Lagbygget 25/26

Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men med det tillägget att de spelare man värvar för att passa in i mallen bör vara de importer och värvningar man gör på den övre hyllan. Inte bland botten- och tillväxt-lirarna. Där vill jag att man hellre satsar på en viggo, än att man tar in någon utifrån bara för att den spelaren passar in.

2 gillningar

Ja, det tjötas om kontinuitet från de styrande i HV. Häri är jag övertygad om att tränaren spelar mindre roll. Han ska i regel kunnat bytas ut vartannat år. Jag skulle säga att kärnan i lagbygget är det viktigaste, därefter kommer sportchefen.

Har man checkat in dessa två boxar, då tror jag mycket är vunnet.

Ser vi till just spelarsidan så har HV varit direkt dåliga på att lyckas behålla toppspelare genom åren och göra dem till “HV-killar”. Detta på grund av att vi gett dem för höga löner och stora roller, vilket gjort det omöjligt att behålla dem när kontraktet gått ut.

På det har vi varit vansinnigt dåliga på att just behålla våra “egna” killar som kommer upp från juniorleden. Dels för att vi varit dåliga på att ge dem istid (avskyr alla dessa utlåningar), dels på grund av att vi värvat in bredd (hoppas Lagerberg inte är en i raden av alla dåliga sådana vi rekryterat).

Jag hoppas och tror att Liljander och Leise kan få ordning på den första punkten vad gäller toppspelarna. Den andra punkten får vi se. Men det kommer inte bli en lovande start om vi nu tappar Viggo och ersätter med Lagerberg.

Kollar vi på det jag nu lyfter så skulle jag vilja säga att detta generellt genomsyrar de klubbar som år efter år är med och slåss i toppen av serien. Spelsystem har de alla, men de skiljer sig ju inte jättemycket från lag till lag. Så tror spelsystemet spelar mindre roll.

Självklart ska vi värva spelare som passar in, men jag tror inte det är den avgörande nyckeln över tid.

4 gillningar

Tänk om det hade funnits ett lag, gärna svenskt, som styrker detta. Ett som har spelat typ 9 finaler på 13 år eller något. Som spelar semifinal just nu. Som bytt både hela och halva tränarstaben och ändå fortsatt leverera, som kickat sin guldtränare mitt under säsong utan att mer än tillfälligt dippa. Då hade man ju kunnat snegla ditåt.

Flyttat tillbaka till Danmark!

1 gillning

Ja precis, ändå har saik inte alltid sådär jätteflashiga spelare. Man lyfter upp nån junior eller nån import då och då och de bara kuggar rakt in i laget och blir så bra de kan bli.

Måste va en dröm som spelare att komma till ett sånt lag om man har det drivet som krävs. Antar att kan förklaras av kärnan av spelare, men frågan är om det bara är det. Säkert är det annat runt om kring som också gör att saker bara fungerar.

Så här:

Det som konstituerar en HV-spelare är viljan att blöda för klubben, laget och supportrarna. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man kommer ur de egna leden.

Att komma ur de egna leden är inte en förutsättning för att man kommer att göra det ovannämnda. Det handlar ju till syvende och sist till om att välja rätt spelare.

Jag har noll koll på Lagerberg, men jag har bra koll på Viggo. Oavsett spindel jämfört med Lagerberg så kan jag säga att Viggo är långt ifrån redo att lyfta HV. Och då menar jag långt ifrån. Har ni sett honom i AIK? Jag hade varit MYCKET orolig om han varit en back för nästa säsong. Som jag ser det så är det mycket bättre för HV att nån annan tar sig an Viggo för att göra honom till en SHL-spelare än att HV ska göra det.

HV har Hugo Fransson, som jag ser som ett mycket mer moget och bättre alternativ som en ”egen produkt” än Viggo. Viggo spelar ett spel som inte funkar i SHL. Ni som ser honom spela - vad är det ni är ute efter? Vad skulle han bidra med som lyfter HV?

Det här med egen produkt osv. - han kommer från Tingsryd. Valde HV för att det var bästa alternativet att gå vidare. Noll hjärta för klubben. Bara en språngbräda. Hans spel är så juniormässigt, med ofantliga misstag och svaga ingripanden, massvis med felbeslut med offensiva räder i helt fel lägen, osv.

Jag har noll koll på Lagerberg. Men Viggo är inte spelaren för HV. Ni som tycker det - vad grundar ni det på?

5 gillningar

Luoma bosatte sig väl i Bankeryd.

Jag håller faktiskt med dig. Har sett en del av AIKs slutspelsmatcher och jag tycker Viggo ofta är en säkerhetsrisk. Han har räddats många gånger av sin backpartner och Brattström i målet.

De gånger jag sett Lagerberg, både i Tingsryd och Löven, är det en spelare som stuckit ut och som jag gillat. En Sandin-Pellika “lite” på blålinjen, bra uppspel och passningssäker. Tror han kan bli bra faktiskt.

Vi kan heller inte ha för många unga backar i laget och då går Hallquisth, Fransson, Lagerberg och en guldklimp i vardande, Karl Annborn före Viggo.

7 gillningar

Vore intressant att veta hur mycket Björn - och sportchefer i allmänhet - värderar huruvida en spelare kommit till HV71:s juniorlagsverksamhet endast för att det är en bra väg vidare, och hur många som kommer dit för att de brinner för HV71, och hur många av den förstnämnda gruppen som senare kommit brinna för HV… Hur bra är man på att fånga de som verkligen har ett HV-hjärta. Man märker det ofta från vårt håll rätt väl på spelarna i intervjuer, som HP och Fransson.

Tyvärr är det ju så att vi har inget farmarlag. Det är 6-7 backar som spelar en match. 4-5 av de kommer vara etablerade spelare och även på övrig platser har man inte råd att ha nån som inte håller i SHL just nu.

Det måste ju helt enkelt va tillräcklig kvalitet även på de där sista 2-3 platserna. Kan mycket väl hända att en spännande och utvecklingsbar egen produkt helt enkelt inte är redo eller kanske aldrig utvecklas för att bli tillräckligt bra. Vi har inte råd att vara allt för sentimentala där.

Jag kan inte tala för andra, men i min värld är inte en satsning på egen spelare som Viggo samma sak som att spela honom i SHL. På samma sätt som man gör med spelarutveckling i NHL, så låter man unga lovande (i detta fall spelare från egna leden) vara med på “camperna”, dvs försäsongnsträning etc, för att hjälpas in mot a-laget på några års sikt.

Så för mig handlar det om att han skall få chansen att utvecklas med HV under de kommande åren. Tar man in en annan, likvärdig lirare, som inte heller fixar SHL, ja då har man någon för mycket i min värld.

Skulle viggo kunna ta jättekliv på en säsong? Kanske, men inte troligt, men att redan nu börja fiska efter fler spelare på precis samma trappsteg gör ju att vi stöter bort någon som iallafall har haft chansen att bygga lite hjärta för föreningen.

4 gillningar

Tycker inte denna strategi lirar med “kontinuitet” och “långsiktighet” heller, vi behöver våga ta chansen med unga spelare som är från egna led likt Glifford. Kanske håller det kanske inte, men vi ger våra egna en chans. Det kan betyda så oerhört mycket om man nu ska spela ett long game som organisation.

Ja. Samtidigt måste det ske i balans med alla andra förutsättningar.

Det som gör det här så svårt just nu är att HV saknar en motor, ryggrad och stomme i laget. Risken är att spelare under dessa förhållanden får ett alltför stort ansvar alldeles för tidigt. Då är det svårt att växa.

Ser man till de spelare som HV lyckats få fram så har de fått ta ett litet ansvar och sedan utvecklats därifrån. Ofta med en mentor motsv. vid sin sida på isen, som kunnat städa bort lite misstag osv.

Jag saknar den balansen i dagens lag. Det finns för lite tydlighet avseende både bärande spelare, spelsystem och spelidé för att det ska vara en enkel miljö att fostra spelare i. Det går ju ändå naturligtvis, men inte på ett enkelt sätt.

8 gillningar

Jag älskar den “Bara skjut mig Karl-Oskar.
Tyar inte.”

1 gillning

MP nämnde i deras podd MP & hanson att teden nog blir utköpt och att han tror engsund hamnar i Luleå. AP verkar inget vara bestämt men från HVs håll handlar det nog mest om han kan tänka sig gå ner i lön

3 gillningar

MP snackar mycke gojja med

4 gillningar

Jo, han sa ju att han hörde innan att andre absolut inte blir kvar och nu har han vänt🤣 är nog den man ska ta mest med en skopa salt

4 gillningar

Får fasen ta och hända nåt på kontraktsfronten snart. Magkänslan säger Nyberg, Hugo och kanske Engsund lämnar. Resten blir kvar.

2 gillningar

Alnefelt lämnar nog garanterat ja, det är väl mer eller mindre bekräftat att Dichow stannar iallafall?

Att gissa att HV vill behålla AP mot lägre lön är nog en lågoddsare, det behöver man inte vara journalist för att räkna ut