Intressant det där med vad Lagerberg signalerar utåt.
Å ena sidan. HV vill inte längre vara laget som delar ut höga löner till höger och vänster. Bra.
Å andra sidan. HV vill uppåt. Som du skriver. Att då inleda med Lagerberg-värvningen signalerar ju inte direkt utåt i alla fall att nu jävlar kör vi. HV är klubben man ska komma till.
Tillägg. Inget emot Lagerberg. Jag hoppas han blir det sällsynta guldkornet från HA, likt Borgman.
10 gillningar
Nu tror jag inte att Alnefelt kommer vara hur bra som helst nästa säsong, men när man ser Brattström i AIK och jämför med hur han såg ut här så känns det inte helt omöjligt att han kan spela upp sig i ett förhoppningsvis mer funktionellt lag.
1 gillning
skillnad på SHL och HA med
Vi har en otrolig förmåga att överanalysera varje moment eftersom vi är så vansinnigt engagerade i varje detalj. Jag tror inte att någon utanför de närmast sörjande på forumet förlorar sömn för att Lagerberg presenterades först.
Jag gillar oss alla, men ibland är vi för mycket neuros och jag säger det med kärlek.
29 gillningar
Eller så är majoriteten så jäkla förblindade av allt snack utåt från HV att de inte ser verkligheten för vad den är.
1 gillning
Han är kontraktslös om två år, så då är ju risken att han går vidare uppåt i näringskedjan “gratis” om han har utvecklats bra. Om man verkligen tror på en ung spelare tecknar man ett längre kontrakt. Samtidigt fattar jag varför vi inte tecknar längre kontrakt med tanke på historiken.
Jag tror det spelar mindre roll vad man fyller på längre ner i hierarkin med. Spelar ganska liten roll om man satsar på Viggo eller Lagerberg. Så låt scouting teamet hitta på vad de vill där. Värva in någon överbliven jänkare under säsong från tyska ligan funkar som 6:e back eller 12:e forward om det inte funkar med de unga.
Det viktiga blir att man för en gångs skull får träff på topp-2 centrarna och hittar en bra målvakt. Viktigt att få två topp centrar som kan spela i alla zoner och inte bara offensivt som Borgström. Lindström är väll ok. Men kan ytterst oklart om han kan driva en andra kedja offensivt. Löser Liljander centerproblematiken så är jag nöjd. För med två toppcentrar och en bra målvakt så spelar det mindre roll vad vi har nedanför.
1 gillning
Den som är bäst /ger mest för pengarna skall man satsa på. Om svaret inte är självklart så ser jag gärna att man ger lite fördel till den med störst sannolikhet att rota sig i bygden.
För blir utvecklingen någorlunda så drar de strax till Nordamerika eller Schweiz etc.
Men många kommer hem efter något år. Då är det bra om man byggt på den med störst hjärta för klubben/bygden.
2 gillningar
Fast du missar en viktig del här:
Att satsa på egna lirare, som även om de inte spelar hela karriären i HV, kan komma tillbaka efter texvis NHL och vara stomme. Vi behöver egna spelare. Då kan man inte välja att plocka in exakt samma lirare som man har för att de är aaaaaaaaaningen bättre. Det finns andra värden i lagbygget.
point in case: ni som tror att borgman kommer bo i jönnet igen? Jag tror ni är helt galet ute. Den jönsen kommer inte kunna tänka sig bo i en liten håla som jönnet… det är han för “stor” för.
Ser precis att @Henke67 skrev samma sak före mig… men +1 på den 
6 gillningar
Med risk för att mitt svar blir långt,
Det var väll egentligen en potentiell bi-effekt av vad jag försökte säga. Att det viktigaste är att ha en fungerande centrallinje högt upp i hierarkin. Sätter man de delarna så spelar det andra mindre roll. Man måste få träff där, annars spelar det inte någon som helst roll vad man sätter in under dem. Unga spelare har det enklare att lyckas i ett vinnande lag med ett tydligt spelsätt och struktur. Där handlar det såklart om att ha rätt ledande spelare. Men även att man just värvar spelare till det spelsättet.
Jag är väldigt intresserad av och läser därför alla böcker jag kommer över om avancerad statistik inom fotboll, och hur man kan använda det för att bygga framgångsrika lag. Inom fotbollen så är det väldigt tydligt, det tar lång tid att bygga vinnande lag. Det absolut bästa receptet är att ha en tydlig spelidé över tid och värva spelare exakt till den spelidén. Klubbar som gör radikala tränarbyten (anställer tränare med helt annan vy att se fotboll) får ofta problem. Det kan ju kopplas till empirin gällande kortsiktiga effekten av tränarbyten under säsong - effekten är svagt negativ men insignifikant. Tränare kan inte göra så stor skillnad på kort sikt - men kan göra stor skillnad över tid i nära samarbeten med sportchefen i att bygga laget.
Äntligen verkar det som att man faktiskt försöker utveckla ett sätt att spela hockey och värva spelare till just det. Nubbens filosofi var snarare att man värvade spelare, sedan fick tränaren sätta ihop det till något. Det får både spelare och tränare att underprestera. Spelare som funkar bra i ett sätt att spela kan vara ganska mediokra i ett annat. Därför tror jag det är positivt om man faktiskt plockar spelare som passar in i systemet än att man blir sentimental med från vilken klubb de kommer från.
Gällande ungdomsverksamheten och de egna killarna. Här handlar det igen om att ha ett liknande spelsätt i A-J som i A-lag. Då kan man enklare plocka upp spelare på kort sikt och få dem att lyckas. Det ger en annan trygghet att komma upp till ett liknande system. Just nu känns det inte som att man är där.
Det är klart att man behöver en stomme av egna spelare. Precis som du säger så är det lättare att locka tillbaka dem till ledande roller efteråt. Ibland är det ett lyckat recept (Davidsson, Thörna etc.) ibland är det inte det (Teden, Engsund, Alnefeldt etc.). Man kan väll egentligen tillskriva alla guld sen 2004 och framåt till den strategin och till viss del senaste årens misslyckanden också. Utan JD hade vi inte vunnit 04, 08,10 och utan Thörna och Simon hade man inte vunnit 17. Nu har man väll till viss del satt sig i skiten av samma anledningar. De spelarna som de flesta på forumet vill köpa ut är återvändare (Teden, Alnefelt och Engsund) med undantag av Tikka.
14 gillningar
Med risk för OT (mods får gärna flytta)
Vad har vi för exempel på spelare i närtid som utan koppling till staden när de kom har rotat sig.
Laine väl, Jonathan Davidsson träffade tjej o hade nog stannat men tvingades bort.
Mer ex?
Från den gamla goda tiden så tror jag Huusko och Kennholt stannade i staden. Sundh är ett annat exempel. Men har dålig koll på det.
1 gillning
Liljander kommer gå hårt på en högerfattad back om man ska gå på flera av hans intervjuer, vi kommer inte gå in i nästa säsong med bara Hallquisth som högerfattad på backsidan. Det har jag svårt att tro på. Tror Kaski är en backup ifall man inte skulle hitta nåt annat mer spännande och bättre. Tror samma gäller LaLeggia, vill Pilut hem så kommer nog inte LaLeggia bli kvar, det är vad jag tror. Om Pilut inte kommer hem så är det bara signa nytt med LaLeggia direkt.
2 gillningar
Jag håller med om vad du skriver, med den skillnaden att jag inte riktigt ser Alnefelt och Engsund som “hemmasöner” på samma sätt som de andra du nämner, så i min värld kan man inte använda dem i den argumentationen. Lite som om vi skulle säga samma sak om Fantenberg. Vilket vi naturligtvis inte gör.
1 gillning
Mikkel Bødker har väl rotat sig i Jönköping va? Vet att han köpte hus iallafall.
Beror ju lite på hur de blir med Engsund med. Mycket hänger på de. Skulle Lule ta 200k av dom 240k i månaden så kan Engsund gå och vi kan lägga dom 200 på något annat. Absolut finns nog Kaski med i leken IFALL de skiter sig med nån annan bra högerfattad back.
X - X
Alsing - Joey
Day - Fransson
Hallquist - Lagerberg
ELLER
X - X
Alsing - Fransson
Day - Kaski
Hallquist - Lagerberg
2 gillningar
OT här, men jag håller på Tottenham och känner igen väldigt mycket av den beskrivningen. Så har man sparkat tränaren och tar in en ny och typ ingen spelare i truppen passar hans spelidé och så är det svårt att bli av med de spelare som inte passar pga att de har skyhöga löner…
1 gillning
Med det sättet att se det är det väll bara Glifford och Hugo P som kommer från Jönköping eller områden med urstarkt HV stöd. Viggo, Hallquist gör det inte och Träff är väll borderline. Det är tyvärr väldigt få som går från ungdomslagen genom juniorlagen upp till a-laget. För att vara konkurrenskraftiga tar de in spelare som Viggo, Hallquist, Träff etc.
Yes, men alla dessa har chansen att bli en ny hv-son, OM de får sitt genombrott i a-laget.
Teden är inte från jönnet. Det handlar ju om hur mycket man spelar i föreningen, inte exakt varifrån man kommer. Det handlar om huruvida föreningen “sätter sig” i spelaren. Känner spelaren tillhörighet, ja då ökar ju chansen. Så därför tycker jag att ett lagbygge måste ta hänsyn till detta och inte bara tänka: Ha, vi kan ta in peller persson, som enligt stats är 2% bättre än Viggo.
3 gillningar
Om Lagerberg är 2% bättre än Viggo låter jag vara osagt. Det viktigaste för mig är hur bra spelaren passar in det spelsättet HV vill spela. Detta är något scouterna och Liljander måste bedöma. Omöjligt för oss utestående att ha en bra bild av. Vi kan kolla på underliggande statistik, med den är beroende av vilka situationer de spelar i, vilket spelsätt laget har osv.
En bra ledning kan förhoppningsvis bedöma detta. Vi får se vad facit blir. Just nu finns bara stor osäkerhet gällande utfallet. Speciellt då vi är många som ställer ett frågetecken kring ifall AB är den coachen man ska bygga framtiden kring. Så de har en hel att bevisa.
Men jag gillar tänket att gå lite djupare och värva rätt spelare för systemet istället för spelare med enorma spiders men som man inte har en plan för, eller som Nubben - betala monsterlöner till spelare med bra poängproduktion på EP eller EHT meriter.
2 gillningar