och de platser vi vet måste fyllas.
Om vi ser till lagbygget här och nu så tror jag inte en enda person med något innanför skallbenet skulle placera HV högre än plats 14.
Här och nu är Lagerberg därför för mig en helt obegriplig värvning. Men det kan ju ändras, beroende på vad som händer framöver (det kan vi diskutera i drömmartråden).
Håller med att laget ser fantastiskt dåligt ut nu. Men jag väljer att vänta med sågningen innan just lagbygget 25/26 är ”klart”
Sen kunde tajmingen med presentationen av Lagerberg varit bättre kanske då HA-värvningar inte klingar speciellt högt…Hade Liljander släppt en spetsvärvning som första nyförvärv så hade man känt ett något större lugn…
Vi behöver inte såga heller. Jag är övertygad om att andra läser det jag skriver som att jag sågar laget. Det gör jag inte. Eller, rättare sagt, jag sågar inte Björn för laget just nu. Inte heller sågar jag Lucas. Jag har redan, och kommer om och om igen, såga kent, Lindbom, etc. Men just nu är min analys, min desperata analys, bara ett uttryck för min oro och mitt ogillande med rådande läge.
Fast om jag skall vara ärlig så rå-sågar jag faktist Björn , fast inte pga lagbygget. Inte ännu. jag sågar honom pga:
“Vi blir farliga i slutspelet”
“Anton är en jättebra tränare”
Samt till en mindre del: vad är tanken med Lucas när vi har fullt med enga lirare i samma nivå.
Ja, lagbygget här och nu ser allt annat än lovande ut. AB kvar, KB in - där har vi ledarstaben. Bland spelarna har vi tappat några av våra bästa och värvat in en ung back från HA. Ingen stark silly såhär långt och känner en oro för var detta ska sluta.
Som många har varit inne på skulle det vara betydligt bättre om BL kunde släppa en riktig värvnings bomb istället för nyförvärv från HA.
Vi har levt med detta miserabla HV under ett tiotal år. Vi behöver känna något hopp för framtiden och då vore det trevligt med riktig spets. Dessutom kanske en sådan spelare kan locka någon annan spets att skriva på som kanske tvekar och har ett antal alternativ.
Man skulle så gärna vilja känna att vårt nya lagbygge inför kommande säsong har chans på play in. Nu känns det mest som frågan om vi hamnar på plats 13 eller 14 i tabellen när säsongen är slut. Där det dessutom lutar mest åt plats 14. Det skulle väl vara om Karlskoga går upp som vi undviker sista platsen. Så kom igen BL ge oss något smarrigt så att man återfår hoppet.
Det är lugnt, jag och alla fattade, det handlar mer om att det riskerar att bli för mkt OT om vi bara slänger in namn till höger och vänster. Det är helt ok att placera en typ av en spelare på en position, texvis om man tycker att man behöver en “bäckis-typ” bredvid AP, eller så.